سه‌شنبه ۲۹ مرداد ۱۳۸۷ - ۲۰:۰۹
۰ نفر

همشهری آنلاین: دانشمندان می‌گویند سلول‌های بنیادی رویانی را می‌توان برای رشددادن مقادیر زیاد سلول‌های قرمز خون به کار برد، و به این ترتیب با ایجاد "کشتزارهایی" منابع نامحدودی برای خون فراهم آورد.

 به گزارش خبرگزاری رویترز گروهی از دانشمندان در شرکت Advanced Cell Technology امیدوار هستند که یافته‌های آنها سرمایه‌گذاران را به خود جلب کند.

سلول‌های بنیادی سلول‌های اصلی بدن هستند که می‌توانند به انواع سلول‌ها و بافت‌ها تبدیل شوند. سلول‌های بنیادی که از رویان‌های چندروزه گرفته می‌شوند، توانایی تبدیل به هر نوع سلولی را دارند.

 پزشکان امیدوارند روزی با استفاده از سلول‌های بنیادی بتوانند اندام‌های پیوندی شخصی‌شده و خاص افراد را بسازند، و بیماری‌های مختلف در این سلول‌ها مورد بررسی قرار دهند.

یک مشکل این است که دستگاه ایمنی بدن بافت‌های رشدداده شده از سلول‌های بنیادی دیگران را پس خواهد زد، اما به گفته دکتر لانزا و همکارانش در دانشگاه ایلینویز در شیکاگو و کلینیک مایو سلول‌های قرمز خون به علت این که هسته ندارند، با چنین واکنشی روبه‌رو نمی‌شوند.

نظر لانز این است که مجموعه‌های از سلول‌های رویان‌های انسانی رشد دهد که حاوی همه انواع متفاوت گروه‌های خونی A، B، O و AB و نیز گونه‌های Rh مثبت و منفی از هر کدام را داشته باشد.

به گفته لانزا گروه خونی O منفی که "همگانی" شمرده می‌شود، را می‌توان بدون خطر به هر کسی با هر گروه خونی تزریق کرد، بیش از همه مطلوب است.

 این پژوهشگران ابتدا سلول‌های بنیادی رویانی را به تمایزیافتن به صورت سلول‌های پیش‌ساز خونی واداشتند، و راهی یافتند تا آنها را در مسیر تبدیل‌شدن به سلول‌های قرمز یا اریتروسیت‌ها قرار دهند که اکسیژن را در بدن حمل و نقل می‌کنند.

 به گفته این پژوهشگران سلول‌های قرمزی که آنها تولید کرده بودند به درستی اکسیژن حمل می‌کردند و به نظر می‌رسید که توانایی انتقال آن را به بافت‌ها دارند.

 لانزا می‌گوید: "ما در حال حاضر می‌توانیم تا 100 میلیارد سلول قرمز خون از یک پلیت شش‌دیواره‌ای منفرد از سلول‌های بنیادی به دست بیاوریم."

دولت فدرال آمریکا به شدت دادن اعتبار به پژوهش‌ها بر روی سلول‌های بنیادی رویانی را محدود کرده است، زیرا استفاده از رویان‌های انسانی بحث‌برانگیز بوده است.

لانزا می‌گوید گروه تحقیقاتی او تلاش می‌کنند که سلول‌های خونی را با استفاده از سلول‌های بنیادی چندتوانی القاشده  بسازند.

این سلول‌ها منبع جدیدی از سلول‌های بنیادی هستند که از سلول‌های پوستی معمولی و چندین ژن که آنها را برای بازگرداندن به حالت شبیه رویانی دوباره برنامه‌ریزی کرده‌اند، به دست می‌آیند. [تولید سلول‌های بنیادی پرتوان القایی از سلول‌های پوست]

کد خبر 61046

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز