همشهری آنلاین: رییس جمهور گرجستان از اسران اتحادیه اروپا انتظار موضع‌گیری صریح دارد.

میخاییل ساکاشویلی در گفت‌وگو با روزنامه آلمانی «بیلد» از اتحادیه اروپا خواست روسیه را به خاطر سیاست‌هایش در قفقاز با پیامدهایی مواجه کنند.

وی گفت: «روسیه مرزهای اروپا را با زور و استبداد تغییر می‌دهد. اگر اروپا یک بار تسلیم شود، روسیه تلاش مشابهی را در آینده خواهد داشت.»

وی گفت از نشست سران اتحادیه اروپا که برای بررسی بحران قفقاز در بروکسل برگزار می‌شود، انتظار دارد موضع‌گیری صریحی را داشته باشد. در همین حال ساکاشویلی از موضع قاطع آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان در قبال مسکو تقدیر کرد.

دولت‌های غربی اقدام روسیه را در به رسمیت شناختن استقلال استان‌های جدایی‌طلب اوستیای جنوبی و آبخازیا به شدت محکوم کرده‌اند.

جرج بوش، رییس جمهور آمریکا از «تصمیم مسوولیت‌ناپذیرانه» مسکو سخن گفته که به تنش‌ها در قفقاز دامن زده و یافتن راه حلی دیپلماتیک را مشکل می‌کند. اتحادیه اروپا هم این تصمیم را محکوم کرده است. مرکل هم این تصمیم روسیه را «مطلقا غیرقابل پذیرش» دانسته است.

برنار کوشنر، وزیر امور خارجه فرانسه که کشورش ریاست دوره‌ای اتحادیه اروپا را در دست دارد، از آنجا پاکسازی قومیتی توسط نیروهای روسی در گرجستان خوانده، ابراز نگرانی کرده است. وی در همین حال از مذاکرات با روسیه سخن گفته و هشدار داده است که این کشور خود را در مسیر «مواجهه» می‌اندازد.

لخ کاژینسکی، رییس جمهور لهستان هم رهبری روسیه را متهم به نقض حقوق‌بین‌الملل کرده است. به گفته وی، مسکو با به رسمیت شناختن اوستیای جنوبی و آبخازیا فقط به دنبال جلوگیری از پیامدهای «تجاوز بی‌مثال» خود علیه کشور مستقل گرجستان است.

کد خبر 61761

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز