شنبه ۱۱ خرداد ۱۳۸۷ - ۱۴:۰۴
۰ نفر

همشهری آنلاین: کتیبه فارسی باستان کشف شده در خلیج فارس متعلق به دوران هخامنشی با که در آن نام خلیج فارس هک شده بود توسط فرد یا افراد ناشناس در خارک تخریب شد.

به گزارش ایسنا، رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری استان بوشهر با اشاره به این‌که فردی مظنون در ارتباط با تخریب کتیبه‌ هخامنشی خارک شناسایی شده است، گفت: به‌دلیل مسایل امنیتی، درباره‌ فرد مظنون و قصد او از تخریب عمدی اثر نمی‌توان چیزی گفت؛ ولی با همکاری دادگستری و یگان حفاظت سازمان، مظنون را شناسایی کرده‌ایم و با ارایه‌ اطلاعات، ممکن است که او خود را مخفی کند.

جمعه (دهم خردادماه) توسط دوست‌داران میراث فرهنگی اعلام شد که کتیبه‌ میخی فارسی باستان کشف ‌شده در جزیره‌ی خارک، به ‌دست اشخاص ناشناس با پتک و تیشه نابود و منهدم شده است.

این کتیبه، آبان‌ماه سال گذشته در جریان عملیات احداث یک جاده پیدا شد و از آن به‌عنوان سند هویتی خلیج فارس و سندی درباره نام «خلیج فارس» یاد می‌شد.

در مطالعه‌ این کتیبه توسط کارشناسان اعلام شد که متن این اثر هخامنشی در پنج سطر و به زبان فارسی باستان نوشته شده است.

احمد دشتی تخریب ۱۰ تا ۱۵ درصد این کتیبه تاریخی را تأیید و بیان کرد: این کتیبه با هماهنگی نیروی انتظامی، بخشداری خارک و مقامات محلی نگهداری می‌شد.

رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری استان بوشهر با اشاره به کشیدن فنس قفل و کلیددار در اطراف این کتیبه، اظهار داشت: روز گذشته به ما خبر رسید که فردی با ورود به محوطه، روی قسمتی از کتیبه خط کشیده است.

وی درباره‌ی شیوه‌ حفاظت از کتیبه‌ تاریخی خارک، توضیح داد: آنجا کشیکی داریم که به کتیبه سرکشی و آن‌را چک می‌کند.

او درباره‌ این‌که عبور از فنس ایجادشده در اطراف کتیبه کاری آسان بوده است، گفت: در فاصله‌ی ۵۰ تا ۶۰ متری کتیبه، کیوسک حراست نفت قرار دارد که نیروی انتظامی هم آنجا به‌صورت شبانه روز کشیک می‌دهد.

وی در پاسخ به این پرسش که اگر کتیبه مراقب دایم داشته، چگونه تخریب شده است؟ بیان کرد: کشیک شبانه‌روز مراقب بوده، اما حالا ممکن است، یک زمان، جایی رفته باشد که فرد مظنون هم از همان لحظه استفاده کرده است.

دشتی بر بررسی برای شناسایی مظنون تأکید کرد و افزود: روی قسمت‌هایی از کتیبه خط‌ کشیده شده است و احتمال دارد، فرد مظنون با میخ یا چیزی شبیه آن این کار را کرده باشد.

وی با تأیید عمدی بودن تخریب کتیبه‌ تاریخی خارک، ادامه داد: ما به ‌دنبال مظنون هستیم، ولی نباید اطلاعات را بیرون دهیم، چون ممکن است که مظنون از دست برود.

رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری استان بوشهر در پاسخ به این پرسش که انگیزه‌ تخریب‌کننده‌ اثر از این اقدام چه بوده است، توضیح داد: ما محکم به ‌دنبال کار هستیم و چون در حال پی‌گیری هستیم، نباید اطلاعات را منتشر کنیم. البته ممکن است که فرد مظنون فرصت نکرده باشد، همه‌ اثر را از بین ببرد. کسی که این کار را انجام داده، مترصد زمان بوده است.

وی درباره‌ انتقال این کتیبه به موزه نیز اظهار کرد: کتیبه روی صخره قرار گرفته و همین ویژگی، نشانه اصالت آن است و این اثر را نمی‌توان منتقل کرد.

او با اشاره به بازدیدش از کتیبه‌ تاریخی خارک پس از تخریب آن، افزود: حدود ۱۰ تا ۱۵ درصد آن دچار تخریب شده و مشخص است که کتیبه‌ تاریخی خارک خیلی متضرر نشده است و قسمت‌های اصلی آن مشکلی ندارند.

دشتی در شرایطی این سخنان را مطرح کرد که معاون بخشدار جزیره‌ خارک اعلام کرده است: هفتاد درصد نوشته‌های کتیبه به‌شدت آسیب دیده و تنها یک خط از آن سالم مانده است.

کد خبر 53738

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز