یکشنبه ۱۰ شهریور ۱۳۸۷ - ۱۳:۳۸
۰ نفر

گروه بین‌الملل: انتخاب خانم سارا پیلین به‌عنوان معاون جان مک کین نامزد جمهوریخواهان در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا باعث بحث‌های گسترده‌ای در این کشور شده است.

مک کین جمعه شب در مراسمی که به مناسبت جشن تولد 72سالگی‌اش در شهر دیتون ایالت اوهایو برگزار شد، سارا پیلین را رسما به‌عنوان معاون خود معرفی کرد. خانم پیلین 44سال دارد و از باراک‌ اوباما، نامزد حزب دمکرات 2سال جوان‌تر است.

او از دسامبر2006 فرماندار ایالت آلاسکا بوده و در این ایالت محبوبیت 80درصدی دارد، ولی در صحنه سیاست آمریکا نسبتا ناشناخته است.

حتی جان مک کین نیز این فرد را به خوبی نمی‌شناخت و پیش از انتخاب برای همراهی در رقابت‌های جاری فقط 2بار او را دیده بود.

سارا پیلین برای حضور در رقابت‌های انتخاباتی نقاط قوت و ضعفی دارد. نقاط قوت وی عبارتند از جوان بودن و زن بودن. به‌نظر می‌رسد انتخاب وی تاکتیکی برای جلب آرای زنانی از حزب دمکرات باشد که از شکست هیلاری کلینتون از باراک اوباما ناخشنود هستند.

او همچنین فردی محافظه کار است که 5فرزند دارد. پالین به‌عنوان یکی از مخالفان سرسخت سقط جنین شناخته می‌شود؛ به‌طوری که پیش از تولد پنجمین فرزندش که متوجه بیماری ژنتیک تریزومی(عقب افتادگی) او شده بود، ترجیح داد فرزندش را حفظ کند و به سقط جنین روی نیاورد.

مک کین امیدوار است این موضع پالین جایگاه وی را در بین بخش‌هایی از رأی‌دهندگان آمریکایی مانند مسیحیان انجیلی تقویت کند.

نقطه‌ضعف او نیز کم‌تجربگی‌اش است. او از 2 سال پیش فرماندار آلاسکا و البته جوان‌ترین و اولین زن فرماندار تاریخ این منطقه بوده است. وی هیچ تجربه بین‌المللی و شناختی از میدان سیاست در واشنگتن ندارد. پیلین پیش از انتخاب به‌عنوان فرماندار، مشاغلی چون وکالت و عضویت در شورای یک شهر کوچک را عهده‌دار بوده است.

او در رشته ارتباطات تحصیل کرده و وابسته به جناح محافظه کار حزب جمهوریخواه محسوب می‌شود.

به گفته فمینیست‌ها، این زن فقط به‌علت زیبایی اش انتخاب شده است و اگر مک کین می‌خواست واقعاً زنی باتجربه را انتخاب کند باید کاندولیزا رایس وزیر خارجه را به جای یک زن بی‌تجربه انتخاب می‌کرد.

سارا پیلین در گذشته دختر شایسته آلاسکا بوده است. با این حال این انتخاب، موجب افزوده شدن شور و شوق بیشتر در تبلیغات انتخاباتی آمریکا شد.

البته این انتخاب باعث نشد نطق باراک اوباما در مجمع حزب دمکرات کمرنگ شود، زیرا بیش از 38 میلیون آمریکایی آن‌را دیدند که این رکوردی در آمریکا محسوب می‌شود و حتی از رکورد تماشای مراسم افتتاحیه بازی‌های المپیک نیز بیشتر است.

واکنش ستاد اوباما

ستاد انتخاباتی باراک اوباما روز گذشته با انتشار بیانیه‌ای به انتخاب سارا پیلین به معاونت جان مک کین واکنش نشان داد.

در این بیانیه آمده است: انتخاب پالین نشان می‌دهد که ستاد مک کین دیگر نمی‌تواند از اوباما به‌علت کم تجربگی انتقاد کند.

بیل بورتون، سخنگوی ستاد انتخاباتی باراک اوباما هم به سی‌ان‌ان گفت: اکنون دیگر مسئله تجربه از مدنظر خارج شده است و ستاد مک کین فردی را در قلب مقام ریاست‌جمهوری قرار داده است که کمترین تجربه را در سیاست خارجی دارد.

کد خبر 62035

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز