یکشنبه ۱۰ شهریور ۱۳۸۷ - ۲۰:۰۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: وزیر امور خارجه جمهوری چک با رد آغاز جنگ سرد جدید در عرصه بین‌المللی، گفت:

 در حال حاضر ما بد شدن جو روابط میان روسیه و اتحادیه اروپا و آمریکا را تجربه می‌کنیم. کارل شوراتزنبرگ (Karel Schwarzenberg) به هفته نامه «نویه سوریشر آم زونتاگ» در این باره که ابزارهای فشار اتحادیه اروپا در قبال روسیه چیست؟ گفت: معتقدم وزنه اقتصادی می‌تواند جلب توجه کند. در صورتی که اتحادیه اروپا در نشست روز دوشنبه خود در بروکسل موضعی واحد و صریح بگیرد، می‌توانند سودبخش باشد. تعدادی از همسایگان روسیه طبعا از این اتفاقات ترسیده‌اند و می‌هراسند که اتفاق مشابهی برای آنها بیفتد.

وی در این خصوص که آیا آنچه در قفقاز رخ داد، یادآور حمله 1968 شوروی سابق به پراگ است؟ گفت: بله، تصاویر آشنایی است. اما من بیشتر یاد وضعیتی می‌افتم که پس از تسلیم رایش آلمان در 1918 ارتش وی هنوز دو سوم بلژیک و بخش بزرگی از فرانسه را در اشغال نگه داشته بودند و بعدها در هم شکستند. چنین اتفاق مشابهی برای اتحاد جماهیر شوروی هم افتاد.

وزیر امور خارجه چک ادامه داد: ولادیمیر پوتین، نخست‌وزیر روسیه فروریختن شوروی را بزرگ‌ترین فاجعه ژئوپلتیک دانسته است. اکنون تلاش می‌شود در جهت مخالف آن گام برداشته شود. این احساس بیماری است و ابرقدرتی که دچار آن شده سعی ندارد این موضوع را درک کند که چرا چنین اتفاقی افتاد. این درک نکردن به فاجعه منجر می‌شود.
شوراتزنبرگ در پاسخ به اینکه آیا موافق است که غرب در قبال روسیه با ملاطفت برخورد کرده است؟ گفت: متاسفانه شاهد استقرار دوباره ساختارهای به شدت استبدادی در روسیه و سیاست خارجی تهاجمی هستیم.

وی در این باره که چک در اجلاس فردا در بروکسل در کدام جبهه قرار خواهد گرفت؟ تصریح کرد: ما در جبهه کسانی نخواهیم بود که در قبال اقدامات روسیه خنثی هستند، بلکه در جبهه‌ای قرار می‌گیریم که سوابق روابط‌شان را با روسیه در یاد دارند

کد خبر 62076

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز