جمعه ۲۸ مهر ۱۳۸۵ - ۱۴:۲۲
۰ نفر

گروه اجتماعی: مدیرکل سجل کیفری و عفو و بخشودگی قوه قضائیه گفت: از اواخر سال 1378 تاکنون بیش از 153 هزار و 298 نفر از طریق این اداره کل مشمول عفو یا تخفیف مجازات شده اند.

علی قهرمانی افزود: تا روز میلاد رسول اکرم (ص) در سال جاری 33 عنوان عفو از طریق اداره کل سجل کیفری و عفو و بخشودگی پیشنهاد شده که در هر کدام از این عناوین، تعدادی محکوم عادی و تعدادی محکوم به اعدام و ... وجود داشت.

وی در خصوص شرایط اعطای عفو گفت: کمیسیون عفو متشکل از 5 نفر آشنا به مسائل شرعی و قوانین حکومتی است که پس از بررسی‌های دقیق، علاوه بر مدنظر قراردادن نظریه‌های هیئت عفو، نظریه های مقامات ذیربط در این خصوص را نیز مورد توجه قرار می‌دهند.

قهرمانی افزود: همچنین کمیسیون عفو ،عواملی چون شخصیت محکوم علیه و خانواده وی، مسائل اجتماعی و سیاسی و جغرافیایی وی، سوابق کیفری محکوم علیه و تنافی نداشتن عفو اعطایی با امر قضا و تدابیر مقام معظم رهبری را نیز مدنظر قرار می‌دهند.

مدیرکل سجل کیفری و عفو و بخشودگی قوه قضائیه از مطرح شدن تعدادی تقاضاهای عفو به مناسبت عید سعید فطر در کمیسیون عفو خبر داد و گفت: اسامی افراد واجدالشرایط برای ارائه به رئیس قوه قضائیه در حال تنظیم است.

قهرمانی تصریح کرد: تقاضای عفو ممکن است از طرف خود محکوم علیه یا خانواده درجه یک وی عنوان شود و طبق اصل 110 قانون اساسی جمهوری اسلامی، عفو با پیشنهاد رئیس قوه قضائیه و موافقت مقام معظم رهبری قابل اجراست.

وی افزود: هیئت عفو لازم است در خصوص محکومان گروهکها و محکومان امنیتی، نظر وزارت اطلاعات، در خصوص محکومان مواد مخدر نظر ستاد مبارزه با مواد مخدر و در خصوص محکومان نظامی نیز نظر سازمان قضایی نیروهای مسلح را اخذ کند.

مدیر کل سجل کیفری و عفو و بخشودگی قوه قضائیه خاطرنشان کرد: پرونده‌ها پس از اظهار نظر کارشناسان اداره عفو به کمیسیون عفو ارسال و در صورت موافقت کمیسیون و تصویب رئیس قوه قضائیه برای یکی از مناسبتها به بیت مقام معظم رهبری ارائه می شود که پس از تأیید، لیست به اداره عفو جهت اجرا و ارسال به دادسراهای مجری حکم عودت داده می شود.

قهرمانی افزود:  کمیسیون عفو و بخشودگی بند اول ماده 37 قانون اجازه الحاق دولت جمهوری اسلامی ایران به کنوانسیون حقوق کودک را برای افراد کمتر از 18 سال  مورد لحاظ قرار داده و برای اصلاح و تربیت آنها مجازات محدود در نظر می گیرد.

کد خبر 6237

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز