علی‌اصغر محمدی: وزیر آموزش و پرورش در پاسخ به نگرانی‌ها در باره طرح ساماندهی نیروی انسانی در این وزارتخانه، مقاومت در برابر تغییرات سازمانی را امری عادی دانست وگفت: مسائل روزمره آموزش و پرورش باعث شده کسی جرأت نکند به مسائل اساسی این وزارتخانه بپردازد.

علیرضا علی احمدی که پس از تغییر ساختار آموزش و پرورش، دومین گام را اجرای طرح ساماندهی و مدیریت نیروی انسانی در این وزارتخانه اعلام کرد، افزود: اکنون ما با چالش‌هایی در زمینه اجرای طرح ساماندهی و مدیریت نیروی انسانی روبه‌رو هستیم.

مقاومت در برابر ایجاد تغییرات طبیعی است، ولی باید چالش‌ها شناسایی و برای آنها چاره جویی شود.

وی گفت: معتقدیم که اگر آموزش و پرورش به همین روال به فعالیت خود ادامه دهد، منابع ملی را بیش از این خواهد بلعید و اهداف و آرمان‌هایی را که مورد انتظار ماست نمی‌تواند به نحو احسن جامع عمل بپوشاند.

وزیر آموزش و پرورش سپس تغییرات در آموزش و پرورش را در قالب طرح بهره‌وری، یکی از طرح‌های 7 گانه دولت اعلام و تصریح کرد: طبق این دستورالعمل تحولات گسترده‌ای باید در سطح آموزش و پرورش صورت گیرد که البته نیاز به شفافیت بیشتری هم دارد.

علی احمدی، آموزش و پرورش را مجموعه‌ای از خوبی‌ها و محدودیت‌ها دانست و  اظهار داشت: آنچه مهم است این است که باید بازنگری کلی در آموزش و پرورش خودمان بعد از 30 سال داشته باشیم تا ببینیم که چقدر به اهداف و آرمان‌های خود رسیده‌ایم.

دستورالعمل ساماندهی و مدیریت نیروی انسانی در آموزش و پرورش که اواخر خرداد ماه به سازمان‌های آموزش و پرورش استان‌ها ابلاغ شد، در سطح آموزش و پرورش و مجلس شورای اسلامی نگرانی‌ها و بحث‌های بسیاری را ایجاد کرده است. این دستورالعمل باید حداکثر تا 15 مرداد ماه عملیاتی شود.

بنابراین گزارش، مواردی همچون انحلال مدارس زیر 15دانش‌آموز، حذف اضافه کار کادر اداری و کاهش معاونان مدارس از جمله مسائلی است که اعتراض فرهنگیان و نمایندگان مجلس را به همراه داشته است.

موضوع اشکالات دستورالعمل ساماندهی نیروی انسانی در آموزش و پرورش در کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس و کمیته راهبردی مسائل آموزش و پرورش و فراکسیون فرهنگیان مطرح شده است.

اشکالات برطرف می‌شود

رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با تایید وجود اشکالاتی در دستورالعمل ساماندهی نیروی انسانی در آموزش‌ و پرورش گفت: این اشکالات با تبصره‌هایی
بر طرف می‌شود.

علی عباسپور تهرانی فرد افزود: اشکالات این دستورالعمل در نشست این هفته کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس بررسی می‌شود. چراکه باید اصلاحاتی در آن صورت گیرد و به یک
جمع بندی مناسب برسیم.

بررسی دستورالعمل  در مجلس 

از سوی دیگر یک عضو هیات رئیسه مجلس، از بررسی دستورالعمل ساماندهی و مدیریت نیروی انسانی در آموزش و پرورش در نشست این هفته کمیته هماهنگی‌ بین مجلس و دولت خبر داد.

حمیدرضا حاجی بابایی معتقد است طبق بررسی‌های انجام شده، این دستورالعمل اشکالاتی دارد که کمیته هماهنگی بین مجلس و دولت درصدد رفع آنها ست.

به گفته نماینده مردم همدان در مجلس، فراکسیون فرهنگیان مجلس امروز نشستی با وزیر آموزش در باره مسائل آموزش و پرورش خواهد داشت. در این نشست 143 نماینده مجلس دستورالعمل ساماندهی و مدیریت نیروی انسانی آموزش و پرورش را بررسی می‌کنند.

شجاعت  درتوقف اجرا

یکی دیگر از اعضای فراکسیون فرهنگیان مجلس اعتقاد دارد وزیر آموزش و پرورش باید با شجاعت دستور توقف دستورالعمل ساماندهی نیروی انسانی در آموزش و پرورش را بدهد.

سید حسین نقوی، با اذعان به کارشناسی نبودن این دستورالعمل گفت: برای تدوین چنین دستورالعملی باید از نظرات نیروهای صف مانند معلمان، معاونان و مدیران مدارس، استفاده شود.

علی کریمی فیروز جایی، عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس نیز گفت: با وجود نکات مثبت، برخی از بخش‌های این دستورالعمل باید بررسی و تجدید نظر شود.

جمعیت معلمان 2 برابر نیاز مدارس

تعداد نیروهای انسانی در آموزش و پرورش اکنون 2 برابر نیاز مدارس است. نکته قابل تامل اینکه سال 76 با 5/18 میلیون دانش آموز، 900 هزار فرهنگی در آموزش و پرورش فعالیت می‌کردند.

ولی امروز با توجه به کاهش این جعیت به 5/12 میلیون نفر در مدارس دولتی، یک میلیون و 250 هزار فرهنگی فعالیت می‌کنند که تقریبا نسبت به دانش آموزان 2 برابر شده است.

کد خبر 57198

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز