دوشنبه ۶ خرداد ۱۳۸۷ - ۱۹:۵۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: هنگام رفتن به زیر آفتاب داغ علاوه بر محافظت پوستتان در برابر اشعه ماورای بنفش، باید به فکر محافظت از چشم‌های‌تان هم باشید.

قرار گرفتن بیش از حد در برابر پرتوهای ماورای بنفش با شماری از مشکلات چشمی مانند آب مروارید یا کاتاراکت مرتبط با افزایش سن، ناخنک (ptreygium)، فتوکراتیت و تغییرات تحلیل‌برنده قرنیه همراهی دارد.

این عوارض ممکن است باعث تاری دید، تحریک‌پذیری و قرمزی چشم، اشک‌ریزش، از دست رفتن گذرای بینایی و در برخی موارد کوری شود.

همانطور که پرتوهای ماورای بنفش نور خورشید پوست را می‌سوزانند- می‌توانند به چشم به خصوص در افراد کمسن آسیب برسانند. با روش‌های ساده‌، بی‌خطر و ارزانی مانند به سرگذاشتن کلاه لبه‌دار و استفاده از عینک‌های که به مقدار کافی اشعه ماورای بنفش را جذب می‌کنند، می‌توان از چشم‌ها حفاظت کرد.

 کودکان و نوجوانان به خصوص به آسیب چشمی ناشی از نور خورشید حساس هستند، زیرا آنها مدت بیشتری در خارج از خانه می‌گذرانندف و عدسی‌های چشم‌های آنها نسبت به بزرگسالان شفافیت بیشتری دارد، در نتیجع نور زیان‌بار بیشتری به شبکیه چشم آنها می‌رسد.

در مورد عینک آفتابی این توصیه‌ها را به یاد داشته باشید:

  • هر زمانی که چشم‌های‌تان در معرض پرتوهای ماورای‌بنفش  نور خورشید قرار می‌گیرید، حتی در روزهای ابری و در ماه‌های زمستان از عینک‌های محافظ استفاده کنید.
  • عینک آفتابی باکیفیتی بخرید که محافظت کافی در برابر پرتوهای ماورای بنفش ایجاد کند. این عینک باید 99 درصد از پرتوهای ماورای‌بنفش A و B و 75 تا 90 درصد نور مرئی را جذب کند.
  • اطمینان حاصل کنید که عدسی‌های عینک آفتابی از لحاظ رنگ با هم تطبیق می‌کنند و اعوجاج ندارند.
  • عینک آفتابی با عدسی‌های به رنگ خاکستری بخرید. این عینک‌ها بدون تغییردادن رنگ اشیا شدت نور را کاهش می‌‌دهند، طبیعی‌‌ترین دید ممکن را فراهن می‌کنند.
  • اطمینان حاصل کنید که کودکان و نوجوانان‌ هم عینک آفتابی می‌زنند. آنها مدت بیشتری را نسبت به بزرگسالان زیر آفتاب می‌گذرانند.

HealthDay News, 25 May, 2008 

کد خبر 53184
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز