دوشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۳۸۷ - ۱۸:۳۱
۰ نفر

همشهری‌آنلاین: همایش فرهنگ در فضای فیزیکی و مجازی امروز یکشنبه 29 اردیبهشت 1387 با حضور استادان ایرانی و خارجی در تالار حنانه دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران برگزار شد.

در مراسم آغازین این همایش دبیرهمایش گفت: به نظر من اهمیت فضای مجازی دارد از فضای فیزیکی بیشتر می شود. فضای مجازی در حال پدید آوردن جهان قالبی است که بسیاری از عرصه های زندگی ما در آن شکل می گیرد. از خرید گرفته تا حضور همه رسانه‌ها.

دکتر سعیدرضا عاملی افزود: زندگی در این فضا به صورت واقعیت مجازی ما را به دل واقعیت‌های جهانی جدید می‌برد و به نحوی حس بودن در محیط را برای ما فراهم می‌کند.

رئیس دانشکده مطالعات جهان اظهار داشت: اگر تا دیروز صحبت از رابطه چهره به چهره می‌کردیم و ارتباط مجازی را از مصادیق ارتباط چهره به چهره نمی‌دانستیم امروز باید بگویم که فضای مجازی, یک رابطه چهره ‌به ‌چهره را به موازات رابطه چهره به چهره فیزیکی فراهم کرده است.

وی در پایان خاطر نشان کرد: ما سیاست‌های زیادی در جمهوری اسلامی داریم که فرهنگ در جهان فیزیکی را دنبال می‌کند اما لازم است به موازات سیاستگذاری در فضای‌فیزیکی، در جهان مجازی نیز سیاستگذاری بایسته‌ای داشته باشیم.

باید اقتضائات فضای مجازی را درک کرد
دکتر خاموشی - رئیس سازمان تبلیغات اسلامی در همایش فرهنگ در فضای فیزیکی و مجازی گفت: فضای مجازی فضایی است که اقتضائات فضای فیزیکی را ندارد.

در زمان‌های قدیم نامه تنها وسیله ارتباطی بود که زمان زیادی طول می‌کشید تا به مقصد برسد اما امروز ابزار الکترونیک باعث شده که ما برخی از محدودیت‌های فضای فیزیکی را نداشته باشیم. در فضای فیزیکی محدودیت جا وجود دارد اما در فضای مجازی این فضا بسیار گسترده‌تر می‌شود. در واقع در این فضا جایی وجود دارد که در فضای فیزیکی امکان آن وجود ندارد یا اگر امکان داشته باشد نیازمند سرمایه بسیار زیاد است.

رئیس سازمان تبلیغات اسلامی افزود: ضرورت تعامل در فضای مجازی غیر قابل انکار است. عقلا این امکان و فرصت را کنار نمی‌گذارند. بشریت بر این فناوری توقف نخواهد کرد. این فرصت را استخدام می‌کند و از آن فراتر خواهد رفت. در استفاده و تعامل از طریق فضای مجازی در جمهوری اسلامی ایران هیچ اختلاف نظری وجود ندارد. اینترنت و کلا فناوری معلول فکر بشریت است و ایرانیان استفاده از آن را پذیرفته‌اند.

دکتر خاموشی - رئیس سازمان تبلیغات اسلامی

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی اظهار داشت: در برنامه توسعه ما یک سیر منطقی برای ورود به این عرصه وجود دارد. در برنامه سوم توسعه قدم‌هایی برداشته شده و در برنامه چهارم این قدم‌ها جدی‌تر شده است. بنابراین برای این فضا منع قانونی وجود ندارد بلکه اگر محدودیتی وجود دارد در نحوه استفاده است. سوال این است که آیا پذیرفتن کلیت ورود این فناوری به معنای پذیرفتن کل محتوای آن است. اینجاست که ما باید قوانین سلبی و ایجابی داشته باشیم و به پالایش محتوا بپردازیم. ما نمی توانیم بی‌ضابطه سایت‌ها را ببندیم مگر اینکه توجیه عرفی، عقلی و قانونی داشته باشیم تا مردم ما قبول کنند. ما باید از محتواهایی که به فرزندانمان، خانواده و جامعه ما مواد مستهجن عرضه می‌کنند، جلوگیری به عمل آوریم این مسئله‌ای است که در تمام دنیا وجود دارد.

در ایران نیز شورایی وجود دارد که تصمیم گرفته در فضایی که خلاف اصول دینی، اخلاقی و ملی ماست نباید وارد شد و نباید این فضا دسترس‌پذیر باشد زیرا خانواده‌ها برای اطمینان خاطر از فعالیت‌های فرزندان خود به این محدودیت نیاز دارند.

وی اضافه کرد: در فضای تقنینی ما به اعمال جدی کپی‌رایت نیاز داریم و نهادهای ذیربط درحال پیگیری این بحث هستند که ثمرات آن را در آینده نزدیک مشاهده خواهیم کرد. در حوزه‌های اقتصاد، جرم شناسی و ... نیازمند قوانین خاص این فضا هستیم.

دکتر خاموشی درباره اجرا گفت: در حوزه اجرا نیازمند زیر ساخت بودیم که قدم‌های بسیار موثری برداشته شده است که هم وجوه خارجی آن قابل توجه است و هم وجوه داخلی و این روند ادامه و توسعه خواهد یافت.

وی تاکید کرد: ضروت دارد که ما از اینترانت ملی برخوردار باشیم و محتوا را در درون کشور تولید و مدیریت کنیم که این جز با همت آحاد ملت محقق نمی شود. ما یک مثلث ترسیم کرده ایم که عبارت است از کاربر ملی، محتوای‌ملی و شبکه‌ملی. فعالیت‌های زیادی صورت گرفته و همچنان در حال گسترش این حوزه هستیم البته الزاماتی وجود دراد که لازم است همه به آنها احترام بگذارند.

رئیس سازمان تبلیغات اسلامی در پایان توضیح داد: من به فرهنگ غالب به معنای متداول و امروزی آن اعتقادی ندارم بلکه به اعتقاد من فرهنگ غالب خود فرهنگ است. بدین معنا که هر فرهنگی که بتواند محتوای عقلانی و انسانی تولید کند جهان از آن استقبال خواهد کرد و اگر ما چنین کنیم به کل جهان خدمت کرده‌ایم.

کد خبر 52382

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز