محمد طیرانی: 14 خرداد، یادآور بزرگ مردی است که تمام زندگی‌اش وقف تلاش برای تحقق حاکمیت احکام الهی بر تمامی شئون حیات بشریت شد.

برپایی جمهوری اسلامی ایران، محصول اندیشه های پیرجماران است که ریشه در اسلام ناب محمدی (ص) دارد. بی تردید، استمرار حرکت و تداوم حیات جمهوری اسلامی، محتاج صیانت و پاسداری از کیان تفکرات بنیان گذار آن است.

در گفت وگو با دکتر حمید انصاری، قائم مقام موسسه تنظیم و نشر آثار حضرت امام خمینی (ره) ، به بررسی مختصات اندیشه امام (ره) و راهکارهای کاربردی در جهت حراست و ترویج تفکرات ایشان پرداختیم.

  • ابتدا مختصری از تاریخچه مؤسسه تنظیم و نشر آثار حضرت امام (ره)را بیان کنید.

مؤسسه تنظیم و نشر آثار حضرت امام (ره)در ادامه فعالیت‌هایی که قبلا دفتر فرهنگی دفتر امام خمینی(ره)که اخوی بنده حجت‌الاسلام والمسلمین محمدعلی انصاری مسئول آن بخش بودند، تشکیل شد. در سال67 مجموعه‌ای از شرایط و پیش‌بینی‌ها و نیازهای بعدی ایجاب می‌کرد که یادگارامام(ره) نامه مفصلی به امام(ره) نوشتند و از ایشان خواستند که تکلیف مرجعیتی که در حقیقت صحت و سقم مطالب اسناد و مدارک منسوب به رهبری انقلاب و بنیانگذار نظام، حضرت امام خمینی (ره)را در آینده عهده دار باشد را مشخص کنند که امام(ره) این مسئولیت را به فرزندشان سپردند و حکم حضرت امام (ره) در17 شهریور 1367 مبنای تشکیل مؤسسه شد. طرحی را تدوین کردیم، خدمت سران سه قوه دادیم و حضرت امام (ره) هم اجمالا آن را ملاحظه فرمودند و این مؤسسه در زمان حیات حضرت امام(ره)شکل گرفت که متأسفانه چند ماه بعد از تاسیس اولیه مؤسسه با رحلت امام مواجه شدیم.

  • مؤسسه چه وظایفی را برعهده دارد؟

 پس از رحلت امام، قانون نحوه حفظ یاد و آثار ایشان از تصویب مجلس شورای اسلامی سوم گذشت و مبنای قانونی مؤسسه شد و بعد از آن هم ماده قانونی متممی، مجددا در سال بعد از تصویب مجلس گذشت که وظایفی را به‌عهده مؤسسه گذاشت.

 ماده 159 قانون برنامه سوم و ماده 108 قانون برنامه چهارم توسعه هم به‌طور مشخص وظایفی را بر عهده مؤسسه گذاشته است که مجموعا عملکرد مؤسسه دراین حوزه‌ها و وظایف و اهدافش این مواردی است که اشاره می‌کنم:

الف)جمع آوری هر آنچه مربوط به حضرت امام است، اعم از عکس، نوشته، صوت، فیلم تجزیه تحلیل و شرح و تالیف و...و آنچه که پیرامون زندگی امام، آثار و اندیشه ایشان است. گردآوری اینها و نگهداری آنها در نسخ مختلف برای استفاده آیندگان.

 ب) تحقیق و بررسی و پژوهش در موضوع اندیشه امام، آثار ایشان و مهم‌ترین اثر ایشان؛ نظام مقدس جمهوری اسلامی و انقلاب امام. اینها از حوزه‌های اصلی کاری است.
ج) ترجمه آثار امام به زبان‌های مختلف، تولید آثار به‌صورت مکتوب و غیر مکتوب. تولید آثار هنری در عرصه‌های مختلف از جمله بخش‌هایی است که مؤسسه فعالانه در آن مشارکت داشته و تاسیس پژوهشکده امام خمینی و انقلاب اسلامی که در حال حاضر در5رشته در مقطع کارشناسی ارشد و دکترا دانشجو می‌پذیرد. در امر پژوهش‌های حوزوی هم در قم مؤسسه فعال است و آثار زیادی هم تا الان منتشر کرده است.

  • به‌عنوان قائم مقام مؤسسه تنظیم و نشر آثار حضرت امام(ره)، خصوصیات و مشخصات فکر و اندیشه امام(ره) را بازگو کنید.

اما بحث شخصیت و اندیشه حضرت امام، طبیعی است من بسیار کوچکتر از آن هستم که بخواهم و بتوانم تعبیری کامل و جامع از شخصیت امام داشته باشم ولی اجمالا می‌توان گفت که امام خمینی یک فقیه، عارف، فیلسوف، مجتهد و سیاستمداری بود که مجموعه این اوصاف را در حد عالی و به‌عنوان یک نظریه پرداز در رشته‌های معارف اسلامی داشت و از نوادری بود که موفق شد هم نظریه پردازی بکند درباره نظام سیاسی مطلوب خودش و هم این نظام را با جهاد خودش و با قیامی که کرد و همراهی که ملت ایران کردند موفق شد که این نظام را تاسیس کند، ساختارهایش را شکل بدهد و به‌مدت بیش از ده سال هم در رهبری این نظام در سخت‌ترین و دشوار‌ترین مسایل نظام بین‌المللی در حاکمیت و سلطه 2 بلوک شرق و غرب، استقرار نظام را خودش در واقع رهبری کرد و سامان داد.

می توان گفت امام، جامع جمیع علوم متداول و متعارف اسلامی و در واقع از رهبران ممتازی است که هم فیلسوف بود، هم نظریه پرداز وهم در صدر رهبری نظام، مدیریت نظامی را که خود مستقر کرد را عهده دار بود که تقریبا در تاریخ کم داریم، نظیر اینچنین توفیقاتی را که امام بحمدالله داشتند.

  • چه عواملی مسبب انحراف از اندیشه حضرت امام(ره)هستند؟

من فکر می‌کنم که پاسخ به این پرسش نیازمند بیان یک واقعیت و حقیقتی است و آن نقش و جایگاه امام خمینی(ره) در مجموعه نظام جمهوری اسلامی، آینده این نظام و کشور و انقلاب اسلامی است. تعبیر رسا و زیبایی رهبر معظم انقلاب داشته‌اند که بارها هم مورد تاکید ایشان با تعابیر مختلف بوده است که این انقلاب بی‌نام امام خمینی(ره)، شخصیت و اندیشه ایشان در هیچ جای جهان شناخته شده نیست. آن چیزی که در ایران پدید آمد، ساختار نظام شاهنشاهی کهن 2500ساله را درهم پیچید و نظام جدید کاملا دینی را مستقرکرد و در دنیا هم مجموعه‌ای از تحولات بسیار عمیق را در سطح جهان اسلام و حتی در جامعه بشری در عرصه مسائل دیپلماتیک و به‌خصوص سیاست بین‌المللی ایجادکرد.
قطعا این با نام امام و اندیشه امام گره خورده است. چون بانی، معمار و بنیانگذار و طراح این نظام و این اندیشه و انقلاب، امام است. بنابراین استمرار حرکت نظام و سلامت آن در گرو استمرار انطباق رفتارهای نظام جمهوری اسلامی با آرمان‌ها و اندیشه‌ها و موازینی است که امام فرموده‌اند.

از این جهت شناخت مستمر امام، سیره امام، آثار امام، اندیشه امام یک نیاز جدی است هم برای علاقه‌مندان به ایشان و هم برای مسئولان و دولتمردان نظام که این انطباق‌ها را صورت بدهند تا خدای ناکرده انحراف و تحریفی از خط و آرمان‌های اولیه‌ای که در انقلاب اسلامی، امام ترسیم کرده بود، رخ ندهد. بنابراین همواره باید بحث آسیب شناسی انقلاب اسلامی، نظام جمهوری اسلامی و شناخت آفاتی که احیانا می‌تواند در تداوم این راه مشکل ایجاد کند، انجام شود. این از دغدغه‌های جدی است که باید به‌طور جدی به آن پرداخته شود.
در این رابطه دغدغه‌ها فراوان است. به‌طورکلی اگر بخواهم اجمالا عرض کنم از دیدگاه خود حضرت امام و هشدارهایی که ایشان دادند و دغدغه‌هایی که ایشان داشتند، که در وصیتنامه شان در 2 مقوله منعکس شده است:
اول. نفوذ عناصر غیراصیل و وابسته به تفکرات شرقی و یا غربی که اصالت اندیشه بومی و دینی را ندارند.از این باید نگران باشیم که انقلاب منحرف بشود و دوم نگرانی جدیتر و عمیقتر امام این است که قرائت‌ها و برداشت‌هایی از دین، اسلام، انقلاب، نظام و کارکردهای نظام جمهوری اسلامی معرفی بشود که با اندیشه نابی که امام از آن به اسلام ناب محمدی(ص)تعبیر می‌کردند انطباق ندارد و اندیشه‌هایی انحرافی است.

به‌نظر من منشور خط امام، وصیتنامه ایشان است و مفسر وصیتنامه هم خود کلام و بیان امام است. بیان امام بسیار شفاف و بی‌نیاز از تبیین واسطه‌ها است. خیلی روشن امام به زبان توده مردم، بحث‌هایشان را گفته‌اند. ایشان مخصوصا در سال‌های آخر عمرشان مجموعه‌ای از پیامها داشتند که رویکردهای آینده و دورنماهای دورتر را دیدند. این مجموعه‌ها که تفسیر و شرح وصیتنامه است به اضافه خود وصیتنامه می‌تواند محک‌هایی باشد برای سنجش میزان انطباق رفتارهای دولتمردان، مسئولان وکسانی که در مجموعه نظام جمهوری اسلامی فعالیت می‌کنند.

  • اقدامات عملی مؤسسه برای صیانت از کیان تفکر حضرت امام(ره)تاکنون چه بوده است؟

همانطوری که عرض شد، باتوجه به گستره جایگاه حضرت امام و نقشی که ایشان در تاسیس و تداوم این نظام داشته‌اند بدیهی است که تنها یک مؤسسه و یک سازمان مثل تشکیلات مؤسسه تنظیم و نشرآثار حضرت امام (ره) به تنهایی نمی‌تواند از عهده این رسالت بربیاید. مسئولیت حراست ازخط و راه و آرمان‌های امام و شهدا و ملت ایران به‌عهده همه ارکان نظام مخصوصا ارگان‌های فرهنگی نظام است.

 اما به‌طورخاص وظایفی در آن اولویت‌های اولیه برای حراست از این کیان، برعهده مؤسسه گذاشته شده که در وهله اول طبیعتا و همانطور که عرض کردم نگهداری اصل اسناد و مدارک و آثار مربوط به امام که مبین خط و راه ایشان است؛ که در این زمینه اقدامات فراوانی به عمل آمده است.

آرشیو بسیار غنی که ما داریم گنجینه ایست از تاریخ معاصر و نهضت امام. تمامی دست نوشته‌ها، مکاتبات و...آنچه که درحقیقت امکان داشت جمع‌آوری بشود، در حال حاضر گردآوری شده و برای استفاده نسل‌های آینده نگهداری می شود.

مراقبت و رصدکردن آنچه به نام امام منتشر می‌شود که در جامعه تحت عناوین مختلف از آثار ایشان، دست نوشته‌ها، نقل قول‌ها، خاطره‌ها و هر آنچه مطرح می‌شود در این زمینه هم از جمله وظایف مؤسسه است که تاکنون به‌طور جدی دنبال شده است. مجموعه آنچه می‌خواهد به نام ایشان منتشر بشود در سطوح کلان از مؤسسه مجوز می‌گیرند و مؤسسه هم همکاری خوبی دارد و انصافا هم تمام گروه‌ها، جریان‌ها و رسانه‌ها هم این حساسیت را نسبت به امام داشته‌اند و همکاری‌ها هم در سطح بسیار خوبی است.

درجهت نگهداری، توسعه و ترویج این میراث هم کارهای زیادی شده که از آن جمله تا الان بیش از15 کنگره بین‌المللی را با حضور شخصیت‌های برجسته جهان اسلام از کشورهای مختلف همه ساله برگزارکردیم. نشست‌های علمی فراوانی هم در داخل و هم در خارج کشور انجام شده است که تقریبا در حدود200 عنوان مجموعه مقاله حاصل نشست‌های ما است که محتوای تمام آن تبیین اندیشه امام است. این نشست‌ها موضوعی است و هرسال به یک موضوع خاص پرداخته می‌شود.

در ترجمه آثار هم بخش عمده‌ای از آثار امام ترجمه شده است. در سال‌جاری دوره صحیغه 22جلدی به زبان انگلیسی یکجا در نمایشگاه بین‌المللی کتاب عرضه شد. در تابستان سال‌جاری آن مجموعه 22جلدی به زبان عربی هم منتشر خواهد شد.

اسناد مبارزاتی حضرت امام، گردآوری و انتشار اینها در دستور کار است. 5جلد اسناد مبارزاتی امام قبلا در شهربانی کل کشور منتشر شده است. سال قبل ما در22جلد، هزاران برگ اسناد مبارزاتی امام و نهضت امام را در ساواک یکجا منتشرکردیم. چیزی در حدود700 عنوان آثار پژوهشی، تحقیقی و...تاکنون منتشر شده که من فکر می‌کنم در رابطه با حراست از اصل اندیشه امام و ترویج و معرفی آن خیلی می‌تواند مؤثر باشد. بحمدالله ارتباط خوبی هم با مراکز مختلف در داخل و خارج کشور هم وجود دارد که انشاالله روز به روز شاهد شناخت بیشتر جامعه از اندیشه و آثار امام باشیم.

درعین حال باید عرض کنم که فیلم‌های زیادی تولید شده، کارهای هنری زیادی هم صورت گرفته است. همه ساله مؤسسه برگزارکننده یکی از مراسم های بزرگ ملی و جهانی است که بعد از مراسم حج شاید در این حد و وسعت نداشته باشیم که جمعی از عاشقان امام و پیروانش از سراسر ایران و حتی از خارج از کشور برای تجدید عهد با امام می‌آیند که برنامه ریزی برای این همایش عظیم ملی و مردمی کار سنگینی است که مؤسسه همه ساله برگزار کرده است.

با وجود گام‌های بزرگی که برداشته شده است، باید اعتراف کنم که با شناختی که از نیازهای جهان اسلام و ارتباطاتی که داریم و تقاضاهایی که به سمت مؤسسه سرازیر است، هم از داخل و هم از خارج کشور، می‌توانم بگویم که کارهایی که تاکنون کرده‌ایم، قدمهای کوچک و ناچیزی است در مقابل آنچه باید انجام می‌شده است.

  • درچند سال اخیر شاهد بوده‌ایم که هر از گاهی و بنا به دلایل گوناگون، نامه‌ها و اسنادی از حضرت امام(ره) توسط برخی منتشر می‌شود که این اسناد صرفا به‌دلیل مسئولیت و سمت این افراد در زمان حیات امام(ره) در اختیارشان است. واکنش مؤسسه به این پدیدة نگران‌کننده چیست؟

سؤال بسیار حساس و مهمی است. مشخص و روشن است که این موضوع به وظایف نظارتی مؤسسه مربوط است. مؤسسه قبلا بارها موضع خودش را روشن کرده است.
سیاست روشن مؤسسه این است که هرجا سند و اثر و مطلب و مدرکی که مربوط به امام باشد و ادعای خدشه در آن بشود و یا کسی سند و اثر و مطلبی را به امام نسبت بدهد که ما خلاف آن را در اسناد و مدارک داریم بدون هیچگونه ملاحظه سیاسی مؤسسه موضع گرفته که در موارد بسیاری منجر به پیگیری حقوقی هم شده است....

  • درموردنقل خاطرات اشخاص متعددازامام(ره)چطور؟

 نقل خاطرات مقوله دیگری است و غیر از سند است. در مورد خاطره، به قول معروف «العهده علی الراوی». مؤسسه در شأن و جایگاهی نیست که بگوید این گویندة خاطره دروغگو است. نه قوانین جاری و نه موازین شرعی و نه خط امام اجازه نمی‌دهد که ما تکذیب بکنیم مطلبی را که فردی از چهره‌ها و شخصیت‌های بزرگ نظام و کسانی که مرتبط با انقلاب بوده اند، نقل می‌کند در جلسه‌ای که دو به دو یا چندنفر بودند. خاطره در واقع ارزش و اهمیتش نسبت به سند متفاوت است. خوانندگان می‌توانند اعتبار خاطره را از میزان وثاقت گوینده آن خاطره و یا ادله‌ای که اقامه می‌کند برای اثبات مدعای خودش و شواهد و مدارکی که می‌آورد، ارزیابی کنند.

  • و اگرآن خاطره با اسناد و یا منش امام(ره)در تضادبود...؟

اگر کسی خاطره‌ای را نقل کرد که با مسلمات خط امام و اسناد و آثار مغایر بود، مؤسسه مواضع خودش را دارد و اگر ضرورت داشته باشد اصلاح می‌شود، درگذشته هم به همین صورت بوده است. یک مقوله دیگر برداشت، شرح و تفسیر کلام امام است که خلط این مقولات مشکلاتی را می‌تواند ایجاد کند. مؤسسه این مرزها را کاملا رعایت می‌کند. ما گفته‌ایم هرکسی آزاد است در شرح، تفسیر و تبیین اندیشه امام کار و پژوهش کند البته در اینجا هم بدیهی است که اندیشه امام نمی‌تواند به نوعی بیان شود که خلاف ظاهر و نص گفتار و کلام امام باشد و این را هم هرکسی که ببیند متن صحبت امام، سیره امام و همچنین شرح و تبیینها را متوجه می‌شود. در اینجا هم مؤسسه اگر با مسئله بسیار ضروری و مهمی برخورد کند، به وصایای اکید امام برمی‌گردد.

اما آن بحثی که شما داشتید، آثار و اسناد خود امام ظاهرا نبوده است. اسناد وآثار و نامه‌هایی است که دیگران نوشته‌اند و طبیعی است که این اسناد در اختیار خود آن مجموعه هاست.البته خوشبختانه آرشیو ما بسیار غنی است. هر نامه‌ای که برای امام کسی نوشته باشد با دقت و مراقبت، از اصل این نامه‌ها نگهداری شده است و در آرشیو موجود است. سیاست انتشار اینها را هم درآینده داریم.

اولویت برنامه‌های ما ابتدا انتشار اسناد و آثار شخص حضرت امام است. این مسایل جانبی و پیرامونی را هم به تدریج و به تناسب مقتضیات و شرایط زمان در برنامه‌های آینده داریم.

چون بخش عمده‌ای از مباحثی که در مکاتبات مسئولان نظام با امام مطرح شده است، مسائلی بوده است که جنبه‌های امنیتی و...داشته و دارد، طبیعتا انتشار اینها به مصلحت نیست. اسناد تاریخ معاصر باید منتشرشود و ما استقبال می‌کنیم.

ما معتقدیم که در این مسائل نگاه ممیزی، امتناعی و انقباضی به زیان کشور است. اینها اسناد تاریخ معاصر ما است. انتشارشان خوب است، در معرض نقد و داوری قرار می‌گیرند، در تبارشناسی جریانات بسیار مؤثر است. ما وظیفه‌ای برای جلوگیری از نامه‌ای که دیگری نوشته است نداریم مگر اینکه مصداق‌های خاصی را شما در نظر داشته باشید...

  • به‌عنوان مثال می‌توان به انتشار نامة محرمانه حضرت امام(ره)دربارة دلایل پذیرش قطعنامه توسط حجت‌الاسلام هاشمی رفسنجانی اشاره کرد...

انتشار آن نامه پیش زمینه‌هایی داشت، بعضی از عزیزان در مورد صحت و اصالت برخی از تصمیمات راجع به جنگ و اینکه آیا حضرت امام موافق ادامه جنگ بوده‌اند یا نبوده اند، ادعاهایی کردند و نامه‌ای بود که فرماندهی سپاه نوشته بودند. به‌دنبال آن، مباحثی مطرح شد و افراد مستنداتی را که داشتند، منتشرکردند. ازسوی دیگرحضرت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی با شخصیت و جایگاه ویژه‌ای که داشتند، حتما مصالحی را برای انتشار آن نامه تشخیص دادند. خود امام هم در مباحث مربوط به جنگ فرمودند که امیدوارم درآینده حقایق روشن بشود.

  • ولی خود حضرتعالی در مصاحبه‌ای از اینکه در انتشار این نامه با مؤسسه هماهنگ نشده بود ابراز تأسف کردید...

اینکه بگوییم، هیچگاه نمی‌بایست راجع به جنگ بحثی بشود و مثلا راجع به عوامل منجر به پذیرش قطعنامه هیچ بحثی صورت نگیرد، درست نیست. خود امام در بیانشان مجوز این بحث‌ها را داده اند اما اینکه زمان طرح این مباحث کی باشد، این به تشخیص و صلاحدید بزرگان نظام است.

البته ما هم گلایه‌های خود را در آن مسائل داشتیم. ما مدارک این موضوع را در اختیار داشتیم و درباره انتشارشان، رعایت‌های خودمان را داشتیم و من خودم با اینکه مطلع بودم، حتی یک جا هم اشاره‌ای نکردم، چون تصورمان بر این بود که این اسناد در فضای مناسب خودش باید منتشر بشود.

  • اشاره‌ای مختصر به ملاک‌ها و معیارهای فهم اصول کلی و نکات کلیدی اندیشة حضرت امام(ره)بفرمائید.

به‌نظربنده معیارهایی برای شناخت اندیشةامام(ره) وجود دارد: وصیتنامه حضرت امام(ره) یکی از این معیارهاست. فرقی هم میان بندهای متعدد آن نیست. چرا که معتقدم وصیتنامه یک مجموعه واحد است و یکایک آن بندها، ابدی، جاودانه وخطوط تغییرناپذیر اندیشه امام‌اند.
می دانیدکه اندیشه امام ارکانی دارد: تفکیک ناپذیری دین ازسیاست. لازم به ذکر است که زمزمه‌ای که دین را از سیاست جدا می‌داند. دولت دینی، حکومت اسلامی را برنمی‌تابد و اعتقاد دارد که عرصه دین محدود به زندگی فردی و شخصی افراد است، با اندیشه امام ناسازگار است. رکن کلیدی دیگر اندیشه سیاسی امام، تشکیل حکومت دینی در عصر غیبت با زعامت ولی فقیه است و رکن دیگر هرآنچه که امام در منشور روحانیت، منشور برادری، در پیام‌های مخصوصا در 2سال آخر عمرشان، پیام پذیرش قطعنامه و...دارند یا تحلیلی که از نظام بین‌الملل دارند، آن نوع نگاه و لزوم استقلال نظام اسلامی و مجموعه‌ای از موارد دیگر که اگر بخواهم اشاره کنم، مفصل می‌شود.

  • موضوعات مهمی مانند مسائل فقهی وجود دارند که گاه در آنها نظراتی را مطرح و منسوب به امام می‌کنند. آیا مؤسسه از آمادگی و غنای علمی بهره‌مند است که بتواند از تحریف نظرات امام(ره) جلوگیری کند؟

بله. قطعا حساسیت خو دمؤسسه هست و در هرموضوعی متناسب با خودش به عالیترین کارشناسان آن موضوع مراجعه می‌کنیم. به‌طور مشخص در مسائل فقهی، حضرت امام هیات استفتاءداشتند. برخی از آنها هنوز هم حضور دارند. خود مؤسسه هم پس از 20 سال به سطح بالای کارشناسی رسیده است و تمام آن مواردی که لازم است برای یک کار کارشناسی را رعایت می‌کنیم.

  • تدابیر عینی و عملی مؤسسه برای نظارت بر آثار و تولیدات هنری، فرهنگی و... مربوط به حضرت امام(ره)چیست؟

سیاست روشن و اولیه ما در این بخش این است که به هیچ وجه نقش ممیزی و سانسورچی را برای مؤسسه تعریف نکرده‌ایم و به آن قائل نیستیم و از ابتدا هم گفته‌ایم. نه اینکه بخواهیم بگوییم ممیزی چیز بدی است، سیاست ما حمایت و تشویق در جهت توسعه کارها و فعالیت‌ها در زمینه کار برای امام است. ما پیشنهاد دادیم که همه ارکان نظام، بخش خصوصی و عمومی درگیربشوند و هرجا استعداد و ظرفیتی علاقه‌مند به کار برای امام است در هرسطحی، از آن حمایت بشود.

هرکس که طرح و اثری دارد پس از مراجعه به مؤسسه در وهله اول برای بررسی به کارشناسان مربوطه ارجاع می‌شود و البته تأکید کرده‌ایم که نظر بر اصلاح باشد. اگر ضعفی هم بود، کل طرح رد نشود مگر آنجایی که آنقدر مشکل و ضعف وجود دارد که دیگر نمی‌شود کاری کرد.

  • در پایان بد نیست که اشاره‌ای هم به وضعیت پایگاه اطلاع رسانی مؤسسه داشته باشید. اصلا هدف مؤسسه از راه‌اندازی این پایگاه چه بود؟ آیا از وضعیت فعلی آن راضی هستید؟!!

خیلی ممنون. سؤال خوبی بود که من فراموش کردم در تشریح فعالیت‌های مؤسسه به آن اشاره کنم.باید بگویم که آگاهی از این تکنولوژی از ابتدا در مجموعه ما بود. منتها در تعریف اینکه ما یک سایت فعال داشته باشیم، بحثهای متعدد و اختلاف نظر داشتیم. نهایتا ما به این جمعبندی رسیدیم که در وهله اول یک بخش حداقلی و امکان اطلاع رسانی یک طرفه داشته باشیم. این سایتی که الان فعال هست، شاید یک صدم آن چیزی است که از قبل طراحی شده است. امیدواریم که اگر به بن بست برخورد نکنیم، در دهه فجر امسال یک پایگاه اطلاع رسانی بی‌نظیر که در شأن حضرت امام(ره)باشد را راه‌اندازی کنیم.

کد خبر 53424

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دین و اندیشه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز