همشهری‌آنلاین: همزمان با گسترش روزافزون اینترنت و شبکه‌ی تارنمای جهانی باید چگونگی تاثیر این رسانه‌ها و واسطه‌ها بر زندگی روزمره‌مان را همواره مورد ارزیابی قرار دهیم

به گزارش خبرنگار ارتباطات خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، پروفسور یحیی کمالی‌پور- رییس دپارتمان ارتباطات و هنرهای زیبای دانشگاه پوردوی آمریکا - در سومین همایش روابط عمومی الکترونیک با بیان این مطلب اظهار کرد: رشد و گسترش روزافزون اینترنت و تکنولوژی‌های هوشمند دیجیتال هر روز از پدیده‌ای تازه در حوزه‌های ارتباطی، فرهنگی، اقتصادی و سیاسی نوید می‌دهند.

وی از در راه بودن نسل آینده اینترنت خبر داد و افزود: بیش از 200 دانشگاه روی این طرح کار می‌کنند و به مرحله‌ای از موفقیت رسیده‌اند که یک دانشمند آلمانی بو را از یک رایانه به رایانه‌ی دیگر منتقل می‌کند.

او تصریح کرد: همانگونه که تلفن، رادیو و تلویزیون در قرن 19 میلادی زندگی روزمره مردم را عوض کردند، امروز انقلاب دیجیتالی و یا انقلاب اینترنتی ما را با چالش‌ها و فرصت‌های جدیدی روبه‌رو کرده است.

وی همچنین خاطر نشان کرد: بدون تردید تکنولوژی‌های ارتباطی ذهن ما و فضاهای کاری، خصوصی و عمومی ما را احاطه و کلیه شئون زندگی را منقلب کرده و ما انسان‌های عصر ارتباطات را عملا و به طور داوطلبانه وابسته و حتی برده خود کرده است.

او در پایان تاکید کرد: در دنیای دیجیتالی چشم و گوش الکترونیک همه جا حضور دارد؛ چیزی به نام حریم خصوصی وجود خارجی ندارد و مفهوم مرز (جغرافیایی و فیزیکی) اگر بی‌معنا نشده باشد، کم رنگ می‌شود.

به گزارش ایسنا در ادامه این همایش شهیندخت خوارزمی - نایب رییس انجمن ایرانی مطالعات جامعه اطلاعاتی - با بیان اینکه به روابط عمومی الکترونیک از دو زاویه می توان نگاه کرد، اظهار کرد: روابط عمومی الکترونیک فعالیتی است که با استفاده از تکنولوژی‌های نوین اطلاعات و ارتباطات، سعی دارد اثربخشی فعالیت‌های روابط عمومی را در رابطه با اهداف سازمان و به ویژه جلب رضایت ذی‌نفعان به حداکثر برساند.

او ادامه داد: در این معنا، روابط عمومی الکترونیک در مقایسه با روابط عمومی سنتی از نظر هدف و نقش و جایگاه در سازمان، تغییری نکرده اما از توانمندی به مراتب بالاتری برخوردار شده است.

وی افزود: در نگاه دیگر، روابط عمومی الکترونیک نه تنها به دلیل مجهز شدن به تکنولوژی‌های نوین توانمندتر شده، بلکه به دلیل الزام حضور مستمر و فعال و موثر در فضای سایبر، نقش و جایگاهش در سازمان از بنیان تغییر کرده و به مدیریت دانایی نزدیک می‌شود.

او گفت: در چنین معنایی است که این تحول اهمیت می‌یابد و روابط عمومی را از ایفاگر نقش تبلیغات و تشریفات، به عامل تحول استراتژیک در سازمان تبدیل می‌سازد.

خوارزمی با بیان این که سازمان‌های ایرانی به دلیل عقب ماندگی زیرساخت‌ها و فرایندهای مدیریتی از یک سو و نیاز شدید به اجرای برنامه‌های تحول از سوی دیگر، در جریان راه‌اندازی روابط عمومی الکترونیک بهتر است رویکرد دوم را برگزینند، تصریح کرد: به این ترتیب از همان آغاز راه را برای استمرار نظامی هموار می‌سازند که سازمان را به سمت کسب قابلیت های لازم برای حضور موثر در محیط‌های پرتحول و بحران خیز ملی و جهانی هدات کند.

وی تاکید کرد: شکی نیست که چنین رویکردی طراحان و مجریان برنامه استقرار این نظام را افزون بر چالش‌های الکترونیک کردن روابط عمومی، با چالش‌های تازه و جدی‌تری مواجه می سازد.

کد خبر 51999

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار رسانه و روزنامه‌نگاری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز