مجموع نظرات: ۰
شنبه ۱۵ مهر ۱۳۸۵ - ۱۲:۰۸
۰ نفر

گروه شهری: طرح از رده خارج کردن خودروهای ‌ فرسوده همواره با اما و اگرهایی همراه بوده است.

 طرحی که اجرایی شدن آن می‌تواند از یک سو، بسیاری از مشکلات پیش روی مدیران را کاهش داد و از سوی دیگر ایمنی رانندگی در سفرهای درون شهری و برون شهری را به ارمغان آورد. با این همه هنوز موانع متعددی بر سر راه عملی شدن این طرح وجود دارد.


مجری طرح جایگزینی خودروهای فرسوده در این باره به ایسنا گفت: مالکان خودروهای فرسوده که در طرح‌های قبلی ثبت‌نام کرده و خودرو آنها اسقاط شده، ولی خودرو جایگزین تاکنون دریافت نکرده‌اند، می‌توانند از تسهیلات طرح جدید استفاده کنند.


مهندس سیدرضا فاطمی با اشاره به این که 6 هزار و 239 مالک خودروهای فرسوده در طرح قبلی شرکت و خودرو آنها اسقاط شده است، ولی تا‌کنون خودرو جایگزین دریافت نکرده‌اند، افزود: این متقاضیان بدون قرار گرفتن در نوبت یا قرعه‌کشی از تسهیلات این طرح جایگزینی مرحله جدید برخوردار خواهند شد.


وی تأکید کرد: این دسته از متقاضیان فعلاً به شعب نمایندگی خودروسازان مراجعه نکنند، چرا که به‌زودی از طرف خودروسازان با آنها تماس گرفته می‌شود. به گفته فاطمی بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده امسال 200هزار خودرو شخصی و 50 هزار تاکسی از رده خارج می‌شود.


وی ضمن معرفی چند مرکز غیرمرتبط که بدون مجوز از وزارت کشور مشغول ثبت‌نام هستند، به متقاضیان تعویض خودرو هشدار داد که جهت ثبت‌نام فقط به شعب نمایندگی معرفی شده توسط خودروسازان مراجعه کنند.


مجری طرح جایگزینی خودروهای فرسوده با اشاره به این که این شرکت‌ها بین 150 تا 500 هزار تومان وجه در قبال خروج خودروهای فرسوده از مردم دریافت می‌کنند، افزود: آقای «ص» در خرم آباد، آقای «ش» در چالوس و آقای «ق» در اندیمشک تعدادی از این افراد هستند.


وی تاکید کرد: مسئولان طرح نوسازی خودروهای فرسوده در قبال این شرکت‌ها مسئولیتی ندارند و به دارندگان خودروهای فرسوده توصیه کرد که با مراجعه مستقیم به شعب نمایندگی منتخب ایران خودرو، سایپا و زامیاد از هدر دادن وقت و وجوه نقدی خود خودداری کنند. فاطمی ادامه داد: دیگر مراکز غیر مرتبط در سراسر کشور متعاقباً اعلام خواهد شد. وی از متقاضیان تعویض خودروهای فرسوده که در مرحله جدید به هنگام ثبت‌نام، وجه پرداخت کرده‌اند، درخواست کرد جهت پس گرفتن وجه نقد خود به شعب نمایندگی مربوط مراجعه کنند.


فاطمی تأکید کرد: این امر فقط شامل حال افرادی می‌شود که در مرحله اخیر ـ یعنی از 5 مهر 85 به بعد ـ ثبت‌نام کرده‌اند. مجری طرح جایگزینی خودروهای فرسوده همچنین از متقاضیان خواست که در صورت اصرار شعب نمایندگی خودروسازان به تخلف، شکایت خود را با تلفن شماره 66723780 در میان بگذارند و مطمئن باشند که با متخلفین شدیداً برخورد خواهد شد.


وی با اشاره به این که مالکان خودروهای فرسوده با سند وکالتی نیز می‌توانند برای استفاده از تسهیلات به شعب نمایندگی خودروسازان مراجعه کنند، تأکید کرد: خودروهای فرسوده به بیمه‌نامه نیاز ندارند و شعب نمایندگی خودروسازان موظف به پذیرش خودروهای خارجی ساخت 1977 میلادی و قبل از آن هستند.


وی گفت: همچنین فعالیت شرکت‌هایی که در این زمینه به عنوان واسط، میان خودروسازان و مالکان خودروهای فرسوده اقدام می‌کنند، غیرقانونی است.


مجری طرح جایگزینی خودروهای فرسوده ضمن سودجو خواندن شرکت‌های غیرقانونی مذکور تأکید کرد: مسئولان طرح نوسازی خودروهای فرسوده در قبال این شرکت‌ها هیچ مسئولیتی ندارند و به دارندگان خودروهای فرسوده اکیداً توصیه می‌شود که تنها با مراجعه مستقیم به شعب نمایندگی منتخب ایران خودرو، سایپا و زامیاد از هدر دادن وقت و وجوه نقدی خود خودداری کنند.


وی با اشاره به شرایط طرح جایگزینی خودروهای فرسوده گفت: خودرو باید قابلیت تردد داشته باشد، از سوی دیگر معاینه فنی ملاک نیست و لازم نیست از تاریخ انتقال مالکیت به مالک فعلی مدتی گذشته باشد.


به گفته فاطمی اسناد وکالتی مورد قبول است، اما هر خودرو باید تنها یک مالک داشته باشد و در صورتی که یک خودرو چند مالک داشته باشد، مالکیت باید به یک نفر منتقل شود. وی خاطرنشان کرد: یک نسخه از فرم ثبت‌نام که توسط رایانه صادر می‌شود به عنوان رسید به ثبت‌نام‌شدگان ارائه می‌شود و در صورتی که به دلیل ازدحام ثبت‌نام در فرم‌های دستی صورت گرفته باشد، حداکثر تا 3 روز بعد، فرم رایانه‌ای صادر و به متقاضی ارائه خواهد شد.

 مجری طرح جایگزینی خودروهای فرسوده وام خودروهای فرسوده شخصی و وانتها را 5 میلیون تومان با بهره 7 درصد دوره باز پرداخت 60 ماهه و اقساط ماهیانه 98 هزار تومان عنوان کرد و گفت: مالکان خودروهای فرسوده همچنین از تخفیف یک میلیون تومانی برخوردار خواهند شد.


فاطمی  گفت: تمامی خودروهای فرسوده شامل خودروهای شخصی چهار سیلندر و بیشتر، تک دیفرانسیل با سن 30 سال و بالاتر (شامل مدل سال 1355 و 1977 به پایین) خودروهای شخصی بیش از چهار سیلندر یا دو دیفرانسیل با سن 25 سال و بیشتر و وانت‌های شخصی و عمومی با سن 20 سال و بالاتر مشمول استفاده از طرح جایگزینی خودروهای فرسوده می‌شوند.

 وی با تأکید بر این که اگر برای یک خودرو بیش از یک بار ثبت‌نام شود، کلیه ثبت‌نام‌ها باطل خواهد شد، افزود: ثبت‌نام برای وانت نیسان در نمایندگی‌های زامیاد، برای پراید در نمایندگی‌های سایپا و برای آردی، سمند، پژو405 و پیکان وانت در نمایندگی‌های ایران خودرو انجام می‌شود.

کد خبر 5502

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز