همشهری آنلاین: معاملات بدون دستور و فروش سهام غیر، بیشترین دلیل شکایت سهامداران از شرکت‌های کارگزاری است.

به گزارش اطلاع رسانی بورس تهران، ایوب باقرتبار - سرپرست مدیریت نظارت بر کارگزاران سازمان بورس و اوراق بهادار - با بیان مطلب فوق افزود: ۲۷ درصد شکایات از شرکت‌های کارگزاری در سال ۸۶ مربوط به معاملات بدون دستور بوده است.

وی انجام معاملات تلفنی و انجام دستورهای باطل شده را مهم‌ترین دلایل شکایات از شرکت‌های کارگزاری در بخش معاملات بدون دستور اعلام کرد و اظهار داشت: کارگزاران باید با استفاده از ابزارهای کنترلی (مانند centeral order book) دامنه اختیارات معامله‌گران خود را محدود کرده و اجازه انجام معاملات خارج از این ابزارها را ندهند.

وی تاکید کرد: بر اساس قانون بازار اوراق بهادار خرید و فروش بدون دستور کتبی، یک شکایت بالقوه از شرکت‌های کارگزاری است که این شرکت‌ها باید به این موضوع توجه ویژه‌ای داشته باشند.

باقرتبار با اشاره به اینکه فروش سهام غیر (فروش سهام یک شخص توسط شخص دیگر بدون طی کردن مراحل قانونی) ۲۶ درصد شکایات از شرکت‌های کارگزاری در سال گذشته را تشکیل می‌دهد، گفت: کارگزاران باید هویت فروشندگان و اعتبار گواهینامه سپرده سهام را از طریق امکانات سامانه معاملات تشخیص داده و از پرداخت وجوه معامله به غیر از صاحب سهم و یا نماینده قانونی آن خودداری کنند تا این گونه شکایات در بازار سرمایه کاهش یابد.

سرپرست مدیریت نظارت بر کارگزاران سازمان بورس و اوراق بهادار اجرای نکردن دستور (۱۱درصد) را از دیگر شکایات عمده سهامداران از شرکت‌های کارگزاری اعلام کرد و افزود: کارگزاران با استفاده از order book و ایجاد کنترل‌های داخلی مناسب برای اطمینان از انجام دستورات مشتریان در سیستم معاملاتی فعلی و استفاده از back office و order book در سیستم معاملاتی آتی و با حفظ و نگهداری اسناد و مدارک خود می‌توانند از بروز چنین مشکلاتی جلوگیری کنند.

وی با بیان اینکه جعل و عدم رعایت نوبت در عرضه‌های اولیه دیگر شکایات سهامداران از شرکت‌های کارگزاری در سال ۸۶ را تشکیل می‌دهد، اظهار داشت: کارگزاران باید برای جلوگیری از جعل اسناد دامنه اختیارات معامله‌گران خود را محدود کنند.

باقر تبار ادامه داد: کارگزاران در عرضه‌های اولیه نیز باید قبل از عرضه، دستور تمام مشریان حقیقی و حقوقی خود را دریافت کرده و از تخصیص سهام ایستگاه‌های خود در شهرستان‌ها به مشتریان تهرانی خودداری کنند.

سرپرست مدیریت نظارت بر کارگزاران سازمان بورس و اوراق بهادار پرداخت وجوه با تاخیر، نقل و انتقال بدون مجوز تسویه وجوه، حق‌تقدم‌های سهم نشده، اشتباه در معاملات، تاخیر در انجام معاملات و اطلاع‌رسانی و پاسخگویی نامناسب را در دیگر شکایات سهامداران از شرکت‌های کارگزاری در سال ۸۶ اعلام کرد.

کد خبر 56322

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز