شنبه ۲۲ تیر ۱۳۸۷ - ۱۴:۰۹
۰ نفر

همشهری آنلاین: با افزایش تنش‌ میان این کشور و روسیه در مورد سرنوشت استان‌های جدایی طلب گرجستان، تفلیس خواستار نشست فوری شورای امنیت سازمان ملل شد.

به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری فرانسه، روسیه به طور جداگانه خواسته است گرجستان سربازان خود را از آبخازیا خارج کند و همچنین تفلیس با امضای توافقنامه‌ای هر گونه استفاده از نیروی نظامی را در حل مسائل منطقه منتفی اعلام نماید.

روسیه و گرجستان یکدیگر را به ایجاد ناآرامی در آبخازیا و اوستیای جنوبی متهم کرده‌اند و اخیرا از سازمان ملل درخواست کرده‌اند به کاهش میزان تنش‌ها در منطقه کمک کند.

گریگول واشادزه، معاون وزیر خارجه‌ گرجستان روز جمعه (21 تیر) در تفلیس گفت: گرجستان خواستار نشست فوری شورای امنیت سازمان ملل است.

وزارت خارجه‌ روسیه طی بیانیه‌ای اعلام داشت: تنها راه حل این بن‌بست 15 ساله، پایان بخشیدن به اقدامات تحریک‌آمیز و امضای توافقنامه‌ عدم استفاده از نیروهای نظامی از سوی گرجستان است.

این وزارتخانه همچنین اعلام داشت: در مورد آبخازیا، هر تصمیمی از سوی مقامات گرجستان باید به همراه خروج کامل سربازان گرجی از منطقه‌ کودوری گورگه باشد.

منطقه‌ کودوری گورگه در 25 کیلومتری سوخومی مرکز آبخازیا واقع شده است. کودوری گورگه تنها منطقه‌ای از آبخازیاست که کنترل آن در دست دولت گرجستان است.

اظهارات روز جمعه مقامات روسیه و گرجستان یک روز پس از موافقت روسیه برای پرواز هواپیماهای جنگی بر فراز اوستیای جنوبی مطرح شد.

روسیه اعلام کرده است، پس از دریافت گزارشاتی مبنی بر آماده شدن گرجستان برای انجام عملیات نظامی به منظور آزادسازی چهار سرباز گرجی، اجازه پرواز عملیاتی بر فراز اوستیا را صادر کرده است. این چهار سرباز اوایل هفته‌ گذشته دستگیر شده بودند.

از سوی دیگر به گزارش  رویتر، به نقل از یک منبع د‌یپلماتیک روسیه، این کشور درخواست آمریکا برای افزایش نقش میانجی‌گران بین‌المللی در فرو خواباندن ناآرامی‌ها میان روسیه و گرجستان را نخواهد پذیرفت.

افزایش ناآرامی‌های اخیر موجب نگرانی غرب درخصوص به راه افتادن درگیری‌ها در ابعادی وسیعتر شده است.

تفلیس در حال حاضر سفیر خود در روسیه را فراخوانده است و روسیه نیز اعلام کرده هواپیمای خود را به حریم هوایی اوستیا فرستاده است.

پارلمان گرجستان روز جمعه از کشورهای جهان خواست تا "اقدامات تهاجمی" روسیه را محکوم نمایند و از اقدامات صلح‌آمیز گرجستان برای رفح بحران حمایت نمایند.

ساکاشویلی، رئیس‌جمهور گرجستان به خبرگزاری رویتر گفت: در حال حاضر شرایط بسیار مخاطره‌آمیز و پرخطر است.

در پاسخ به این سوال که آیا فرا خواندن سفیر گرجستان در روسیه به معنی قطع روابط با روسیه است، ساکاشویلی گفت: نه، نه. گرجستان هرگز نمی‌تواند روابط خود را با روسیه قطع کند حتی اگر این قصد را داشته باشیم یا نداشته باشیم.

کاندولیزا رایس، وزیر خارجه‌ آمریکا در سفر خود به گرجستان که یکی از متحدان آمریکاست، روز پنجشنبه خواستار تلاش‌های چشمگیر بین‌المللی در حل مساله شد. اما این پیشنهاد فورا از سوی مقامات روسی پس زده شد.

به گزارش خبرگزاری اینترفکس روسیه، منبع دیپلماتیک روسی گفت: ما دلیلی برای میانجی‌گری دیگران در بهبود روابط نمی‌بینیم. ما در حال حاضر با گرجستان مذاکرات مستقیم داریم و تماسها درحال ادامه پیدا کردن‌اند.

سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه نیز در ملاقات خود با ادوارد کوکویتی، رهبر جدایی طلب اوستیا در مسکو بر این پیغام تاکید کرد.

وی در اظهارات تلویزیونی خود گفت: نصحیت کنندگان‌ مختلف، در ابتدا باید برای جان مردمی که در منطقه زندگی می‌کنند احترام قائل شوند.

لاوروف افزود، ‌وی امیدوار است تفلیس اقداماتی در جهت آرام کردن اوضاع انجام دهد

کد خبر 57770

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز