همشهری آنلاین: رئیس قوه قضائیه با انتقاد تلویحی از اجرای احکام سنگین تعزیرات در مورد افراد زیر 18 سال بر لزوم اصلاح قوانین مربوط به مسئولیت‌های اطفال و نوجوانان تأکید کرد.

به گزارش روابط عمومی قوه قضاییه، آیت‌الله هاشمی شاهرودی صبح امروز [دوشنبه24 مهر 1384] در جلسه مسئولان عالی قضایی با تأکید بر لزوم اصلاح قانون مجازات اسلامی در زمینه حدود مسئولیت کیفری اطفال و نوجوانان گفت به نظر من تعزیرات نیز برای افراد زیر ‌‌18‌ سال نباید اجرا شود و اصولاً احکام سنگین تعزیرات نباید برای افراد زیر 18 سال صادر شود.

هاشمی شاهرودی با تأکید بر اینکه مجازات تعزیری در سنین زیر 18 سال باید جنبه تربیتی داشته باشد و نه تنبیهی، گفت: برای افراد زیر 18 سال مجازات تعزیری خاصی نیاز است که پایه و اساس آن باید تربیت و اصلاح اطفال بزهکار باشد.

رئیس قوه قضائیه افزود: در مسئولیت های جزایی باید نکاتی را استفاده کرد که می‌تواند به رفع اجرای حکم درباره طفلی که بالغ شده اما رشید نیست کمک کند و دادگاه‌ها در این زمینه باید ادله لازم را بپذیرند.

وی افزود: هر آینه «رشد نوعی» وجود نداشت این موضوع رافع هر نوع مجازات چه حد و چه غیرحد است و باید در قانون عنوان شود که افراد زیر 18 سال در معرض عدم رشد هستند و این موضوع باید توسط محاکم مورد توجه و بررسی جدی قرار گیرد.

هاشمی شاهرودی تصریح کرد: باید با اصلاح قانون شرایط جدیدی را برای حکم مجازات اطفالی که به سن بلوغ شرعی (9 سال برای دختران و 15 سال برای پسران) رسیده‌اند، اما هنوز به سن رشد نرسیده و رشید نیستند فراهم کرد چرا که این مسئله از موارد «شبهه» است و دادگاه‌ها باید بررسی کنند که آیا طفل به این حکم جاهل است یا عالم.

رئیس‌قوه قضائیه تأکید کرد: موضوع و عنوان «رشد» در اصلاح قانون جدید مربوط به جرایم اطفال و نوجوانان باید مورد توجه جدی قرار گیرد.

کد خبر 5994

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز