یکشنبه ۳۰ تیر ۱۳۸۷ - ۲۰:۱۰
۰ نفر

فریده روستا: بامیه از جمله سبزیجات پرخاصیت فصل تابستان است.

بامیه

مواد لازم برای 4 نفر:

- بامیه؛ یک کیلوگرم
- گوشت بدون استخوان خورشی؛ نیم کیلوگرم
- پیاز؛ 2عدد
- روغن و نمک؛ ‌به میزان لازم
- رب گوجه‌فرنگی؛ یک قاشق سوپ‌خوری سرپر
- زردچوبه؛ یک قاشق چای‌خوری
- آبغوره؛ به میزان لازم

روش تهیه:

1 - ابتدا یکی از پیازها را پوست کنده و بعد از شستن، ریز خرد کنید. سپس در یک قابلمه مناسب مقداری روغن بریزید و روی شعله اجاق گاز قرار دهید تا داغ شود. سپس پیاز را اضافه کنید و تفت دهید تا طلایی‌رنگ شود.

2 - گوشت را بشویید و به صورت قیمه‌ای خرد کنید؛ سپس به پیاز در حال سرخ شدن اضافه کنید و همراه با آن تفت دهید. در این زمان زردچوبه را هم اضافه کنید و همراه با گوشت و پیاز حرارت دهید. حالا 2 یا 3 لیوان آب‌جوش به مخلوط گوشت و پیاز اضافه کنید. در ظرف را بگذارید تا گوشت به طور کامل بپزد؛ البته شعله اجاق‌گاز باید کم باشد.


3 - در این فاصله بامیه‌ها را پاک کنید و بعد از شستن داخل سبدی بریزید.

نکته 1: برای آنکه بامیه‌ها غذا را لعاب‌دار نکنند، تنها چند میلی‌متر از ته چوب آنها را ببرید.

نکته 2: هر چه بامیه‌ها درشت‌تر باشند، لعاب بیشتری به غذا می‌دهند؛‌ پس اگر خورش را لعاب‌دار دوست ندارید، بامیه‌ها را ریز انتخاب کنید.

نکته 3: وقتی مدت زمان پخت بامیه زیاد باشد، له شده و در نتیجه خورش را لعاب‌دار می‌کند؛ پس بامیه‌ها را مدت کمی بپزید.

نکته 4: حالا اگر برخلاف نظر عده‌ای دیگر، خورش بامیه یا هر غذای دیگری را که با بامیه پخته می‌‌شود، لعاب‌دار دوست دارید، یکی دو میلی‌‌متر از سر مخروطی شکل آن را ببرید.

4 - پیاز دوم را هم به صورت خلالی خرد کنید و بعد در یک تابه مناسب مقداری روغن بریزید و روی حرارت قرار دهید تا داغ شود. پس از آن، خلال‌های پیاز را در آن تفت دهید تا طلایی رنگ شود. حالا یک قاشق سوپ‌خوری رب‌گوجه‌فرنگی به آن بیفزایید و همراه با پیاز در روغن حرارت دهید.

نکته: با این کار هم به‌اصطلاح طعم خامی رب از بین می‌رود و هم رب رنگ بیشتری در غذا ایجاد می‌کند. پس از یکی دو دقیقه، بامیه‌ها را به آن اضافه کنید و همراه پیاز کمی تفت دهید.

5 - پس از آنکه گوشت پخته شد، مخلوط بامیه و پیاز داغ را به آن اضافه کنید و اجازه دهید چند جوش بخورد؛ البته اضافه کردن نمک نیز یادتان نرود.

6 - بعد از حدود نیم ساعت، آبغوره را اضافه کرده و نیم ساعت دیگر صبر کنید تا خورش روی حرارت ملایم اجاق جا بیفتد.

نکته: بعضی‌ها به مواد لازم خورش بامیه، لپه نیز اضافه می‌کنند؛ یعنی در واقع خورش قیمه بامیه می‌پزند که آن هم طعم و مزه خوبی دارد.

کد خبر 58530

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز