دوشنبه ۶ خرداد ۱۳۸۷ - ۲۰:۳۳
۰ نفر

گروه بورس: معاون مطالعات و توسعه اقتصادی بورس تهران از محاسبه شاخص‌های جدید بازارسهام همزمان با راه‌اندازی سامانه جدید معاملاتی خبر داد

به گزارش همشهری، علی سنگینیان ضمن اعلام این خبر افزود: در حال حاضر طراحی شاخص‌های جدید در دست بررسی است و این شاخص‌ها همزمان با راه‌اندازی سامانه جدید معاملاتی محاسبه و اجراخواهند شد.

وی از زمان راه‌اندازی این نرم افزار ابراز بی‌اطلاعی کرد و آن را به مسئولان سازمان بورس ارجاع داد. نرم افزار جدیدمعاملاتی بورس تهران مدت‌هاست که فعالان بورس را در انتظار نگاه داشته است اما با وجود تاخیر‌های فراوان و وعده‌های زیاد همچنان راه‌اندازی نشده است.

علی صالح‌آبادی رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در اولین نشست خبری خود در سال جدید توپ را به زمین کارگزاران انداخت و اعلام کرد:نرم افزار جدید معاملاتی بورس از نظر ما آماده است و تمام مراحل آن به پایان رسیده اما مراحل آموزش کارگزاران به پایان نرسیده و کارگزاران بورس باید هر چه سریع‌تر برنامه آموزشی خود را به پایان برسانند.

شرکت بورس اوراق بهاداراز مدت‌ها پیش درصدد است شاخص جدیدی را برای بازار تعریف کند. بر همین اساس سال گذشته شاخصی را که براساس سهام شناور آزاد بازار محاسبه می‌شود طراحی و به‌صورت آزمایشی وغیررسمی محاسبه کرد.

کارشناسان از مدت‌ها پیش نحوه محاسبه شاخص‌های کنونی بورس را مورد نقد قرار داده بودند و اعتقاد داشتند شاخص‌های کنونی نمی‌توانند به خوبی بیانگر فعل و انفعالات بازار باشند به همین دلیل مدیران بورس تهران شاخص جدیدی را تعریف کردند که براساس میزان سهام شناور آزاد بازار محاسبه می‌شود.

در حال حاضر شاخص سود نقدی و قیمت شاخص اصلی بورس به حساب می‌آید، در حالی که پیش از این شاخص قیمت که به شاخص کل معروف است برای سال‌های متمادی مبنای عملکرد بورس تهران بود.

شرکت بورس در سال 85 قصد داشت تا شاخص جدیدی را به جای شاخص قیمت به بازار معرفی کند اما این موضوع زمینه اعتراض برخی از شرکت‌ها، کارگزاران و شرکت‌های سرمایه‌گذاری را که مبنای سود آوری سبد سهام خود رابراساس شاخص قیمت تنظیم کرده بودند، فراهم کرد. در نتیجه شرکت بورس در اقدامی دیگرشاخص سودنقدی و قیمت را به‌عنوان شاخص اصلی بورس معرفی کرد.

آرایش جدید بازار از 7 خرداد 

با وجود این‌که قرار بود طرح آرایش جدید شرکت‌ها از اول خرداد‌ماه اجرایی شود ولی این تقسیم‌بندی به‌دلیل طراحی شاخص ابتدا به روز شنبه و سپس سه‌شنبه موکول شد. 

علی صحرایی،  ناظر تالار بورس در گفت‌وگو با ایسنا، در مورد علت این تاخیر گفت: تغییر شاخص مهم‌ترین مشکل فعلی این تقسیم‌بندی است و شرکت مدیریت و فناوری این کار را تاکنون انجام نداده است. 

وی با اشاره به ایجاد2 بازار اصلی و فرعی در روز سه‌شنبه خاطر نشان کرد: در مرحله اول شاخص بازار اول و دوم و در مرحله بعد برای تابلو‌های فرعی بازار اول نیز شاخص‌های جدید ارائه می‌شود.

وی توضیح داد: محاسبه شاخص جدید طبق روال گذشته صورت گرفته و به جای شاخص تالار اصلی و فرعی شاخص بازار اول و دوم قرار می‌گیرد و براساس شرکت‌های تقسیم‌شده در این 2 بازار شاخص ارائه می‌شود. به عبارت دیگر ترکیب اجزای تشکیل دهنده و ترکیب شرکت‌ها در ارائه شاخص مؤثر است.

کد خبر 53214

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز