مجموع نظرات: ۰
چهارشنبه ۱۹ تیر ۱۳۸۷ - ۱۱:۰۹
۰ نفر

گروه شهری: در شرایطی که شهروندان تهرانی این روزها عادت کرده‌اند که وزارت کشور هر بار به بهانه‌ای آنها را از حمل‌ونقل عمومی محروم کند اما معاون ترافیک شهردار تهران روز گذشته در یک نشست مطبوعاتی به تشریح تمام آنچه در خیابان‌های شهر اتفاق می‌افتد و موانعی که پیش روی شهر تهران گذاشته شده پرداخت

 تا شهروندان هم مطلع شوند که حمل‌ونقل پایتخت با چه موانعی روبه‌رو است و در این نشست اظهار داشت که شهرداری تهران بیکار نمانده و از تمام توان پایتخت برای رفع این موانع و محروم نکردن شهروندان از امکانات بیشتر تلاش می‌کند.

جعفر تشکری هاشمی با تاکید بر اینکه عملکرد شهرداری تهران در بخش حمل‌ونقل و ترافیک بسیار مطلوب و روندی صعودی بوده، اعلام کرد: متأسفانه تعداد اتوبوس‌های از رده خارج در تهران بیش از اتوبوس‌هایی است که وزارت کشور از سال 84 تاکنون به شهروندان تحویل داده است. تشکری هاشمی با اشاره به اظهار نظر برخی مدیران دولتی درخصوص وضعیت حمل‌ونقل و ترافیک تهران گفت: احساس می‌کنیم این اظهار نظرها و انتقادهایی که صورت می‌گیرد به‌دلیل بی‌اطلاعی است از سوی دیگر شهرداری تهران هیچگاه نخواسته است مردم را درگیر موضوعات بی‌اهمیتی کند و این موضوعات تبدیل به دغدغه برای مردم شود.

وی با اشاره به اینکه آمار منتشر شده توسط برخی مسئولان در وزارت کشور موجب افزایش نگرانی و دغدغه مردم شده است، افزود: انتشار این آمار ناصحیح به‌دلیل عدم‌اطلاع و آگاهی آقایان از وضعیت حمل‌ونقل و ترافیک در تهران بوده است، ‌ای کاش از ما می‌خواستند اطلاعات کاملی را در اختیار آنها بگذاریم تا دچار این اشتباهات نشوند. به گفته وی اینکه، مشکلات را تجمیع و متوجه یک مدیریت کنیم بدون در نظر گرفتن فعالیت‌های صورت گرفته در شهر، بسیار غیرمنصفانه است.

سرپرست وزارت کشور از اتوبوسرانی بازدید کرده است

معاون ترافیک شهردار تهران با اشاره به اظهارات سرپرست وزارت کشور درخصوص مطلوب نبودن عملکرد اتوبوسرانی در تهران گفت: مسئولان وزارت کشور اظهار می‌کنند چون شهرداری آمار و اطلاعات نداده است، به تهران اتوبوس نمی‌دهیم. حال این سؤال مطرح است زمانی که سرپرست وزارت کشور با حضور بنده از اتوبوسرانی بازدید داشته و تمام اطلاعات در اختیار ایشان قرار گرفت را فراموش کرده‌اند؟»وی افزود:« چرا می‌گویند عملکردها خوب نبوده است. از سوی دیگر اگر اطلاعات آماری نداده‌ایم بر چه اساسی می‌گویید عملکرد خوب نبوده است؟»

معاون ترافیک شهردار تهران با اشاره به اینکه در سال 86 به‌دلیل سهمیه بندی بنزین اجرای طرح خطوط تندرو و تغییرات در هوشمند‌سازی‌ سیستم‌ها و جابه‌جایی مسافر با اتوبوس، جهش قابل توجهی داشته است افزود: در بخش اتوبوسرانی، متوسط جابه‌جایی روزانه مسافر در سال 86، 3میلیون و 870 هزار نفر بود که در این آمارها سهم مینی‌بوسرانی در نظر نگرفته شده است.

وی به آمار جابه‌جایی اتوبوسرانی در سال‌جاری نیز اشاره کرد؛ براساس آمارهای موجود، از ابتدای سال‌جاری به‌طور متوسط روزانه 3میلیون و 900 هزار نفر توسط ناوگان اتوبوسرانی در تهران جا به جا شده‌اند که این رقم در روزهای اوج جابه‌جایی مسافر، به 4 میلیون و 200 هزار نفر هم رسیده است. معاون ترافیک شهردار تهران افزود: بدین ترتیب باید گفت آمارها نشان می‌دهد از سال 85 روند جا به جایی مسافر توسط اتوبوسرانی صعودی بوده و در سال 86 نیز با یک جهش قابل توجه روبه‌رو بودیم و اینکه یک مقام ارشد در اظهار نظر خود می‌گوید وضعیت اتوبوسرانی از دوره ما هم بدتر شده، نتیجه بی‌اطلاعی اوست.

اتوبوس‌سازی‌ بیابانی پاسخگو نیست

وی با اشاره به کیفیت پایین اتوبوس‌های تولیدی داخل، طراحی بیابانی و فناوری حدود 4 دهه قبل ساخت اتوبوس‌ها در کشور گفت: این امر موجب شده میانگین عمر اتوبوس‌ها در تهران با توجه به شرایط توپوگرافی 7 سال باشد، در حالی‌که براساس ابلاغیه وزارت کشور، عمر فرسودگی اتوبوس‌ها 10 سال دیده شده است. با فرض 7 سال عمر فرسودگی اتوبوس‌ها سالانه باید یک هزار دستگاه اتوبوس از رده خارج و با احتساب عمر 10سال باید سالانه حداقل 700 اتوبوس جایگزین شود.

تشکری با اشاره به اینکه براساس آمارهای وزارت کشور از سال 84 تا کنون تنها 2 هزار و 450 دستگاه اتوبوس به کشور تحویل داده شده است، افزود: بدین ترتیب هر سال تنها 612 دستگاه اتوبوس وارد تهران شده که اگر سال 87 را در نظر نگیریم، سالی 816 دستگاه اتوبوس به تهران داده‌اند. این در حالی است که طی 4 سال گذشته 4 هزار دستگاه اتوبوس فرسوده شده و باید از رده خارج می‌شد که با این احتساب تعداد، اتوبوس‌های ورودی به تهران حدود نصف اتوبوس‌های فرسوده است و باید از سیستم خارج شود.

تهرانی ‌ها از سال 86 سهمی از اتوبوس نداشتند

تشکری هاشمی با اشاره به اینکه از سال 86 متأسفانه هیچ اتوبوسی وارد تهران نشده است، خبر داد که از محل تبصره 13 و قانون توسعه حمل‌ونقل عمومی پولی در این زمینه هم پرداخت نشده است.

وی با اشاره به گزارش سازمان بازرسی کل کشور از وضعیت اتوبوسرانی تهران گفت: نتایج این گزارش نشان می‌دهد وضعیت اتوبوسرانی روندی مثبت داشته و حتی در گزارش سازمان بازرسی آمده است مدیر عامل اتوبوسرانی باید تشویق شود. به گفته وی براساس آمارهای موجود در سال 82، هزار و 156 دستگاه و در سال 83 نیز هزار و 11 دستگاه اتوبوس وارد ناوگان شده، بدین ترتیب شرایط ورود اتوبوس از زمانی که آقایان در شهرداری تهران بودند، با زمان حاضر به هیچ عنوان قابل مقایسه نیست.

چرا از کارهایی که به نفع مردم است، ناراحت هستند؟

تشکری به وضعیت مترو هم اشاره کرد و گفت: براساس کتابچه شرکت مطالعات جامع حمل‌ونقل و ترافیک تهران متوسط روزانه جابه‌جایی مسافر توسط مترو، شامل 16 هزار و 185 نفر در سال 78، 96 هزار و 491 نفر در سال 79، 180 هزار و 155 نفر در سال 80، 420 هزار و 351 نفر در سال 81، 553 هزار و 529 نفر در سال 82، 585 هزار و 838 نفر در سال 83، 665 هزار و 669 نفر در شش ماهه اول سال 84، 773 هزار 678 نفر در سال 85، یک میلیون و 155 هزار نفر در سال 86 و در سال‌جاری نیز حدود یک میلیون و 300 هزار نفر و در اوج جابه‌جایی روزانه، یک میلیون و 650 هزار نفر بوده است.

وی افزود: بدین ترتیب باید گفت در بخش مترو شاهد جهش بیش از 100 درصدی جا به جایی مسافر نسبت به سال 84 بوده‌ایم. وی با تاکید بر اینکه هر کاری که در کشور انجام می‌شود، موجب افتخار نظام است تاکید کرد: ‌تعجب می‌کنم که آقایان در اظهار نظرهای خود می‌گویند اوضاع خراب‌تر شده است. دوستان نباید در وزارت کشور احساس کنند کاری که ما انجام می‌دهیم به ضرر آنهاست.

تهرانی‌ها تجربه می‌کنند اتوبوس استاندارد چیست!

تشکری با تاکید بر اینکه شهرداری تهران با وجود عدم‌تخصیص اتوبوس توسط وزارت کشور کار خرید اتوبوس از خارج از کشور را با پرداخت 100 درصد قیمت آنها، آغاز کرده است، گفت:« برخی اظهارنظرها در زمینه ترافیک تهران ناشی از کج‌سلیقگی‌های افراد است که دچار سوء‌تفاهم شده‌اند و امیدواریم با کمک دولت بتوانیم مشکلات ترافیک را در تهران حل کنیم.» معاون ترافیک شهردار تهران با اشاره به اینکه وضعیت گازوئیل در کشور نامطلوب است، گفت: براساس اطلاعات موجود گوگرد گازوئیل توزیعی در کشور بیش از 5 هزار PPM بوده و این در حالی است که شرکت واحد با هماهنگی وزارت نفت توانسته است گازوئیل 500PPM تحویل بگیرد که این رقم در جهان حدود 50 PPM است.

کد خبر 57530

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز