جمعه ۱۸ مرداد ۱۳۸۷ - ۱۸:۵۶

همشهری آنلاین: دانشمندان دانشگاه هاروارد می‌گویند سلو‌ل‌‌های بنیادی برای 10 اختلال ژنتیکی ایجاد کرده‌اند، که به پژوهشگران امکان خواهد داد تا این بیماری‌ها را در آزمایشگاه مورد بررسی قرار دهند

به گزارش آسوشیتدپرس دانشمندان می‌گویند این قدم اولیه که در آن از تکنیکی جدید استفاده شده است، می‌توتاند به سرعت بخشیدن به یافتن درمان‌های برای برخی از مختل‌کننده‌ترین بیماری‌ها کمک کند.

نتایج کار این دانشمندان پنج‌شنبه 7 آگوست (17 مرداد) در نسخه آنلاین نشریه Cell منتشر شد، و پژوهشگران گفتند آنها قصد دارند که این رده‌های سلول بنیادی را به آسانی در اختیار دانشمندان دیگر قرار دهند.

دکتر جرج دالی و همکارانش در "موسسه سلول بنیادی هاروارد" از سلول‌های عادی پوست و مغز استخوان از افراد مبتلا به بیماری‌های گوناگون از جمله پارکینسون، هانتیگنتون و سندرم داون استفاده کردند تا سلول‌ بنیادی تولید کنند.

داگ ملتون یکی از روسای این موسسه در یک تله کنفرانس گفت که این سلول‌های جدید به پژوهشگران امکان خواهد داد، "پیشرفت بیماری را در ظروف آزمایشگاهی مورد مشاهده قرار دهند، تا دریابند چه اشکالی در سلول‌‌ها وجود دارد."

او افزود: "به نظر من ما در سال‌های پیش رو خواهیم داد که این کار در را به سوی راهی جدید برای درمان بیماری‌های تحلیل‌برنده خواهد گشود."

این تکنیک جدید سلول‌ها را برنامه‌‌ریزی می‌کند و به آنها خصوصیاتی چندکاره مانند سلول‌های بنیادی جنینی می‌دهد که می‌‌توانند به همه نوع بافت مانند قلب، عصب و مغز تبدیل شوند. امید این است که این رده‌های سلولی مانند سلول‌‌های بنیادی جنینی، باعث سرعت‌یافتن پژوهش‌های پزشکی شوند.

گروه‌های پژوهشی در ویسکانسین آمریکا و ژاپن اولین گروه‌هایی بودند، که در ماه نوامبر گذشته گزارش کردند که سلول‌های پوستی را دوباره برنامه‌ریزی کرده‌اند و این سلول‌ها در رشته‌ای از آزمون‌ها مانند سلول‌های بنیادی عمل کرده‌اند. هفته گذشته نیز یک گروه دیگر از دانشمندان هاروارد گفتند که سلول‌های پوستی از دو بیمار سالمند مبتلا به ALS یا بیماری لوگریک را دوباره برنامه‌ریزی کرده‌اند، و آنها را به صورت سلول‌های عصبی رشد داده‌اند.

به گفته ملتون این رده‌های سلولی اختصاصی بیماری "معرف مجموعه‌ای از بیماری‌های تحلیل‌برنده هستند که برای آنها درمان مناسبی وجود ندارد، و مهمتر اینکه در اغلب موارد مدل حیوانی مناسبی هم برای آنها وجود ندارد تا بررسی بر روی آن انجام شود."

پر بیننده‌ترین اخبار پزشکی