همشهری آنلاین: بچه‌های ایرانی با شرکت در جشن‌های ویژه‌ای آغاز فصل تابستان را با حضور در کتابخانه‌های کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان جشن گرفتند.

به گزارش روابط عمومی کانون، بیش از 680 مرکز ثابت، سیار روستایی و سیار شهری در کنار 53 کتابخانه پستی کانون در سراسر ایران در حالی فعالیت‌های تابستانی خود را آغاز کرده‌اند که به گفته مسؤولین کانون قرار است در آنها فعالیت‌های جدیدی نیز به اجرا در آید.

طنین‌انداز شدن صدای دلنشین ساز کودکان ایرانی در  برخی کتابخانه‌های کانون در استان‌های مختلف به ویژه در کردستان و کرمانشاه _که نوید دهنده آغاز دوباره آموزش موسیقی به بچه‌های ایرانی در کانون است_ در کنارتوسعه فعالیت‌ها در فضای مجازی و اینترنت و وبلاگ‌نویسی، آموزش فلسفه در شماری از کتابخانه‌ها، آموزش عکاسی، از سرگرفته شدن آموزش پویانمایی (انیمیشن) و فیلم‌سازی به بچه‌ها و برپایی کارگاه های نمایشنامه نویسی برای نوجوانان از آن جمله است.

در این میان علاوه بر 33 فعالیت رایج و همیشگی کتابخانه‌های کانون در برخی از استان‌ها در تابستان امسال برنامه‌ها و جشنواره‌های خاصی برگزار می‌شود که آموزش قالی‌بافی در  تبریز، برگزاری همایش یک روزه قصص قرآنی و برپایی جشنواره دو روزه عطارشناسی، شاهنامه‌خوانی از هفت خوان رستم و برگزاری همایش تخصصی مربیان با موضوع 80 سال داستان نویسی ایرانی در استان بوشهر، اجرای فعالیت پژوهشی و عملی با موضوع نقاشی ایران در تهران، ایجاد دهکده پژوهش در اینترنت در مشهد، ایجاد کانون نت در استان سمنان، برگزاری جشنواره استانی آب و جشنواره ‌ی سراسری کودکان شاعر و شاعران کودک با موضوع دفاع مقدس در کرمانشاه از دیگر برنامه‌های کانون به شمار می‌رود.

همچنین طراحی و مراحل کارشناسی طرح بزرگ کتابخانه مجازی کانون در معاونت فرهنگی کانون در تهران به صورت جدی در حال پیگیری است که قرار است بر اساس آن امکان استفاده از بسیاری فعالیت‌های کانون در فضای مجازی اینترنت فراهم می‌شود تا بچه‌های ایرانی که تحت پوشش فعالیت‌های کتابخانه‌ها قرار ندارند در شمار اعضای کانون قرار گیرند.

در حال حاضر ایجاد وبلاگ‌ها و سایت‌های اینترنتی مراکز، کودکان و مربیان کانون از جمله فعالیت‌هایی است که در سال‌های اخیر به شدت در کانون توسعه یافته است.

کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان با سابقه‌ای 43 ساله اکنون نزدیک به 400 هزار کودک و نوجوان را در سراسر کشور تحت پوشش فعالیت‌های خود قرار می‌دهد ضمن این که محصولات کانون شامل کتاب، نوار، فیلم، نرم‌افزارهای بازی و آموزشی و اسباب‌بازی‌های کانون در اختیار میلیون‌ها کودک و نوجوان ایرانی قرار می‌گیرد.

بر این اساس هر کودک و نوجوان 6 تا 16 ساله ایرانی می‌تواند با مراجعه به یکی از مراکز کانون و ارایه دو قطعه عکس و یک معرفی‌نامه از مدرسه و پرداخت شهریه‌ای  بین 1 تا 5 هزار تومان به مدت یک سال از تمامی فعالیت‌های کانون استفاده کند.

این در حالی است که محور عمده فعالیت‌های کانون در سراسر کشور کتاب و کتاب خوانی و ترویج فرهنگ مطالعه در میان خانواده‌ها اعلام شده است، ضمن این که کارگاه‌های آموزشی در رشته‌های هنری و ادبی نیز تابستان امسال کودکان را تحت آموزش قرار می‌دهد.

این گزارش می‌افزاید: چند مرکز خاص کانون نیز شامل 4 مرکز فراگیر در تهران که کودکان معلول جسمی و حرکتی، نابینا و ناشنوا را تحت پوشش قرار می‌دهند در کنار دو مرکز رصد و نجوم و زیست‌شناسی و مرکز آفرینش‌های فرهنگی و هنری کانون و مرکز تئاتر و تئاتر عروسکی نیز فعالیت‌های ویژه‌ای را برای تابستان امسال کودکان تهرانی تدارک دیده اند.

در عین حال کتابخانه‌های کانون در سراسر کشور در تابستان امسال، خود را برای شرکت در جشنواره‌های سراسری کانون که به صورت عمده در پاییز و زمستان برگزار می‌شود آماده می‌کنند.

اعلام فراخوان عمومی برای شرکت قصه‌گویان ایران و جهان و مقاله‌نویسان در باره قصه‌گویی در دوازدهمین جشنواره قصه‌گویی، آماده‌سازی نمایش برای شرکت در جشنواره نمایش عروسکی کانون، فیلم‌سازی کودکان برای شرکت در جشنواره فیلم کودکان برای کودکان(قاصدک)، پنجمین جشنواره عکس کودک و مسابقه‌های وبلاگ‌نویسی استان‌های سمنان، بوشهر و مرکزی و جشنواره سایه آفتاب کردستان از جمله این جشنواره‌هاست که یا در تابستان اجرا یا مراحل مقدماتی آن در این فصل طی می‌شود.

گفتنی است پایگاه اطلاع‌رسانی کانون با نشانی www.kanoonparvaresh.com نیز در حال حاضر 6 مسابقه اینترنتی را برای کودکان و نوجوانان تدارک دیده است که بچه‌های فارسی زبان می‌توانند با مراجعه به بخش مسابقه سایت و پاسخ به پرسش‌های 4 گزینه‌ای آن در این مسابقه‌ها شرکت کنند

کد خبر 56010

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز