همشهری آنلاین: کارت ملی، با تصویب آیین نامه کاربردی شدن آن در هیات وزیران، از اول تیرماه مبنای احراز هویت، شناسایی و ارایه خدمات به افراد بالای 16سال می‌شود.

به گزارش واحد مرکزی خبر، بر اساس آیین نامه کاربردی شدن کارت شناسایی ملی، همه دستگاه‌های اجرایی مکلفند از تاریخ اول تیر امسال مکلف به اجرای آن هستند و ارائه خدمات به متقاضیان را در مواردی که احراز هویت لازم است موکول به ارائه شماره ملی مندرج در کارت شناسایی ملی کنند و در تمام مواردی که شناسنامه احراز هویت و تابعیت تقاضا کننده خدمات است، کارت شناسایی ملی را به عنوان جایگزین شناسنامه مبنای عمل قرار دهند.

وزارتخانه‌های آموش و پرورش، علوم، بهداشت و کار و امور اجتماعی نیز بر اساس این آیین نامه، موظفند از تاریخ اول تیر امسال ثبت نام دانش آموزان، ‌دانشجویان و کارآموزان مراکز آموزش فنی و حرفه‌ای بالای 16 سال را با ارائه کارت شناسایی ملی به انجام رسانند و دستگاه‌های اجرایی موظفند از این تاریخ سامانه‌های اطلاعاتی خود را به نحوی تشکیل و سامان دهند که هر فرد با شماره ملی قابل شناسایی باشد وگردش اطلاعات کارت شناسایی ملی اشخاص بین دستگاه‌های ذی صلاح بر مبنای شماره ملی انجام شود.

بر این اساس، سازمان ثبت احوال کشور موظف است اطلاعات لازم در خصوص ویژگی‌های کارت شناسایی ملی و نحوه تشخیص اصالت آن را برای آشنایی کارکنان دستگاه‌های ذی ربط با رعایت طبقه بندی لازم در اختیا ر آنان قرار دهد.

بر اساس آیین نامه کاربردی شدن کارت شناسایی ملی، سازمان صدا و سیما و همه وزارتخانه‌ها و سازمان‌های ذی ربط هم مکلفند با سازمان ثبت احوال کشور در خصوص اطلاع رسانی و آگاهی بخشی به هموطنان در داخل و خارج از کشور برای کاربردی کردن کارت شناسایی ملی همکاری لازم را معمول دارند و همه دستگاه‌های اجرایی در استان‌ها و شهرستان‌ها مکلفند امکان دسترسی بر خط به آمار و اطلاعات فعالیت‌های خود را به ترتیب برای استاندار و فرماندار فراهم کنند.

بر این اساس، وزارت کشور نیز موظف است اعتبار مورد نیاز اجرای این آیین نامه را در بودجه سنواتی سازمان ثبت احوال کشور پیش‌بینی و به معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور ارائه کند.

همچنین اعتبار اولین کارت‌های شناسایی ملی صادرشده طی سال 1380 تا پایان سال 1389 و کارت های صادرشده طی سال 1381 تا پایان 1390 تمدید نمی‌شود.

بر اساس این آیین‌نامه ارائه اطلاعات تحصیل شده به غیر از مراکز و اشخاصی که قانون تعیین کرده است مشمول مجازات مقرر در ماده 648 قانون مجازات اسلامی ـ مصوب 1375 ـ خواهد بود.

هیات وزیران بنا به پیشنهاد وزارت کشور و به استناد قانون الزام اختصاص شماره ملی و کد پستی برای تمام اتباع ایرانی ـ مصوب 1376- آیین نامه کاربردی شدن کارت شناسایی ملی را تصویب کرده و این مصوبه با شماره 33053 ت 38196هـ مورخ 5 خرداد با امضای معاون رئیس جمهوری برای اجرا ابلاغ شده است.

کد خبر 53250

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز