شنبه ۹ شهریور ۱۳۸۷ - ۰۸:۰۰
۰ نفر

شیمی‌دانان مرکز تشخیص حواس فیلادلفیا موفق شده‌اند حس چشایی جدیدی را در موش‌ها شناسایی کنند.

که با توجه به شباهت‌های ساختاری بدن ما با این پستانداران به احتمال زیاد در انسان نیز همتایی مشابه دارد. به این ترتیب بعد از چهار حس آشنا و قدیمی شیرینی، ترشی، شوری، تلخی و حس جدیدتر کشف شده‌ای به نام حس «تشخیص طعم خوب»، ششمین حس چشایی نیز در انسان شناسایی شده که محققان آن را «کلسیم» می‌نامند.

دکتر «مایکل تورداف» متخصص ژنتیک رفتاری در پاسخ به این سؤال که حس چشایی کلسیم چگونه است می‌گوید: «شاید تلخ  یا کمی شور ولی بهترین توضیح این است که بگوییم کلسیم طعم کلسیم را می‌دهد.» البته باید به دکتر تورداف حق داد که نتواند این حس را توضیح دهد چون اگر از ما هم بخواهند با سه حس ترشی، شوری و تلخی، حس شیرینی را توصیف کنیم احتمالا به مشکل مشابهی بر خواهیم خورد. توجه به این نکته که چرا در بدن ما یک گیرنده چشایی جداگانه برای تشخیص کلسیم به وجود آمده بسیار حیاتی است.

بررسی روی انواع موش‌ها نشان می‌دهد وقتی این جانوران مختار می‌شوند از بین آب معمولی و محلول‌های حاوی کلسیم یکی را انتخاب کنند با آنکه طعم کلسیم را دوست ندارند ولی محلول‌های کلسیمی را انتخاب می‌کنند. «درک این فرایند برای حفظ فعالیت‌های زیستی ما خیلی مهم است. اگر بتوانیم به نحوی این گیرنده‌های چشایی کلسیم را دور بزنیم مشکل بسیاری از افراد که به‌دلیل طعم ناخوشایند از مصرف مواد ضروری کلسیم‌دار دوری می‌کنند رفع خواهد شد.»

کد خبر 61938

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز