مجموع نظرات: ۰
چهارشنبه ۲۳ مرداد ۱۳۸۷ - ۱۶:۴۶
۰ نفر

سرهنگ غلامرضا روشنی* روزانه شاهد تعداد بی‌شماری از تخلفات رانندگی در سطح شهرها و جاده‌ها هستیم که بسیاری از این تخلفات باعث به وجود آمدن تصادفات ناگواری می‌شود.

پلیس راهنمایی و رانندگی برحسب وظیفه ذاتی و در حد توان خود با این تخلفات برخورد می‌کند. ولی با این وجود این امر مستمرا ادامه داشته و تکرار می‌شود.

علت بروز این رفتارها چیست؟ و چه راهکاری وجود دارد تا از حجم این تخلفات کاسته شود؟ در این زمینه کارشناسان و متخصصین امر در بررسی‌ها پیشنهادها  و راهکارهای فراوانی را ارائه کرده‌اند؛

مانند آموزش، اصلاح قوانین، اصلاح راه‌ها و علائم، استفاده از فناوری جدید جهت کنترل تخلفات و... که در جای خود قابل توجه است، ولی موضوعی که در این یادداشت به آن پرداخته خواهد شد، مقوله‌ای است که متاسفانه در جامعه ما فراموش شده است.

موضوع این است که مردم ما نسبت به تخلفات رانندگی بی‌تفاوت هستند و بدون عکس‌العمل از کنار آنها می‌گذرند؛ به عنوان مثال موتورسواران متخلف وارد پیاده‌روها می‌شوند، مزاحم عابر پیاده می‌شوند با زن و بچه مردم برخورد می‌کنند و کسی عکس‌العمل نشان نمی‌دهد.

از چراغ قرمز عبور می‌کنند، کسی معترض نمی‌شود! اتومبیل‌ها حرکت مارپیچ انجام می‌دهند، سرعت و سبقت غیرمجاز دارند و تصادفات وحشتناک ایجاد می‌کنند و کسی تذکر نمی‌دهد.

اتومبیل‌ها عبور ممنوع می‌روند، کسی که در مسیر مجاز است کنار می‌رود و حق عبور را به راننده متخلف می‌دهد! این وضع، بسیار اسفناک است! به راحتی عده‌ای قلیل به حق و حقوق اجتماعی ما تجاوز می‌کنند، چهره شهر را زشت و نظم و انضباط جامعه را به هم می‌ریزند و ما نه‌تنها اعتراض نمی‌کنیم بلکه بعضی مواقع به آنها کمک هم می‌کنیم و زمانی که پلیس مداخله می‌کند وکیل‌مدافع آنها می‌شویم! این فرهنگ غلط باعث شده که کشور ما بالاترین میزان کشته و مجروح را در جهان داشته باشد و سالانه تلفات جانی و ضررهای اقتصادی کلانی بر ما تحمیل شود.

اگر بخواهیم این وضعیت تغییر یابد و کشور و شهرهای ما ایمن شود باید این فرهنگ را تغییر دهیم، اما چگونه؟ با یک همت بلند و توجه به موضوعی به نام: «اندرز و سرزنش اجتماعی»
مردم و مسئولان باید افراد متخلف را مرتبا مورد اندرز و در صورت لزوم مورد سرزنش قرار دهند و نسبت به تخلفات بی‌تفاوت نباشند. اگر متخلفان احساس کنند که جو اجتماعی علیه آنهاست؛

بی‌محابا تخلف انجام نمی‌دهند و از این اعمال احساس خجالت و شرم می‌کنند و برعکس آن هم صادق است.

موتورسواری را در نظر بگیرید که وارد پیاده‌رو می‌شود و در طول مسیر مغازه‌داران و عابران پیاده در هر قدم به وی تذکر می‌دهند که از پیاده‌رو خارج شود و مزاحمت او را گوشزد می‌کنند، به نظر شما آیا این فرد جرات می‌کند بار دیگر این عمل را انجام دهد؟

مسلما وقتی این متخلف با اعتراض اجتماعی مواجه شود احساس شرم می‌کند و این عمل را انجام نمی‌دهد و اگر این رفتارها به کل جامعه تعمیم یابد نظم و انضباط بر همه جا مستولی خواهد شد. بدیهی است در مواردی که متخلفان اصرار بر ادامه تخلفات خود داشته باشند باید مراتب، به پلیس اطلاع داده شودتا مداخله کند.

موضوع اندرز و سرزنش اجتماعی در مورد اصلاح سایر رفتارهای غلط مردم هم می‌تواند کارساز باشد؛ به عنوان مثال ریختن آشغال در معابر؛ بی‌احترامی به بزرگ‌تران، اهانت و...

لذا صدا و سیما، سازمان‌های فرهنگی و تبلیغاتی باید به صورت جدی در این زمینه مردم را حساس کرده و موضوع را تبلیغ کنند. این امر در دین و آیین ما ریشه دارد و در واقع همان امر به معروف و نهی از منکر و یکی از فروع دین است.

جامعه‌ای که این امور را انجام دهد زنده و پویاست و سلامت افراد جامعه تضمین می‌شود و اگر بی‌تفاوت باشد جامعه‌ای مریض وآسیب‌پذیر است.امید است مسئولین محترم و مردم عزیز ما به این موارد توجه بیشتری کنند و با اندرز و سرزنش متخلفان رانندگی، زمینه کاهش تخلفات و تصادفات را فراهم کنند.

رئیس اداره بررسی تصادفات پلیس راهور تهران بزرگ

کد خبر 60574

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز