درحالی که پیش از این وزیر صنایع و معادن و برخی دیگر از مسئولان دولتی قطع برق صنایع را اولویت آخر خاموشی‌ها قلمداد کرده و از جبران زیان این بخش خبر داده بودند،

اخیرا طولانی شدن مدت زمان خاموشی‌ها، ضرر و زیان بسیاری از صنایع را به‌دنبال داشته است. با مهدی جاریانی نماینده بخش صنعت اتاق بازرگانی و صنایع و معادن تهران گفت‌وگو کرده‌ایم.

  • قطع برق صنایع چه تاثیری در روند تولید داشته است؟

قطع برق در برخی صنایع مانند فولاد یا شیشه که  به شکل مدام فعالیت می‌کند یا صنایعی که در فرایند تولید از مواداولیه شیمیایی خاص مانند پلی‌اکریل یا پلی اتیلن و... استفاده می‌کنند، آثار زیانبار بیشتری را به‌دنبال داشته است؛

چرا که در این بخش‌ها قطع برق حتی برای مدت چند ثانیه نیازمند شروع مجدد فرایند تولید و از بین رفتن کالای تولید شده و هزینه‌های جانبی بسیار است.

در برخی دیگر از بخش‌های صنعتی ممکن است قطع برق آثار زیانبار کمتری را به‌دنبال داشته باشد و قطع تولید یا بیکاری نیروی کار برای مدت زمان کوتاهی را موجب شود.

  • وعده مسئولان برای اولویت دادن به تامین برق صنایع تا چه حد اجرایی شده است؟

با وجود وعده‌های مسئولان، تامین برق صنایع از اولویت خاصی برخوردار نبوده و معمولا در مصرف برق، بخش‌های غیرصنعتی از اولویت بیشتری برخوردار هستند.

به‌نظر می‌رسد حتی در شرایط کنونی نیز مدیریت توزیع انرژی در کشور به شکل مطلوبی ساماندهی نشده و بخش صنعت بیشترین زیان را به‌دلیل این شیوه‌ سیاستگذاری متحمل شده است.

اگر دولت می‌توانست نسبت به تفکیک خطوط انتقال برق صنایع اقدام و فشارهای ناشی از کاهش تولید و قطعی برق را به بخش‌های غیرتولیدی منتقل کند، علاوه بر جلوگیری از توقف روند تولید، کاهش مصرف انرژی را نیز شاهد بودیم ؛

چرا که اکنون کارخانه‌های صنعتی پس از قطع برق نسبت به تامین برق مورد نیاز از طریق ژنراتورهایی که دارای مصرف سوخت گاز یا گازوئیل هستند اقدام کرده و به این شکل گرچه فشار به شبکه توزیع برق کاهش می‌یابد اما در مجموع افزایش میزان مصرف انرژی در کشور را به‌دنبال داشته و از دید کلان اقتصادی صرفه‌جویی در مصرف انرژی صورت نمی‌گیرد.

  • آیا ساز و کار مشخصی برای تخمین میزان زیان ناشی از قطعی برق در بخش صنعت و چگونگی تامین این زیان اتخاذ شده است؟

هنوز برآورد مشخصی از میزان تاثیر قطعی برق در بخش‌های مختلف صنعتی وجود ندارد چرا که با توجه به نوع فعالیت و تولید کارخانه‌های صنعتی، قطعی برق آثار متفاوتی را به‌دنبال خواهد داشت.

در حالی که قطعی برق خسارت کمتری به برخی کارخانه‌های صنعتی وارد کرده، در برخی دیگر از کارخانه‌ها مانند بخش‌های دارو‌سازی یا نساجی که فرایند تولید پیوسته است، قطعی برق آثار زیانباری را به‌دنبال دارد و منجربه از بین رفتن برخی تولیدات  می شود.

با این روند هنوز ساز و کار مشخصی برای تعیین میزان خسارت قطعی برق در بخش‌های مختلف صنعتی و چگونگی تامین این خسارت تعیین نشده است.

آیا خسارت ناشی از قطعی گاز صنایع در زمستان سال گذشته پرداخت شده است؟

گرچه پیش از این بارها صنعتگران و تشکل‌های صنفی بخش صنعت نسبت به پرداخت نشدن خسارات قطعی گاز به صنایع گلایه و اعتراض کرده‌اند اما هنوز اقدامی در مورد پرداخت این خسارت صورت نگرفته است.

کد خبر 59121

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز