شنبه ۸ تیر ۱۳۸۷ - ۱۹:۲۵
۰ نفر

علی ابراهیمی: با اجرا نشدن وعده‌های پیشین وزیر صنایع و معادن برای خروج سیمان از سبد حمایتی، وزیر بازرگانی در گفت‌وگو با ایرنا اعلام کرده است، سیمان با مصوبه هیات دولت در سبد حمایتی قرار گرفته و باید با همین مصوبه از سبد خارج شود.

مسعود میر‌کاظمی در حالی برای چندمین بار خروج سیمان از سبد حمایتی را به پیش شرط تکراری افزایش تولید مشروط کرده است که تازه‌ترین اخبار وزارت صنایع و معادن حاکی از افزایش تولید و ظرفیت اجرای طرح‌های سیمانی در کشور و ناکارآمدی نظام عرضه و توزیع این کالا است.

در شرایطی که باقی ماندن سیمان در سبد حمایتی قادر به جلوگیری از نابسامانی بازار این کالا نبوده، توجیه مسعود میرکاظمی از علت این امر نیز جای تامل بسیار دارد.

وی وفور سیمان در بازار آزاد را ناشی از دو برابر بودن قیمت این کالا در بازارهای جهانی قلمداد کرده است.

با این روند و در شرایطی که راهی برای صادرات غیرقانونی سیمان باقی نمانده، گره زدن علت وفور سیمان در بازار سیاه داخلی به افزایش قیمت‌های جهانی این کالا تا چه حد توجیه‌پذیر است؟

از سوی دیگر در شرایطی که باقی ماندن سیمان در سبد حمایتی موجب شکل‌گیری رانت‌های میلیاردی در بازار این کالا شده موکول کردن خروج سیمان از سبد حمایتی چه آثار و نتایج مثبتی را برای حمایت از مصرف‌کنندگان به‌دنبال داشته است.

کد خبر 56379

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز