چهارشنبه ۲۶ مهر ۱۳۸۵ - ۱۹:۳۴
۰ نفر

همشهری آنلاین: ویکی‌پدیا دانشنامه‌ای اینترنتی با بیش از صدها زبان با محتوای آزاد است که با همکاری افراد داوطلب نوشته می‌شود و هر کس که به اینترنت دسترسی داشته باشد می‌تواند مقاله‌های آن را ویرایش کند.

ویکیپدیا

بانيانگذار ويكي پديا جيمي ولز است. هدف ویکی‌پدیا آفرینش و انتشار جهانی یک دانشنامهٔ آزاد به تمامی زبان‌های زندهٔ دنیاست. با رشد روزافزون این دانشنامه گردانندگان آن در بنیاد ویکی‌مدیا چندین پروژهٔ مشابه دیگر همچون ویکی‌واژه، ویکی‌کتاب، ویکی‌گفتاورد، ویکی‌خبر، ویکی‌دانشگاه، ویکی‌سفر، ویکی‌داده و ویکی‌گونه را پدید آوردند.

ویکی‌پدیای فارسی پس از دو سال از شروع پروژهٔ ویکی‌پدیای انگلیسی، در ۲۸ آذر ۱۳۸۲ (۱۹ دسامبر ۲۰۰۳) فعالیت خود را آغاز کرد.

هرکاربر اینترنت می‌تواند به عنوان یک «محتوا ساز» آخرین اطلاعات خود را درباره هر موضوعی در این وب‌سایت وارد کند.

ویکی پدیا دانشنامه آزادی است که همگان می‌توانند به نوشتن و ویرایش نوشتارها در آن بپردازند. در واقع ‌این دایره‌المعارف، جولانگاهی‌برای محتواسازان در شبکه جهانی اینترنت است.

هرکسی می‌تواند صفحات ویکی‌پدیا را ویرایش کند، حتی شما ! کافی است پیوند ویرایش Edit را در بالا یا پایین صفحه‌ای که فکر می‌کنید لازم است بهتر و اصلاح شود، انتخاب کنید.

برای ویرایش این دایره‌المعارف عظیم، صلاحیت خاصی لازم نیست فقط کافی است که با عضویت در این سایت یک شناسه کاربری و رمز عبور داشته باشید. شما می‌توانید به راحتی به «ویکی‌پدیا» بپیوندید و به ‌ایجاد محتوای فارسی و مفید در بزرگترین دانشنامه زنده و الکترونیکی جهان بپردازید.

این نوشتارها و ویرایش‌ها باید بر پایه آئین‌نامه ویکی‌پدیا باشد، به طوری که مطالب، بی‌طرفانه و بدون پایمال کردن حق نشر دیگران نوشته شود. مدیریت و بررسی مطالب ارسالی شما، توسط گروهی از گردانندگان سایت صورت می‌گیرد که به هم زبانان خود کمک می‌کنند تا در امر گردآوری دایره‌المعارف جهانی سهمی داشته باشند.

ویکی پدیا، ایجاد محتوا و ویرایش آنها در این‌سایت را به ماسه‌بازی تشبیه کرده و می‌گوید:«شما هم سری به گودال ماسه‌بازی بزنید.

جایی که می‌توانید هر چقدر دلتان می‌خواهد تمرین ویرایش کنید.» ویکی پدیا از کاربران می‌خواهد در ویرایش صفحه‌ها جسور باشند و سیاست‌های این سایت‌ مانند رعایت استانداردهای یک‌مقاله، دیدگاه بی‌طرفانه، اثبات‌پذیری مطالب و رعایت حق تکثیر را در نظر بگیرند.

دایره المعارف زنده «ویکی پدیا» از طرف بنیاد غیرانتفاعی «ویکی مدیا» پشتیبانی می‌شود و یکی از  ۲۰ وب‌گاه برتر جهان از لحاظ تعداد بازدیدکنندگان به شمار می‌آید.

کد خبر 6161
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز