همشهری امارات - زینب کامرانی: نخاله‌های ساختمانی از مهم‌ترین عوامل آلوده‌کننده محیط زیست به شمار می‌رود و بازیافت آن کار مشکلی است

شهرداری شارجه در این باره اعلام کرد: در حال حاضر شاهد احداث طرح‌های ساختمانی تجاری و مسکونی زیادی هستیم و روزانه 5 هزار و 500 تن نخاله ساختمانی در این شهر تولید می‌شود. شرکت فناوری‌های زیستی الامارات یک ایستگاه بازیافت زباله‌ها با اعتباری بالغ بر 40 میلیون درهم در منطقه الصجعه احداث کرد. این کار با هدف حفظ محیط زیست و جمع‌آوری نخاله‌های ساختمانی از سطح شهر صورت می‌گیرد.

این ایستگاه در فضای 20 هزار متر مربعی احداث شده که شامل واحد خردسازی نخاله‌ها، 2 واحد جداسازی نخاله‌ها بر اساس اندازه و نوع مواد و قسمت‌های دیگر است.
 مهندس حسن التفاق، مدیر سازمان خدمات محیط زیست وابسته به شهرداری شارجه گفت: بخش بازیافت نخاله‌های ساختمانی با هدف جمع‌آوری نخاله‌های ساختمانی از خیابان‌ها و پیاده‌روها، پاکیزه نگه داشتن شهر، حفظ محیط زیست، جلوگیری از وارد آمدن ضررها ناشی از تولید زباله و جلوگیری از شیوع بیماری‌ها و آلودگی‌ها فعالیت می‌کند.

گزارش سالانه بخش بازیافت زباله‌های ساختمانی نشان می‌دهد که مناطق مختلف شهر سالانه 552 هزار تن نخاله‌های ساختمانی تولید می‌کند که از این پس به ایستگاه بازیافت زباله‌ها انتقال داده خواهد شد و به شیوه بهداشتی بازیافت خواهد شد. همچنین 584 دستگاه کامیون با تعدادی کارگر و راننده نخاله‌های ساختمانی را از راهها و مناطق مختلف به این مرکز انتقال خواهند داد.

دکتر صلاح طاهر الحاج، مدیر کل شهرداری شارجه در این‌باره گفت: با احداث طرحهای عمرانی و صنعتی ضرورت بررسی روش‌های بازیافت انواع زباله به‌خصوص نخاله‌های ساختمانی احساس می‌شود. این ایستگاه به عنوان مرکز اصلی بازیافت زباله‌ها به شمار می‌رود. 

تانیا افرام، مدیر شرکت فناوری‌های زیستی الامارات گفت: ایستگاه بازیافت نخاله‌های ساختمانی کار خود را ماه مارس آینده آغاز خواهد کرد و کادر مجربی مرکب از 55 کارگر و 5 کارمند و مهندس مکانیک، برق و صنعت در آنجا مشغول به کار خواهند شد. این تیم روزانه 9 ساعت کار خواهند کرد و 2 هزار تن انواع مواد ساختمانی را برای فروش آماده خواهند کرد.

کار بازیافت مواد ساختمانی با دقت خاصی صورت می‌گیرد و انواع مواد ساختمانی بازیافت شده استانداردهای معمول را داراست. در حال حاضر اقداماتی صورت می‌گیرد تا در این مرکز 2 شیفت فعالیت صورت گیرد. احداث این مرکز علاوه براینکه درآمدهایی برای شهرداری خواهد داشت مشکل نخاله‌های ساختمانی که منظره شهر را زشت نشان می‌دهد نیز حل خواهد کرد.

با آغاز به کار این کارخانه 85 درصد از نخاله‌های ساختمانی بازیافت خواهد شد و مواد ساختمانی به اندازه کافی در دسترس شرکت‌های پیمانکاری قرار خواهد گرفت.

کد خبر 52789

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز