چهارشنبه ۶ شهریور ۱۳۸۷ - ۱۷:۲۳
۰ نفر

گروه بین‌الملل: تصمیم اخیر روسیه مبنی بر به‌رسمیت شناختن 2 منطقه جدایی‌طلب آبخازیا و اوستیای‌جنوبی سبب شده است تا موجی از تحرکات دیپلماتیک غربی‌ها برای برخورد و مقابله با این اقدام مسکو به‌وجود آید.

دیوید میلیبند، وزیر خارجه انگلیس، طرح برخورد غرب با استقلال آبخازیا و اوستیای‌جنوبی را کلید زد و برای آنچه ایجاد ائتلافی برای مقابله با تجاوزگری روسیه اعلام کرد، عازم کیف، پایتخت اوکراین شد تا با ویکتور یوشچنکو، رئیس‌جمهوری و سایر مقامات ارشد این کشور گفت‌وگو کند.

جرج بوش هم روز گذشته با محکوم کردن تصمیم روسیه در به رسمیت شناختن آبخازیا و  اوستیای‌جنوبی، از این کشور خواسته بود تا تعهدات بین‌المللی خود را محترم بشمارد و در تصمیم غیرمسئولانه خود تجدید نظر کند.

ناتو نیز دیروز از روسیه خواست در تصمیم خود مبنی بر به رسمیت شناختن استقلال جمهوری‌های آبخازیا و اوستیای‌جنوبی تجدید نظر کند.

بی بی‌سی گزارش داد که دولت انگلیس با اعزام وزیر خارجه خود به گرجستان و اوکراین تلاش می‌کند اتحاد علیه روسیه و فشارهای بین‌المللی علیه این کشور را به‌علت حمله نظامی به گرجستان تقویت کند.

ویکتور یوشچنکو، رئیس‌جمهوری اوکراین نیز-که مانند گرجستان مایل است کشورش را به عضویت ناتو درآورد-  در آستانه سفر میلیبند، کشورش را قربانی تجاوز و جنگی توصیف کرد که روسیه به راه انداخته است.

در اوکراین، رئیس‌جمهوری عملیات روسیه علیه گرجستان را محکوم کرده است اما تعدادی از رهبران دولت ائتلافی، از جمله نخست وزیر، موضع نرم‌تری را در قبال روسیه اتخاذ کرده‌اند.

میلیبند در دیدار از اوکراین بر این نکته تاکید کرد که گرجستان و اوکراین 2 کشور مستقل و برخوردار از حق حاکمیت هستند و روسیه نمی‌تواند در راه پیوستن آنها به ناتو و اتحادیه اروپا مانع ایجاد کند.

همزمان با تحرکات لندن در بحران قفقاز، وزیر خارجه سوئد هم امروز به‌منظور ملاقات با وزیران خارجه فرانسه و جمهوری چک عازم پاریس می‌شود.

قرار است مقامات ارشد کشورهای عضو اتحادیه اروپا هم دوشنبه هفته آینده در جلسه‌ای برای بررسی بحران گرجستان شرکت کنند و برخی از کشورهای عضو، از جمله سوئد که موضعی تند علیه اقدامات روسیه اتخاذ کرده، از فرانسه خواسته‌اند تجدید نظر در روابط اروپا با روسیه را در دستور کار اجلاس قرار دهد. دیک چنی معاون بوش هم هفته آینده به تفلیس می‌رود.

کد خبر 61806

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مجامع‌ جهانی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز