چهارشنبه ۲۲ خرداد ۱۳۸۷ - ۱۵:۳۵
۰ نفر

فیگارو - ترجمه سامرا قلی‌زاده: آیا نظر جرج بوش در مورد گرم شدن کره زمین تغییر کرده است؟

حال که دوران ریاست‌جمهوری جرج بوش در حال اتمام است‌، با اینکه او همیشه با پروتکل کیوتو در جهت کاهش گازهای گلخانه‌ای مخالفت کرده است‌؛ در پایان نشست اتحادیه اروپا  آمریکا در اسلوونی اظهار امیدواری کرد که تا قبل از پایان دوره ریاست‌جمهوری خود به نتیجه مطلوبی در مورد گرمایش زمین دست یابد.

این در حالی است که آمریکا خود مولد یک سوم گازهای گلخانه‌ای جهان است و همیشه در این مورد با اروپا دچار مشکل بوده است‌. چرا که اروپایی‌ها همیشه از الگوی «کیوتو» برای کاهش گازهای گلخانه‌ای در کشورهای پیشرفته استقبال کرده‌اند.

از هم‌اکنون تا سال 2012، 38 کشور صنعتی جهان در مقایسه با سال 1999، ملزم به کاهش 2/5‌ درصد مونواکسید‌کربن هستند و این کار برای آمریکا چندان هم خوشایند نیست، چرا که این برنامه ممکن است به اقتصاد این کشور ضربه زند، هر چند که دومین تولید‌کننده این گاز مضر در جهان یعنی چین یا هند هم از این موضوع گریزان هستند.

در نشست روز سه‌شنبه، رئیس‌جمهور آمریکا قوه ابتکار خود را به‌کار گرفت و خواهان استفاده از تمامی قدرت‌های اقتصادی جهان در این تلاش همه‌جانبه شد. برنامه پیشنهادی بوش در جهت کاهش گازهای گلخانه‌ای که هنوز هم بحث بر سر آن بسیار است، برنامه‌ای دراز مدت است که کشورهای در حال توسعه را هم در‌بر می‌گیرد، اما هنوز در مورد چگونگی آن توضیحی داده نشده است.

نخست‌وزیر اسلوونیایی «ژانز ژانزا» خاطرنشان کرد که آمریکا و اتحادیه اروپا نظرهای متفاوتی در مورد چگونگی مبارزه علیه گرمایش زمین دارند و کاهش تولید مونو‌اکسید‌کربن از نظر اتحادیه اروپا امری بسیار ضروری است.

اتحادیه اروپا امیدوار است که تا سال 2020، تولید مونواکسیدکربن 20 درصد کاهش یابد در حالی که برنامه پیشنهادی بوش به عنوان مثال در کشور آمریکا تنها به توقف تولید این گاز تا سال 2025 می‌پردازد و به دلیل همین اختلاف نظر، کشورهای عضو اتحادیه اروپا تا زمان رخت بستن صاحب فعلی کاخ سفید، امید چندانی به پیشرفت در این زمینه ندارند.

آنها بیشتر بر روی جانشین جرج بوش حساب باز کرده‌اند تا خود او. در حالی که رئیس‌جمهوری آمریکا همیشه با حدت فراوان مخالف پروتکل «کیوتو» بوده است، باراک اوباما و جان مک‌کین دو کاندیدای ریاست‌جمهوری کاخ سفید از این سیستم استقبال کرده‌اند.

کد خبر 54664

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز