یکشنبه ۱۹ خرداد ۱۳۸۷ - ۱۲:۳۴
۰ نفر

گروه بین‌الملل: یک روزنامه‌نگار معروف آمریکایی با اشاره به محبوبیت باراک اوباما در میان جوانان آمریکایی و پیشتازی او بر هیلاری کلینتون در انتخابات مقدماتی ریاست‌جمهوری این کشور در ماه نوامبر اوباما را ناچار به تبعیت از سیاست‌های کلی آمریکا در جهان دانست.

وی گفت پیروزی احتمالی او در انتخابات به معنی تغییر زیربنایی در سیاست‌های آمریکا نیست.

خانم باربارا اسلوین روزنامه‌نگار سابق یواس‌ای‌تودی آمریکا در گفت‌وگو با روزنامه همشهری گفت: باراک اوباما در صورتی که به عنوان رئیس‌جمهور آینده آمریکا انتخاب شود چاره‌ای جز پیروی و ادامه سیاست‌های کلی این کشور در عرصه جهانی نخواهد داشت و این تصور که با روی کار آمدن او پارادایم جدیدی در عرصه جهانی شکل خواهد گرفت بی‌معنی است.

این روزنامه‌نگار که در حال حاضر در مؤسسه تحقیقاتی صلح آمریکا واقع در واشنگتن کار می‌کند با تاکید بر اینکه تفاوت فاحشی میان دمکرات‌ها و جمهوریخواهان وجود ندارد گفت: آمریکا براساس تفکرات و عملکرد یک شخص خاص به نام رئیس‌جمهور اداره نمی‌شود که با روی کار آمدن آدم جدیدی با شعارهای جذاب همه چیز ناگهان تغییر کند.

این خبرنگار آمریکایی که تاکنون چندین بار به ایران سفر کرده درخصوص پیش‌بینی انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا گفت: به احتمال زیاد دمکرات‌ها در این دوره پیروز خواهند شد اما این پیروزی به این معنی نیست که همه چیز ناگهان تغییر خواهد کرد.

اسلوین با تاکید بر اینکه بدون شک شخصیت هر رئیس‌جمهوری در نحوه اداره کشور و تعامل با جهان تاثیر خواهد داشت گفت: نباید فراموش کرد که رئیس‌جمهور آمریکا در چارچوب‌های مشخصی حرکت می‌کند و در سطوحی خاص از سیاست و تصمیم‌گیری‌ها تابع منافع کلی کشور، قانون اساسی، احزاب و متحدین خود در جهان خواهد بود.

این روزنامه‌نگار در ادامه توضیح داد که در آمریکا سیاست‌های مشخصی وجود دارد که هر رئیس‌جمهوری هر که می‌خواهد باشد خود را ملزم به تبعیت از آنها می‌داند و گذشته از این در آمریکا کنگره و سنا بسیار قدرتمند هستند و می‌توانند تصمیمات رئیس‌جمهور را در صورتی که مخالف با این سیاست‌ها باشند بلوکه کنند و او را تحت فشار قرار دهند.

اسلوین با اشاره به وعده‌های اوباما درخصوص مذاکره مستقیم با مسلمانان و بهبود بخشیدن به رابطه آمریکا با صاحبان این دین در سطح جهانی گفت: اوباما توانسته است تاثیر مثبتی روی جوانان مسلمان آمریکایی و غیرآمریکایی بگذارد و طرفداران زیادی را به‌ خود جلب کند اما اینکه بتواند این شعارها را محقق کند یا نه موضوع دیگری است.

نویسنده کتاب دوستان جفاکار، دشمنان وفادار که پیرامون ابعاد مختلف روابط بین ایران و آمریکا نوشته شده باراک اوباما را فردی بسیار باهوش و موقعیت شناس خواند که توانسته با ایراد سخنرانی‌های بسیار زیبا از جوانان آمریکایی دلبری کرده و راه خود را به سمت کاخ سفید هموار کند.

او اوباما را چهره‌ای جدید در عالم سیاسی آمریکا دانست که در کنار طرفداران زیاد منتقدین زیادی نیز دارد که او را به خاطر جوانی، خامی و بی‌تجربگی در مسائل جهانی نکوهش می‌کنند حال آنکه طرفداران او معتقدند که او دلنشین صحبت می‌کند، ظاهری آراسته دارد و از همه مهم‌تر از صلح سخن می‌گوید و نه جنگ.

از سوی دیگر جان مک کین وجود دارد که بسیاری او را برای ریاست‌جمهوری آمریکا بسیار پیر می‌دانند و نگران آنند که او از سیاست‌های جنگی بوش پیروی کند.

اسلوین در ادامه با انتقاد از روش‌های به کار گرفته شده توسط بوش برای تعامل با دنیا او را رئیس‌جمهوری بسیار مذهبی توصیف کرد که فکر می‌کند در همه موارد حق با او است.

او در ادامه به خبرنگار روزنامه همشهری گفت: در واقع اگر بخواهم توصیف دقیقی از بوش به شما بدهم باید بگویم او فردی است که به سرعت تصمیم می‌گیرد و خیلی زود بدون آنکه به عواقب آن فکر کند آن را به مرحله اجرا می‌گذارد و در همه مراحل فکر می‌کند بهترین کار را برای کشور خود انجام داده است در حالی که متأسفانه در بیشتر مواقع این تصمیمات عواقب بدی برای کشور داشته‌اند.

کد خبر 54250

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز