سه‌شنبه ۱ مرداد ۱۳۸۷ - ۱۱:۵۵
۰ نفر

اول مرداد سال 1364، توفان‌ شدید دریاچه‌ کم‌‌عمق‌ «ام‌النعاج» عراق‌ در شمال‌شرقی شهر بصره و همچنین‌ اسارت‌ نیروهای اطلاعاتی دشمن‌ در این‌ منطقه، انگیزه‌ای به دست داد تا عملیات قدس 4 طراحی و اجرا شود.

 توفان، عوارض‌ خشک‌ و کوچک‌ بر سطح‌ دریاچه‌ را کنار زد و دریاچه‌ به‌ «اروندرود» متصل‌ شد.

این‌ دریاچه‌ از چند طرف‌ به‌ چندین‌ آبراه‌ و روستا ختم‌ می‌شود و مساحتی در حدود یکصد کیلومترمربع‌ را داراست‌ و آب‌ آن‌ از رودخانه‌های واقع‌ در خاک‌ ایران‌ تامین‌ می‌شود.
عملیات‌ قدس‌4 با 4 هدف‌ انهدام‌ نیروی پدافندی دشمن، آزادسازی150 کیلومتر مربع‌ از دریاچه‌ و تسلط بر بخشی دیگر از هور الهویزه، گرفتن‌ جای پا برای گسترش‌ عملیات‌ و در اختیار گرفتن‌ جناح‌ از دشمن‌ و نزدیکی به‌ بخشی از خشکی‌های شرق‌ دجله‌ در منطقه‌ای به‌ گستردگی160کیلومترمربع‌ به‌ اجرا گذاشته‌ شد.

این‌ عملیات‌ را نیروی زمینی سپاه‌ پاسداران‌ صورت‌ داد. حمله‌ ساعت‌24 روز یک مردادماه‌ 1364 با رمز «یا محمد رسول‌‌الله - (9) ‌الله‌‌اکبر» در حالی آغاز شد که‌ هواپیماهای «پی.سی.7» عراق‌ روزی یکی - دو بار سطح‌ منطقه‌ و دریاچه‌ ام‌النعاج‌ را بمباران‌ ایذایی می‌کردند، ولی دشمن‌ در زمان‌ عملیات‌ کاملاً‌ غافلگیر شد، به‌ گونه‌ای که‌ بیسیم‌چی فرمانده‌ عراقی تسلیم‌ نیروهای ایران‌ شد.

دشمن‌ نیز پس‌ از سقوط بخشی از مواضع‌ خود، اقدام‌ به‌ اجرای آتش‌ توپخانه‌ کرد و تردد نیروهای ایرانی را در منطقه‌ با مشکل‌ روبه‌رو ساخت، اما یک‌ عامل‌ ویژه‌ سبب‌ قطع‌ این‌ گلوله‌‌باران‌ شد؛ به‌ این‌ صورت‌ که‌ شماری از اسرای دشمن‌ به‌ تقاضای همکاری پاسخ‌ مثبت‌ داده‌ و به‌ پای بیسیم‌ آمدند و از پست‌ شنود با فرماندهی دشمن‌ در عقبه‌ تماس‌ گرفتند و تقاضای نیرو کردند، اما با تقاضای آنان‌ به‌علت‌ عدم‌تسلط عراق‌ بر منطقه‌ عملیات‌ مخالفت‌ شد، ولی در برابر تقاضای قطع‌ آتش‌ به‌ این‌ بهانه‌ که‌ بر سر نیروهای خودمان (عراقی‌ها)‌ ریخته‌ می‌شود، موافقت‌ شده‌ و لحظاتی بعد آتش‌ سنگین‌ دشمن‌ قطع‌ شد و به‌دنبال‌ آن‌ تردد نیروهای خودی از سر گرفته‌ شد.

 این‌ عامل‌ در موفقیت‌ عملیات‌ ایران‌ کمک‌ شایانی را در پی داشت. طی 4 روز عملیات، یک فروند هلی‌کوپتر، 10 فروند قایق، چندین‌ قبضه‌ خمپاره‌انداز و چندین‌ پایگاه‌ شناور منهدم‌ و گردان ‌2 از تیپ ‌117 دشمن‌ متلاشی شد.

شمار تلفات‌ دشمن‌ در این‌ عملیات ‌336 نفر کشته‌ و زخمی و اسیر گزارش‌ شده‌ است. علاوه‌ بر آن ‌5 فروند قایق، شماری دستگاه‌های مخابراتی و تعدادی سلاح‌ سبک‌ و مقداری مهمات‌ به‌ غنیمت‌ رزمندگان‌ درآمد. بزرگترین‌ دستاورد عملیات‌ قدس ‌4، آزادسازی 160 کیلومترمربع‌ از منطقه‌ هور الهویزه‌ عراق، دریاچه‌ ام‌النعاج‌ (بزرگترین‌ دریاچه‌ منطقه‌ هور) و 20پاسگاه‌ آبی دشمن‌ بود.

2 هفته بعد عملیات قدس 5 در تکمیل قدس 4 و با هدف تکمیل پیروزی‌های قدس یک و 2 انجام شد. این عملیات با رمز «یا علی‌بن‌ابیطالب(ع)‌» ساعت 23 روز 15 مردادماه 1364 در غرب هورالهویزه آغاز شد. طی 2 روز نبرد 30 کیلومترمربع از هور آزاد شد، همچنین 168 نفر از نیروهای دشمن کشته و زخمی شده، یا به اسارت درآمدند. علاوه بر آن غنایمی از جمله چند قبضه خمپاره‌انداز، سلاح ضد‌هوایی تک‌لول و مانند آن از دشمن به دست آمد و گردان 3 از تیپ 701 کماندویی عراق منهدم شد.

برگرفته از پایگاه اطلاع‌رسانی دفاع مقدس

کد خبر 58689

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز