سه‌شنبه ۱ مرداد ۱۳۸۷ - ۱۸:۲۵
۰ نفر

زردآلو یکی از خوشمزه‌ترین میوه‌های فصل تابستان است که معمولا 2 یا 3 نوع آن در بازار یافت می‌شود

یکی از انواع آن‌ شکر پاره است که همان طور که از نامش پیداست، طعمی بسیار شیرین دارد. نوع دیگر آن قیسی است که به اندازه بقیه انواع زردآلو فراوانی ندارد ولی خشک شده آن به راحتی می‌توان یافت. به طور کلی زردآلوی خشک شده - یا همان برگه زردآلو - یکی از خوش‌ طعم‌ترین اجزای آجیل شیرین است.

خواص غذایی

زردآلو دارای طبیعتی سرد و تر است که البته نوع شیرین آن خاصیت گرم‌تری دارد. این میوه مقوی و لذیذ سرشار از ویتامین‌های A، C و گروه B  است و مواد معدنی مختلفی شامل کلسیم، منیزیم، فسفر، پتاسیم، گوگرد، سدیم و مقدار کمی مس، آهن و روی نیز دارد. زردآلو و به‌خصوص برگه خشک شده آن
(به صورت خیس خورده) ملین است. مغز شیرین هسته زردآلو نیز مقوی و مغذی است و طبیعتی گرم وخشک دارد؛ در ضمن مواد پروتیینی، چربی، قند، ویتامین A و آنزیم‌های مختلفی نیز در آن وجود دارد.
نکته: زردآلو را بدون هسته و در سایه خشک کنید. زردآلوهایی که با دود گوگرد خشک می‌شوند، اگرچه رنگ زیباتری دارند ولی مضر هستند.

  خواص درمانی

- زردآلود به علت دارا بودن ویتامین‌ B برای درمان بیماری‌های عصبی، روحی و روانی، خستگی، بی‌خوابی و فراموشی مفید است.
- زردآلو خاصیت آرام‌بخشی و نشاط‌آوری  دارد؛ در ضمن خوردن آن به آنهایی که ناراحتی‌های قلبی دارند نیز توصیه می‌شود.
- این میوه عطش را از بین می‌برد و دفع کننده صفرا، اسید معده و پاک‌کننده خون و همچنین تنظیم‌کننده فشار خون است.
- به خاطر وجود آهن در زردآلو، مصرفش برای درمان کم خونی نیز توصیه می‌شود.
- شما می‌توانید التهاب معده‌تان را با خوردن زردآلو کاهش دهید؛ البته توجه داشته باشید که زردآلو میوه‌ای نفخ‌آور است و از طرف دیگر خوردن مغز هسته آن، نفخ‌ را از بین می‌برد؛ پس میوه را همراه با مغز هسته‌اش بخورید.
- به آن دسته از افرادی که در معده‌شان احساس سوزش می‌کنند یا  از ناراحتی‌های کبدی در رنج هستند توصیه می‌شود که زردآلو نخورند.
- مصرف مغز هسته زردآلو به‌عنوان داروی سینه‌درد، سرماخوردگی و نیز برای تقویت عمومی بدن و همچنین افزایش  نیروی جنسی توصیه می‌شود

کد خبر 58539

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز