همشهری آنلاین: بورس اوراق بهادار تهران تغییر نام خود به بورس اوراق بهادار ایران را به نظر‌خواهی گذاشته است.

بر این اساس معاونت مطالعات اقتصادی و توسعه بازار سرمایه در یک گزارش توجیهی
دلایل این تغییرنام را اعلام کرده است.

در این گزارش آمده است: تغییر نام بورس اوراق بهادار تهران به بورس اوراق بهادار ایران به دلایل زیر ضرورت دارد:

۱- رشد و توسعه بازار سرمایه و دستیابی به جایگاه مناسب در اقتصاد کشور و نیز در سطح بین المللی، مستلزم مشارکت عموم و حضور همه مردم در پهنه ایران اسلامی است. تحقق این امر نیازمند ایجاد انگیزه در سطح کشور و نگرش ملی به بورس و بازار سرمایه است، به گونه‌ای که لازم است همه بورس را متعلق به خود بدانند و نه فقط یک شهر یا قومیت خاص.

این در حالی است که درج نام "بورس اوراق بهادار تهران" در استان‌های مختلف چندان مورد استقبال قرار نمی‌گیرد.

بورس اوراق بهادار تهران تداعی کننده این مفهوم است که این شرکت تنها متعلق به تهران و نه سایر استان‌های کشور است.

در بند دوم این گزارش توجیحی آمده است: هم اکنون ۲۴ تالار منطقه‌ای در مناطق مختلف کشور وجود دارد و سهامداران و معامله‌گران غیر تهرانی و شهرستانی روز به روز در حال افزایش هستند و بسیار بیشتر از گذشته با مقوله بورس و سهام آشنایی دارند.

در شرایطی که اعتقاد عموم مردم این است که ایران تنها یک بورس دارد و این بورس
متعلق به همه ایرانیان است و بورس‌های منطقه‌ای اجزایی از بورس اوراق بهادار ایران هستند، استفاده از واژه ایران به جای تهران در عنوان شرکت بورس علقه بیشتری در همه کشور ایجاد می‌کند و مردم خود را با بورسی که از عنوان عمومی "ایران" استفاده می‌کند، مانوس و نزدیکتر می‌دانند؛ به‌ویژه اینکه در کشور در حال توسعه‌ای مانند ایران، حل بسیاری از مشکلات نیازمند مشارکت عمده شهروندان است.

همچنین در برخی از استان‌ها به دلیل حساسیت‌های خاص عنوان"تهران" حذف شده است و صرفا از عبارت "بورس اوراق بهادار" استفاده می شود. مطمئنا استفاده از نام ایران برای این گروه بسیار مطلوب است.

در بخش دیگری از این گزارش توجیحی به این نکته اشاره شده که: در بیشتر کشورهای جهان نیز هنگام ادغام یا تغییر ساختار بورس‌های محلی، نام بورس جدید، نامی
ملی تعیین شده است و در ادامه مثال‌هایی از بورس‌های مهم دنیا مانند استرالیا، کره جنوبی، مالزی، اندونزی و سوییس و تغییر نام آنها آمده است.

در این گزارش تاکید شده است: لذا با توجه به این‌که در حال حاضر در ایران نیز تنها یک بورس وجود دارد، استفاده از واژه ایران به جای تهران بهتر و منطقی تر خواهد بود، به علاوه برخی از بورس‌های بزرگ همچون یورونکست از عنوان‌هایی فراتر از عنوان ملی در نام‌گذاری استفاده می‌کنند.

ضمن اینکه در ایران نیز بورس فلزات و بورس کشاورزی پس از ادغام، "بورس کالای ایران" نامیده شد.

در پایان این گزارش این توضیح داده شده که بسیاری از کارشناسان بحث شناخت (برند) را برای بورس اوراق بهادار مطرح می‌کنند، در حالی که اگر بحث شناخت (برند) باشد نام ایران شناخته شده‌تر از تهران است و جایگزینی کلمه ایران به جای تهران نه تنها مشکلی را ایجاد نخواهد کرد، بلکه داری گستره وسیع‌تری است.

ضمن اینکه بیشتر سازمان‌ها و نهادهای ملی در کشور از پسوند ایران استفاده می‌کنند، از این رو بهتر است برای بورس اوراق بهادار هم که از گستره ملی برخوردار است از پسوند ایران استفاده شود.

این سازمان از کلیه فعالان بازار سرمایه تقاضا کرده است نظرات خود را در این ارتباط  به آدرس rd@tse.ir یا شماره فکس 66716052 ارسال فرمایند.

کد خبر 55253

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز