همشهری آنلاین: 5 سند همکاری در پایان مذاکرات روسای جمهور روسیه و ترکمنستان جمعه چهارم ژوئیه بین دو کشور امضا شد.

به گزارش خبرگزاری نووستی از عشق آباد، در پایان این مذاکرات، دیمیتری مدودف رئیس جمهور فدراسیون روسیه و قربانقلی بردی محمدوف رئیس جمهور ترکمنستان بیانیه مشترکی منتشرکردند.

همچنین در حضور آنها یادداشت همکاری بین وزارات فرهنگ دو کشور، توافقنامه بین وزارات تحصیلات، توافقنامه بین دولتی درباره حفاظت متقابل از اطلاعات محرمانه و نیز برنامه همکاری بین وزارتخانه های امور خارجه دو کشور امضا شد.

دیمیتری مدودف رییس جمهور روسیه روز جمعه چهارم ژوئیه برای  دیدار با قربانقلی بردی محمدوف رییس جمهور ترکمنستان  وارد عشق آباد پایتخت این کشور شد.

این سفر که تا روز  شنبه پنجم ژوئیه ادامه خواهد داشت دومین کشور در مسیر سفر آسیایی یک هفته ای رییس جمهور روسیه است.

در جریان این سفر رییس جمهور روسیه قرار است که از چهار کشور بازدید کرده و در اجلاس "گروه هشت" (G8) شرکت نماید.

 در این سفرها دیمیتری مدودف ده ها دیدار با سران کشورهای خارجی از جمله روسای جمهور آمریکا وفرانسه، نخست وزیر انگلستان، و صدراعظم آلمان انجام خواهد داد.

روسیه از ترکمنستان گاز بیشتری می خرد

از سوی دیگر الکسی میلر مدیر کل شرکت گازپروم روسیه روز جمعه در حاشیه دیدار دیمیتری مدودف رئیس جمهوری این کشور از ترکمنستان اعلام کرد روسیه در نظر دارد گاز بیشتری از ترکمنستان بخرد.

مدیر کل شرکت گاز پروم با اعلام این خبر تصریح کرد ما در حال افزایش واردات گاز از ترکمنستان هستیم و از این رو انتظار می رود که امسال نسبت به سال گذشته گاز بیشتری داشته باشیم.

الکسی میلر در ادامه سخنان خود افزود ما در نظر داریم درباره شرایط تجاری واردات گاز از ترکمنستان و شرایط قیمت بحث و گفتگو کنیم.

روسیه اصلی ترین خریدار گاز ترکمنستان است اما این کشور تاکنون گاز ترکمنستان را به قیمتی به بسیار پایین تر از قیمت بازار می خرد. در شش ماهه نخست 2008 قیمت هر 1000 متر مکعب گاز به 130 دلار رسید که انتظار می رود این قیمت در شش ماهه دوم امسال به 150 دلار در هر متر مکعب برسد.

با این تفاصیل ترکمنستان این توافق را از گاز پروم گرفت که از سال 2009 قیمت گازی را که از ترکمنستان می خرد به قیمت بازار پرداخت کند. خود شرکت گاز پروم ، در ماه مارس امسال هر 1000 متر مکعب گاز را به قیمت 370 دلار به کشورهای اروپایی فروخت.

کد خبر 56948

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز