یکشنبه ۱۰ شهریور ۱۳۸۷ - ۱۹:۴۷
۰ نفر

همشهری آنلاین: رییس جمهور روسیه پیش از آغاز اجلاس سران اتحادیه اروپا درباره بحران قفقاز که روز دوشنبه آغاز به کار می‌کند، خواهان «گفت‌وگوی سازنده» میان مسکو و بروکسل شد.

خبرگزاری اتریش از مسکو و تفلیس گزارش داد، دیمیتری مدودف به گوردون براون نخست‌وزیر انگلیس تاکید کرد که عملیات ناظران سازمان امنیت و همکاری اروپا در مناطق بحران‌زده، مطلوب روسیه هم هست.

دولت‌های مسکو و برلین هم بنا به اعلام وزارت امور خارجه روسیه به این توافق رسیدند که تنش‌های جاری را کنار بگذارند.

وزارت امور خارجه روسیه اعلام کرد تلاش‌ها برای دامن زدن به تنش‌ها در اروپا پس از درگیری میان گرجستان و روسیه، باید «پایان داده شود.»

بر اساس بیانیه این وزارتخانه، این مطالب در گفت‌وگوی تلفنی میان فرانک والتر اشتاین مایر و سرگی لاوروف، وزیران امور خارجه آلمان و روسیه رد و بدل شده است.

در همین حال میخاییل ساکاشویلی، رییس جمهور گرجستان قوانین را برای مقابله با بی‌ثبات‌ شدن کشورش اعلام کرد. بر اساس گزارش شبکه تلویزیونی  Rustawi-2، وی بار دیگر روسیه را متهم کرد که برای سرنگونی رهبری تفلیس برنامه ریزی می‌کند. او خواستار جلوگیری از پیشبرد چنین تلاش‌هایی شد.

مدودف هم بار دیگر رهبری تفلیس را متهم کرد که عامل آغاز جنگ اخیر در جنوب قفقاز بوده است. وی گفت ساکاشویلی با «تجاوزش» به مناطق جدایی‌طلب اوستیای جنوبی همزیستی مسالمت‌آمیز در اوستیای جنوبی، آبخازیا و گرجستان را به عنوان کشوری متحد ناممکن ساخت.

بر اساس گزارشی که هفته نامه فرانکفورتر آلگماینه سایتونگ منتشر کرد، وزیر امور خارجه آلمان بار دیگر به رسمیت شناخته شدن اوستیای جنوبی و آبخازیا توسط مسکو را مورد انتقاد قرار داد. وی در همین حال از تصمیم گرجستان برای قطع روابط با روسیه هم انتقاد کرد و گفت «گرداب خطرناک تنش» باید از بین برود.

کد خبر 62072

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار روسیه‌ و قفقاز

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز