گروه بورس: دبیر کمیته فقهی سازمان بورس از ارسال لایحه‌ای با عنوان «لایحه اوراق بهادار اسلامی» به مجلس شورای اسلامی خبر داد.

به گزارش خبرنگار همشهری، سیدعباس موسویان دبیر کمیته فقهی سازمان بورس و اوراق بهادار درباره انتشار اوراق مالی اسلامی در بورس گفت: یکی از موضوعاتی که هم اکنون درمورد اوراق اسلامی مطرح است، بحث نظام مالیاتی این اوراق است، اگر این اوراق از معافیت مالیاتی برخوردار نشوند سودآور نخواهند بود به همین دلیل به پیشنهاد علی صالح آبادی، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار قرار است به زودی لایحه‌ای با عنوان «لایحه اوراق بهادار اسلامی» برای حل این مشکل به مجلس ارسال شود.

وی افزود:در این لایحه طرح یکسان‌سازی مالیاتی و حذف مالیات از اوراق مالی اسلامی مطرح خواهد شد که در صورت تصویب در مجلس به صورت قانون در خواهد آمد.

موسویان درباره مشکل مالیاتی اوراق صکوک که هم اکنون مانع از انتشار این اوراق در بازار سرمایه شده گفت: براساس مذاکراتی که با مسئولان وزارت اقتصاد و سازمان امور مالیاتی انجام شده قرار است تا اوراق صکوک در قالب اوراق مشارکت تعریف و منتشر شوند.

او تاکید کرد: در یکی از بندهای قانون انتشار اوراق مشارکت، این اوراق از معافیت مالیاتی برخوردار خواهند شد بر همین اساس در صورتی که اوراق صکوک نیز در همین قالب تعریف شوند، معافیت مالیاتی شامل حالشان خواهد شد.

به گفته دبیر کمیته فقهی بورس، سازمان بورس درصدد است در ابتدا طرح انتشار اوراق صکوک بر مبنای قوانین اوراق مشارکت را به تصویب برساند و سپس در طرح بلند مدت‌تری لایحه‌ای را برای یکسان‌سازی مالیاتی این اوراق به مجلس ارسال کند. 

پیش از این سیدعلی حسینی، عضو هیات مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار درباره معافیت مالیاتی اوراق صکوک گفته بود: هیچ سازمانی نمی‌تواند درباره معافیت مالیاتی این اوراق تصمیم بگیرد به جز مجلس.

وی در عین حال تاکید کرده بود بحث انتشار اوراق صکوک به دلیل بحث مالیاتی به مشکل برخورده و مشتری ندارد.

براساس این گزارش اگر قرار باشد مالیات‌های کنونی از اوراق صکوک اخذ شود، این اوراق توجیه اقتصادی خود را از دست خواهند داد، با شرایط موجود مالیات زیادی از نقل و انتقال و اجاره اوراق صکوک اخذ خواهد شد که در صورت حل نشدن آن نرخ اوراق صکوک به قدری افزایش خواهد یافت که توجیه اقتصادی خود را از دست می‌دهد.

مذاکرات ادامه دارد

در همین حال روابط عمومی سازمان امور مالیاتی به نقل از مدیر مرکز پژوهش، توسعه و مطالعات اسلامی سازمان بورس اعلام کرد: کارشناسان مدیریت مرکز پژوهش، تاکنون چندین مذاکره را با مسئولان سازمان اوقاف و امور خیریه برای انتشار اوراق وقفی برگزار کرده‌اند تا این اوراق، طراحی و مراحل تصویب آن در شورای بورس انجام شود.

سعیدی تاکید کرد: شورای بورس،‌اواخر سال گذشته اوراق اجاره را تصویب کرد که در صورت رفع مسائل مالیاتی آن این اوراق در بازار منتشر خواهد شد.

او با بیان اینکه اوراق مشارکت رهنی نیز مراحل اجرایی خود را سپری می‌کنند،گفت: هم اکنون بانک‌های متقاضی در حال ارسال اطلاعات خود به سازمان بورس هستند.

کد خبر 53022

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز