سه‌شنبه ۲۲ مرداد ۱۳۸۷ - ۱۸:۰۶
۰ نفر

گروه بین‌الملل: نبرد قفقاز در 30 کیلومتری پایتخت گرجستان پایان یافت.

مسکو حمله گرجستان به اوستیای‌جنوبی را بهترین فرصت به رخ کشیدن قدرت خود برای ناتو و آمریکا دانست و سربازان روسی آنقدر آمدند تا به دروازه‌های تفلیس رسیدند.

مدودف آنگاه دستور توقف جنگ را صادر کرد که حتی ساکاشویلی هم آماده ترک تفلیس بود. این هم شاید از لطایف سیاست باشد که در آخرین لحظات، دیپلماسی جای خود را به جنگ و درگیری می‌دهد.

خبرگزاری فرانسه در گزارشی از آخرین اوضاع جبهه درگیری‌های قفقاز گزارش داد که در آستانه حمله روسیه به پایتخت گرجستان، دیمیتری مدودف، رئیس‌جمهوری روسیه دستور توقف جنگ را صادر کرد.

مدودف گفت: ارتش ما گرجستان را تنبیه کرده و امنیت را برای غیرنظامیان و صلحبانان روسی در اوستیای‌جنوبی برقرار کرده است. وی در عین حال دستور داد که ارتش روسیه از خود محافظت کند و با هرگونه اقدام تهاجمی و مقاومت مسلحانه از سوی نیروهای گرجی مقابله کند.

البته هنوز مشخص نیست که آیا دستور رئیس‌جمهوری روسیه شامل خروج فوری نیروهای این کشور از مناطق تحت اشغال آنان در خاک گرجستان نیز می‌شود یا نه.

سرگئی لاوروف، وزیر خارجه کهنه‌کار روسیه هم در آخرین ساعات جنگ اعلام کرد که روسیه حاضر به قبول آتش بس در عملیات کنونی است مشروط بر اینکه نیروهای گرجستان اجازه بازگشت به منطقه اوستیای‌جنوبی را، حتی به‌صورت نیروهای حافظ صلح نداشته باشند.

همانند ابهام قبلی در دستور رئیس‌جمهوری روسیه، هنوز مشخص نیست که دستور مدودف با در نظر گرفتن این شرط مسکو اتخاذ شده است یا خیر.

لاوروف با رد اتهام تلاش برای سرنگونی دولت میخائیل ساکاشویلی، گفت که از نظر روسیه، بهتر است ساکاشویلی خود از سمتش کناره‌گیری کند.تنش‌ها اما به همین جا ختم نشد و روسیه صراحتا پاسخ حمایت‌های بی‌چون‌و‌چرای آمریکایی‌ها از دولت گرجستان را داد.

لاوروف هشدار داد که اقدام آمریکا در کمک به ارتش گرجستان می‌تواند باعث شود که مسکو بار دیگر علیه اوستیای‌جنوبی دست به اقدام نظامی بزند، وی از جامعه بین‌المللی هم خواست تا گرجستان را متجاوز، و نه قربانی تجاوز، بداند.

روسیه دیروز همچنین مدعی شد که هواپیماهای نظامی آمریکایی، سربازان گرجستان در عراق را برای جنگ با مسکو به تفلیس برگردانده و تجهیزات مورد نیاز جنگی آنان را هم فراهم کرده‌اند.

در ادامه تلاش‌های بین‌المللی برای آتش‌بس میان گرجستان و روسیه، نیکلا‌سارکوزی، رئیس‌جمهوری فرانسه، که کشورش ریاست دوره‌ای اتحادیه اروپا را در دست دارد،  دیروز در مسکو  با مقامات کرملین دیدار کرد و موافقت آنها با پیشنهاد صلح اتحادیه اروپا را به رسانه‌ها  اعلام کرد.

موج آواره‌ها

کمیساریای عالی آوارگان ملل متحد در ژنو اعلام کرد: دست‌کم 100 هزار نفر تاکنون به سبب درگیری بین روسیه و گرجستان آواره شده‌اند.

براساس ارقامی که دولت‌های گرجستان و روسیه ارائه کرده‌اند حدود 30 هزار نفر از اوستیای‌جنوبی به روسیه گریخته‌اند درحالی که بیش از 12 هزار نفر دیگر در این جمهوری جدایی‌طلب گرجستان آواره شده‌اند.

سخنگوی کمیساریای عالی آوارگان ملل متحد به خبرنگاران گفت: علاوه بر این، حدود 56 هزار نفر  از  منطقه گوری در گرجستان‌ که به اوستیای‌جنوبی نزدیک است، گریخته‌اند.

کد خبر 60502

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار روسیه‌ و قفقاز

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز