دوشنبه ۱۴ مرداد ۱۳۸۷ - ۱۳:۳۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: "از دیار آهو" عنوان ویژه برنامه‌ای بود که برای قدردانی از ابوالفضل همتی‌آهوئی گرافیست و تصویرگر برجسته کتاب‌های کودک و نوجوانان ایران برپا شد.

به گزارش روابط عمومی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، جمعی از نویسندگان و تصویرگران کتاب‌های کودک و نوجوان در مرکز آفرینش‌های فرهنگی و هنری کانون گردهم آمدند تا در جشن بازنشستگی خالق کتاب سنگ‌ها، پس از 30 سال فعالیت در کانون شرکت کنند.

ابوالفضل همتی‌آهویی متولد 1329 در شهر آشتیان دارای دیپلم هنرستان و لیسانس هنرهای تجسمی از دانشکده هنرهای زیای تهران و مدرک درجه یک هنری بیش از 30 سال پیش فعالیت در عرصه تصویرگری کتاب‌های کودک را در کانون آغاز کرد که حاصل این تلاش‌های ارزنده هنری علاوه بر تألیف و تصویرسازی کتاب، موفقیت‌های بسیاری را در جشنواره‌ها و بینال‌های معتبر داخلی و بین‌المللی در کارنامه هنری وی ثبت کرده است.

در آیین قدردانی از خدمات همتی‌آهویی، مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در سخنانی خطاب به خالق نقاشی‌های کتاب چکاوک و چمنزار  گفت: اگر کانون شناسنامه‌ای داشته باشد که دارد نام تو و آثار تو در این صفحه درخشان است، گرافیک کانون در این سال‌های اخیر شاهد حضور پر قدرت و هنرمندانه تواست و کانون و کانونی‌ها نمی‌توانند بی تفاوت از کنار تو و هنرت بگذرند و بدون شک همچنان از این به بعد نیز در هوای کانون عمیق‌تر از گذشته نفس خواهی کشید.

محسن چینی‌فروشان با اشاره به مسؤولیت همتی‌آهویی در اداره بخش گرافیک کانون در چند سال گذشته، خاطر نشان کرد: موفقیت آثار چاپ شده در انتشارات کانون در جشنواره‌های داخلی و خارجی و بالا رفتن سطح کیفی کتاب‌ها نشان دهنده این موضوع است که بخش گرافیک در کانون در دل مخاطبین جا باز کرده است و این را می‌توان حتی از روی میزان فروش کتاب‌ها فهمید.

وی همچنین ایجاد فضایی آرام وامن را برای تصویرگران کتاب‌های کودک در کانون طی همین سال‌ها از موفقیت‌های همتی در بخش گرافیک کانون دانست.

در این آیین مهدی باقری معاون تولید کانون گذراندن سیر تحول در کانون از مربی تا کارشناس و بعد، مدیر گرافیک در کنار زنده بودن کودک درون وی که در آثارش کاملاً نمود دارد و تبدیل شدن شیوه تصویرگری او به سبکی ویژه و خاص وی را از ویژگی‌های برجسته و ممتاز ابوالفضل همتی‌آهویی دانست و در عین حال از طراحی نماد کانون(مرغک) با نماد پرچم سه رنگ ایران به عنوان یکی از کارهای جدید خالق کتاب «بچه‌ها حالا نقاشی، بازی» خبر داد.

نشست تجلیل از همتی‌آهویی با صحبت‌های جمعی از مدیران و هنرمندان عرصه کتاب کودک همراه بود که اغلب از حسن اخلاق، توجه به نسل جوان، رابطه صمیمی با همکاران، در کنار جنبه‌های هنری آثار همتی سخن گفتند.

حمیدرضا شاه‌آبادی مدیر انتشارات کانون بخش عمده‌ای از موفقیت کتاب‌های کانون را مرهون توانایی‌ها و خلاقیت‌های هنری همتی‌آهویی دانست و افزود: در این دوره شاهد جهش در کیفیت کتاب‌های کانون بودیم.

وی توضیح داد که همتی در طراحی تصاویر کتاب همیشه این نکته را مورد توجه قرار می‌دهد که اثر در کودک احساس خوبی ایجاد کند.

عادل بزدوده کارگردان سرشناس تئاتر کودک از کانون خواست هنرمندانی مانند همتی‌آهویی را از دست ندهد و از توان و قلم آنها بیشتر استفاده کند.

معصومه انصاریان نویسنده، خلاقیت، پرکاری و جدیت در کنار اخلاق خوش، حمید گروگان نویسنده، نگاه پدرانه به نسل جوان تصویرگران، بهزاد غریب پور تصویرگر، رابطه صمیمی با کارکنان و هنرمندان بخش گرافیک و وجود ارتباط نزدیک میان آثار و شخصیت درونی این تصویرگر صاحب‌نام را از جمله خصوصیات برجسته ابوالفضل همتی‌آهویی برشمردند.

در پایان این مراسم ابوالفضل همتی‌آهویی با قدردانی از شرکت کنندگان در این آیین با ذکر نام دو هنرمند و نویسنده پیشکسوت عرصه ادبیات و هنر کودک زنده یادها  بهرام خائف و سیروس طاهباز درگذشت آنها را یک خلاء جدی در این عرصه دانست و از کانون به عنوان یک نماد چند شخصیتی، فرهنگی و فرهیخته در ایران یاد کرد که با خلاقیت‌ها و رویاهای کودکان سرو کار دارد.

وی افزود کانون در این سال‌ها با افت و خیز روبرو بوده است ولی حس من پس از سی سال فعالیت در همین عرصه همان حسی است که در سال اول ورودم به کانون داشته‌ام و به نظر من هر قدر بتوانیم تولید با ارزشی در این عرصه داشته باشیم به رویاهای کودکانمان کمک کرده‌ایم.

در پایان مراسم از دیار آهو، هدایایی از سوی  مدیرعامل، معاونان و مدیران کانون و نویسندگان، هنرمندان و همکاران  کانون به ابوالفضل همتی‌آهویی اهدا شد.

همتی‌آهویی علاوه بر تألیف 5 عنوان کتاب کار تصویرگری بیش از 20 عنوان کتاب، طراحی پوستر فیلم و جشنواره‌ها و نمایشگا‌ها و پوستر تئاترهای کودک را بر عهده داشته است.

 گذراندن دوره کتاب‌سازی علمی Accu در توکیو، دریافت دیپلم Ibby دفتر بین‌المللی کتاب برای تصویرسازی کتاب سرخ و صورتی، داوری مسابقه‌های بزرگ داخلی و بین‌المللی مانند نمایشگاه آثار تصویرگران کتاب کودک ژاپن در سال 2002و براتیسلاوا 2005 از جمله موفقیت‌های ابوالفضل همتی آهویی به شمار می رود.

کد خبر 59643

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز