شنبه ۱۱ خرداد ۱۳۸۷ - ۰۹:۵۸
۰ نفر

ترجمه - مانا لقمانی: پزشکان درباره اینکه افزایش روز افزون گرمای جهان بر تندرستی ما تأثیر می‌گذارد، نگران هستند.

ممکن است به‌نظر شما یک تغییر کوچک جوی در جزایر بریتانیا چندان هم بیجا نباشد و باعث شود ما کمتر زمستان‌های به شدت سرد و تابستان‌های گرم را تجربه کنیم؛ اما واقعاً علت آن چیست؟

این را باید از اهالی منطقه بورک شایر پرسید که با توجه به گرم شدن همه نقاط به‌صورت جهانی، بسیاری از صاحبان خانه‌ها این هفته تا نیمه در آب‌های گل آلود ناشی از سیل فرو رفته‌اند که همین سرآغاز نگرانی بزرگی برای ماست.

این هفته نامه در نشریه بریتیش مدیکال ژورنال درباره اینکه دگرگونی‌های آب و هوایی به‌طور خاص می‌توانند در جهان پیشرفته امروز به تندرستی افراد آسیب برسانند، هشدار داد؛ اما این مطالعه همچنین توصیه می‌کند که این مسئله می‌تواند خبر چندان خوشی برای بریتانیا نباشد. نمایندگان در کنفرانس لندن این نکته را مطرح کردند که گرم شدن جهان سبب افزایش میزان بیماری‌های قلبی-تنفسی، اسهال، مالاریا و سایر بیماری‌هایی که حشرات ناقل آن هستند، می‌شود.

این طور به‌نظر می‌رسد که گرم شدن جهان به سرعت در حال به وقوع پیوستن باشد؛چرا که فعالیت‌های بشر منحصراً با سوزاندن سوخت‌های فسیلی است و همین سوخت‌ها در جو به میزان قابل‌توجهی دی‌اکسید کربن و سایر گازهای گرمایشی تولید می‌کنند که سبب نازک شدن لایه اتمسفر هم می‌شود. در حال حاضر، میانگین سطح دمای جهانی رو به افزایش بوده و پیش‌بینی می‌شود که در قرن‌های آینده بین 4/1 تا 8/5 درجه سانتی‌گراد هم افزایش یابد و خطر سیل‌ها، خشکسالی‌ها و توفان‌های مخرب هم بیشتر شود.

دکتر هاگ مونت گومری، سرپرست مؤسسه تندرستی انسانی و مدیر اجرایی کالج لندن است و در این باره می‌گوید: «ما در حال حاضر مشغول بررسی تأثیرات دگرگونی‌های جوی بر تندرستی افراد هستیم. چندین عامل بیماری‌زا مانند چیکانگونیا که ویروس آن توسط نوعی پشه پلنگی شکل حمل می‌شود و ایجاد درد مفاصل، تب و لرز می‌کند، پیش از این در اروپا پدیدار نشده بودند؛ اما تابستان گذشته در ایتالیا شایع شده بود.»

همچنین، آب و هوای گرم و خشک می‌تواند چشم‌انداز ما را نیز دگرگون کند و پروفسور ایان کروته سرپرست فنی بخش زیست شناسی و علوم زیستی واحد مطالعه کنسولی روتامستیت، رشد بیشتر ذرت‌ها را پیش‌بینی کرده است که امکان احیای درختان میوه، صنعت پرورش گیاهان گلخانه‌ای، میوه و سبزیجات و انتقال آنها به شمال وجود خواهد داشت. به گفته وی، انتظار نمی‌رود که ما برای همیشه زمین‌های مزارع آفتابگردان یا درختان زیتون  داشته باشیم. هر چند دگرگونی‌های آب و هوایی به شیوه زندگی ما لطمه بسیاری وارد می‌کند؛ اما اتفاقاتی مانند خشکسالی بر کاهش و افزایش بهای گندم در یک منطقه خاص و به تبع آن در سطح جهان تأثیر می‌گذارد. دوران غذای ارزان از زمان جنگ دوم جهانی به پایان رسیده است و قشر کم درآمد جامعه به سختی خواهند توانست برنامه غذایی کامل و سالمی داشته باشند.

انقلاب در امر بهداشت عمومی

کوتاهی در حل این مشکلات پیامدهای جبران‌ناپذیری را به‌دنبال دارد و برای همین تلاش می‌شود تا با قطع دفع غیرضروری مایعات کربنی، به این امر کمک شایانی بکنیم. ایان رابرتز، استاد دانشگاه علوم بهداشتی و طب مناطق گرمسیری لندن در این باره می‌گوید: «آنچه که ما برای روبه‌رو شدن با دگرگونی‌های جوی انجام می‌دهیم، بعضاً می‌تواند انقلابی را در امر بهداشت عمومی صورت دهد. 

برای نمونه، کاستن از وابستگی به‌خودروهای شخصی به معنای این است که بیشتر مردم پیاده روی یا دوچرخه سواری کنند که این امر سبب کاهش وزن می‌شود. این مسئله همچنین سبب کاهش تصادفات جاده‌ای می‌شود که سالانه جان بیش از 3هزار بریتانیایی را می‌گیرد. در حال حاضر، ما در دوره نادرستی قرار داریم که از خودروهای شخصی خود بیشتر استفاده می‌کنیم و هر روز هم چاق‌تر می‌شویم؛ چرا که ورزش نمی‌کنیم و تحرک نداریم. هر اندازه که به وزن ما افزوده می‌شود، ما نیز به استفاده از سوخت‌های فسیلی وابسته‌تر می‌شویم؛ چون به‌طور کلی به پیاده روی یا دوچرخه سواری تمایل داشته و نیاز داریم که این حلقه را بشکنیم.اگر خط‌مشی دگرگونی‌های جوی را برای ارتقای تندرستی خود طراحی کنیم، به افزایش ضخامت لایه ازن هم کمک خواهیم کرد و این تنها بخش ناچیزی از خبر خوب در این زمینه است.»

توفان ویرانگر سال 2003، هنگامی که دما در نیمکره شمالی به بالاترین حد ممکن رسید و بیش از 35هزار نفر را به کشتن داد و سیل‌های تابستان گذشته، نشان دهنده افزایش میزان بیماری‌های روحی و روانی است.

هر درجه افزایش دما،  75مورد مرگ ومیر

از سال 2080 انتظار می‌رود که هر سال دارای شرایط آب و هوایی باشیم که مانند آن را در آگوست سال 2003 شاهد بودیم و این چندان خبر خوبی برای ما نیست. براساس مطالعاتی که توسط واحد بهداشت صورت گرفته است در ژوئن سال 2006 هنگامی که دما در بریتانیا اوج گرفت، در هر درجه افزایش دما 75مورد به مرگ و میر کودکان، افراد سالخورده و کسانی که مبتلا به بیماری‌های مزمن بودند، افزوده شد. این مرگ‌ها شاید به سبب توانایی نداشتن به اندازه کافی بدن در وفق دادن خود به افزایش دما و خنک کردن خود باشد. هر چند که علت بیشتر مرگ و میرها و بیماری‌ها، امراض مجرای قلبی و ناراحتی‌های تنفسی است.

هنگامی که هوا گرم است، جریان خون بسیاری به سمت پوست هدایت می‌شود تا آن را خنک کند و این فعالیت گاه آسیب‌های جبران ناپذیری به قلب وارد می‌کند. به علاوه، آسیب‌هایی که به لایه ازن وارد می‌شود، سبب افزایش میزان آلودگی و تمرکز آن خواهد بود و در نتیجه به آمار آسم افزوده و مرگ و میر و بیماری‌های تنفسی را روز به روز بیشتر می‌کند. گرما احتمالاً حشرات ناخوانده‌ای را به سواحل خواهد کشاند و هنگامی که بسیار بعید به‌نظر می‌آید که مالاریا در کشورهایی که دارای شرایط بهداشتی خوبی هستند شیوع کند، بیماری‌های دیگری در این کشورها شایع می‌شود. پائل هانتر، استاد بهداشت دانشگاه آنگلیای شرقی، در این باره می‌گوید:«دگرگونی‌های جوی خطر مهمی از مقدمه بیماری‌های قابل انتقالی را به اروپا  مطرح می‌کند و به‌راستی این خود گواهی است بر دگرگونی‌های بسیاری که هم اکنون رخ می‌دهد.»

افزایش میزان نگرانی

افزایش خطر برای تندرستی جسمی ما تنها پیامد دگرگونی‌های آب و هوایی نبوده؛ بلکه بر بهداشت روانی ما نیز تأثیر می‌گذارد و برای نمونه، سارا ولکات و خانواده‌اش یکی از هزار و 950نفری بودند که در جولای گذشته خانه‌هایشان را بر اثر سیلاب‌ها از دست داده بودند.وی می‌گوید:«تا دو ماه بعد از این ماجرا، هنگامی که همسر و دو پسرم برای لحظاتی مرا تنها می‌گذاشتند؛ من دچار حملات عصبی وحشتناکی می‌شدم و به تمام چیزهایی که از دست داده بودیم فکر می‌کردم و آنها لحظه به لحظه در ذهنم زنده می‌شدند.»

افرادی مانند ولکات که شاهد چنین فجایعی و شاید بدتر از آن بوده اند، البته کم نیستند و به‌زودی پس از وقوع سیلاب‌ها اداره کمک‌های اولیه گلوسسترشایر گزارش کاملی از افزایش مشکلات سلامت روانی ارائه می‌دهد. در پاسخ، گروه‌های مردمی برای کمک به آسیب دیدگان حادثه هماهنگ می‌شود. دکتر نویلا کالفا در این باره می‌گوید:«شواهدی مبنی بر اینکه حوادث می‌تواند شیوع مشکلات روانی را افزایش دهد و افراد نه تنها با اندوه از دست دادن خانه‌هایشان زندگی می‌کنند بلکه با ترسی دائمی از اتفاقات مشابهی که در آینده رخ خواهد داد دست به گریبان هستند.»

منبع: timesonline.co.uk

کد خبر 53262

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز