جمعه ۷ تیر ۱۳۸۷ - ۰۷:۴۳
۰ نفر

فریده صالحی: اگر با وجود علاقه‌ بسیارتان به دلمه، امسال هنوز دلمه برگ مو درست نکرده‌اید زودتر بجنبید

دلمه

زیرا همین باقیمانده برگ‌های لطیف بهاری درختان مو نیز به زودی ضخیم‌ ‌می‌شوند  و دیگر برای درست کردن دلمه برگ مو مناسب نخواهند بود. برای درست کردن دلمه برگ مو دستور پخت‌های متفاوتی در داخل و حتی خارج از کشور وجود دارد که در بعضی، دلمه‌ها طعم و مزه ترش دارند و بعضی دیگر شیرین هستند ولی دلمه‌ای که به تهیه آن خواهیم پرداخت، باوجود اینکه از گوجه‌سبز در آن  استفاده شده است، طعم ملس دارد.

 مواد لازم:

- برنج؛ یک و نیم پیمانه
- لپه؛ نصف پیمانه
- سبزی دلمه پاک و ساطوری شده؛ 300 گرم
- پیاز؛ 3 عدد بزرگ
- گوشت چرخ کرده؛ نیم کیلوگرم
- شکر؛ یک پیمانه
- آب‌لیمو ترش و سرکه؛ نصف استکان یا یک‌سوم پیمانه
- گوجه‌سبز ریز؛ 200 گرم
- روغن؛ مقداری
- رب‌گوجه‌فرنگی؛ 2قاشق سوپ‌خوری
- پودر نعنا خشک؛ یک قاشق سو‌پ‌خوری
- پودر سیر؛ یک قاشق چای‌‌خوری
- پودر مرزه خشک؛ نصف قاشق سوپ‌خوری  (در صورت تمایل)
- نمک و فلفل و زردچوبه؛ به میزان لازم
نکته 1: اگر گوجه‌سبز تازه پیدا نکردید، از فریزشده آن هم می‌توانید استفاده کنید.

نکته 2: برای ایجاد عطر و طعم بیشتر در غذا، در صورتی که سبزی‌های خشک معطر (شامل نعنا، ترخون و مرزه) نیز در خانه دارید از هر کدام مقداری به مایه اضافه کنید.

 روش پخت:

1 - ابتدا یکی از پیازها را پوست کنده، بعد از شستن به صورت خلالی خرد کنید. سپس روغن را در تابه‌ای بریزید و پیاز خلالی‌شده را در آن تفت دهید. گوشت چرخ‌کرده را نیز اضافه کرده، همراه با پیاز‌داغ سرخ کنید.  مخلوط گوشت را با مقداری نمک، زردچوبه، رب‌گوجه‌فرنگی، فلفل و پودر سیر مزه‌دار کنید و در ظرف را به  مدت 10 دقیقه بگذارید تا بپزد.

2 - دوپیاز دیگر را نیز به صورت خلالی خرد کرده، در تابه دیگری حاوی روغن سرخ کنید و کنار بگذارید. برنج را در قابلمه‌ای بریزید و پس از اضافه کردن یک لیوان آب و کمی نمک و زردچوبه، روی شعله ملایم اجاق‌گاز قرار‌دهید تا بپزد.
بعد از اینکه آب برنج تمام شد و برنج حالت نیم‌پز پیدا کرد، آن را داخل سبدی بریزید. لپه را نیز در کاسه دیگری حاوی آب بپزید.

3 – پس از اینکه تمام مواد داخل دلمه آماده شد، نصف مقدار پیازداغ آماده‌شده را همراه کمی روغن در  کف قابلمه‌ای که می‌خواهید دلمه‌ها را در آن بچینید پخش کنید، سپس کاسه بزرگی آماده کنید و مواد داخل دلمه (شامل گوشت، سبزی، لپه و برنج) را در آن بریزید و خوب با هم مخلوط کنید.

4 – پیچیدن دلمه‌ها را شروع کنید. دم هریک از برگ‌ها را بکنید و پس از ریختن  یک قاشق سوپ‌خوری از مایه در وسط هر یک از برگ‌ها، آن را خوب بپیچید و به صورت وارونه روی پیازداغ داخل قابلمه قرار دهید. در ضمن بعد از هر 2 یا 3 ردیف  دلمه‌‌ای که در  قابلمه می‌چینید، مقداری  پیازداغ  همراه چند عدد گوجه‌سبز بین دلمه‌ها بریزید. پس از آنکه مرحله پیچیدن و چیدن دلمه‌ها در قابلمه تمام شد، قابلمه را  10 دقیقه روی شعله ملایم اجاق‌گاز قرار دهید.
5 – در این فاصله زمانی، سس دلمه را  آماده کنید. برای این کار در یک تابه‌ مقداری روغن بریزید و نعنا خشک و مرزه خشک را در آن تفت دهید، سپس رب گوجه‌فرنگی را  به آن بیفزایید. بعد از گذشت یکی دو دقیقه، شکر، آب‌لیمو یا سرکه را اضافه کنید. همان‌طور که مواد درحال جوشیدن است، یک استکان آب جوشیده را هم کم‌کم اضافه کنید و به‌هم بزنید تا سس کمی غلیظ شود.

نکته: درصورت تمایل می‌توانید به این مواد یک قاشق سوپ‌خوری زعفران آب‌شده نیز اضافه کنید.

6 - وقتی سس آماده شد، آن را روی دلمه‌ها بریزید و در ظرف را بگذارید و به مدت یک ساعت و نیم صبر کنید. پس از این مدت، روی در قابلمه دم‌کنی قرار دهید و حدود یک ساعت و نیم دیگر دلمه‌ها را دم بگذارید.

کد خبر 55811
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تغذیه و آشپزی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز