همشهری‌آنلاین: سومین همایش روابط عمومی الکترونیک برگزار و دستاوردها و تحقیقات اساتید در حوزه‌ روابط عمومی ارایه شد

سومین همایش روابط عمومی الکترونیک پنجشنبه - 26 اردیبهشت‌ماه - باحضور جمعی از مسوولان، استادان، کارشناسان و مدیران روابط عمومی‌های سراسر کشور در هتل المپیک برگزار و آخرین دستاوردها و تحقیقات اساتید در حوزه‌ی روابط عمومی ارایه شد.

به گزارش خبرنگار ارتباطات خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، امیرعباس تقی‌پور - دبیر سومین همایش روابط عمومی الکترونیک - در این مراسم گفت: روابط عمومی‌ها به عنوان محل اتصال و پل ارتباطی مردم و سازمان‌ها محسوب شده و به دلیل آگاهی و شناخت بیش‌تری که از مسایل و مشکلات آن‌ها دارند، می‌توانند در برنامه‌ریزی‌ها به مدیران ارشد کشور، وزارتخانه‌ها و سازمان‌ها کمک کنند.

او هدف از تشکیل دبیرخانه‌ی دایمی همایش روابط عمومی الکترونیک که از سال 1384 فعالیت خود را آغاز کرده است را تبیین اهمیت و ارتقای جایگاه و نقش روابط عمومی از طریق به‌کارگیری ابزار و امکانات تکنولوژیکی و استقرار نظام روابط عمومی الکترونیک عنوان کرد و گفت: شعار آگاهانه روابط عمومی الکترونیک را جایگزین روابط عمومی سنتی می‌کنیم و به استقبال برگزاری سومین همایش سالانه آن می‌رویم.

تقی‌پور در ادامه ارایه‌ی گزارش عملکرد دبیرخانه دایمی همایش گفت: در این حوزه و تاکنون دبیرخانه به تولید 5 عنوان کتاب تخصصی، 3 کتاب خلاصه مقالات، 15 ویژه نامه مطبوعاتی همراه با نسخه‌های الکترونیکی، سی دی 15 کلیپ تکنولوژی‌های کاربردی روابط عمومی الکترونیک و سی دی بانک مقالات روابط عمومی الکترونیک اقدام کرده است و در سال 87 تولیدات آن با سرعت بیشتری ادامه خواهد یافت.

وی با اشاره به گذشت بیش از نیم قرن از تشکیل نهاد روابط عمومی در کشور، تصریح کرد: به نظر می‌رسد زمینه‌های رشد و بالندگی بیش از پیش روابط عمومی به مدد توسعه دانش و فن‌آوری‌های نوین و در سایه‌ی تلاش‌های مستمر نخبگان و نهادهای حرفه‌یی و صنفی فراهم شده است و در آینده‌ای نه چندان دور شاهد کارآمدی و ایفای نقش موثرتر روابط عمومی‌ها در حل مشکلات کشور خواهیم بود.

او از انتشار سه جلد کتاب به مناسبت این روز خبر داد و گفت: انتشار 10 مقاله برتر دومین همایش روابط عمومی الکترونیک با مقدمه دکتر یونس شکرخواه و با عنوان "مجموعه مقالات دومین همایش روابط عمومی الکترونیک"، کتاب "روابط عمومی دو فضایی شده؛ مفاهیم، نظریه‌ها و برنامه عمل" تألیف دکتر سعیدرضا عاملی، دانشیار گروه ارتباطات دانشگاه تهران و کتاب "تکنولوژی‌های کاربردی روابط عمومی الکترونیک" تألیف دکتر حمید ضیایی‌پرور با مقدمه دکتر سیدوحید عقیلی از روز روابط عمومی وارد بازار کتاب می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایسنا، رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز در بزرگداشت روز روابط عمومی و به مناسبت برگزاری سومین همایش روابط عمومی الکترونیک پیام داد.

محمدحسین صفارهرندی - وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی - نیز در پیامی به همایش روابط عمومی الکترونیک آورده است: «پیشرفت و فن‌آوری اطلاعات و ارتباطات در دنیای امروز، مفهوم بسیاری از پدیده‌ها از جمله روابط عمومی را دستخوش دگرگونی ساخته، عصر جدیدی را در تاریخ روابط عمومی رقم زده و بستر شکل گیری روابط عمومی الکترونیک را فراهم ساخته است.

توسعه‌ی روابط عمومی الکترونیک نه تنها یک ضرورت که یک الزام غیر قابل انکار است، در این راه روابط عمومی‌ها باید استوار و محکم به سمت تحول ماهیت فرآیندهای روابط عمومی گام بر دارند.

آنچه روح روابط عمومی الکترونیک را می‌سازد، بینش حاکم بر آن می‌باشد و تکنولوژی تنها ابزاری برای تحقق این آرمان است. بهره‌مندی صحیح از این تکنولوژی در برقراری ارتباط دو سویه، راهبری مخاطب محوری در سازمان، تطبیق برنامه‌ها و سیاست‌ها با گرایش‌ها و نیازهای مخاطبان باید با گام‌های آگاهانه و هوشمندانه در این مسیر باشد و وظایف روابط عمومی‌ها را به عنوان حلقه اتصال و ارتباط میان ملت و کارگزاران تنظیم نماید.

در این رهگذر آنچه را که نباید از نظر دور داشت تکیه بر آرمان‌ها و ارزش‌های حاکم بر جامعه‌ی ایرانی و اسلامی است. چرا که بی‌توجهی بدان مشارکت همگانی و همراهی مستمر مردم با مسوولان را با چالشی اساسی روبرو خواهد ساخت.

بر همین اساس آیین روابط عمومی باید بر اساس باورهای فرهنگی، بومی، دینی و ملی شکل گیرد تا هرگونه ارتباط و تعامل مردم و دولت بر شناخت حقیقی استوار گردد.

در این رهگذر جامعه روابط عمومی‌های کشور باید از طرق به خدمت گرفتن دانش و قدرت فن‌آوری‌های نوین به عمق جان و دل مخاطبان نفوذ کنند تا اهداف متعالی نظام قدرتمند جمهوری اسلامی و دولت خدمتگزار را هرچه سریع‌تر به منصه ظهور برسانند».

در این مراسم همچنین پیام رییس انجمن جهانی روابط عمومی به این همایش قرائت شد.

رابرت گروپ در پیام خود آورده است: «مراتب تبریکات خود را به سازمان دهندگان و شرکت کنندگان در سومین همایش روابط عمومی الکترونیک اعلام می‌دارم و صمیمانه آرزومندم که این گردهمایی قرین با موفقیت باشد. مناسب است که این همایش برای گرامیداشت روز روابط عمومی در ایران برگزار می‌شود.

به عنوان رییس IPRA (انجمن جهانی روابط عمومی‌) مشاهده کرده‌ام که افراد شاغل در حوزه‌ی روابط عمومی در تمام کشورها نسبت به آینده رویکردی امیدوارانه و خوشبینانه اتخاذ می‌کنند، با این حال معتقدم که چالش‌هایی که ما با آن‌ها روبرو هستیم غیر قابل پیش‌بینی و برطرف نشدنی است.

یکی از ویژگی‌های دنیا که باعث می‌شود من به این نتیجه‌گیری برسم اتکای متقابل ماست. در دنیای به هم پیوسته ما ضروری است که ما کارشناسان روابط عمومی از کلیه فن‌آوری‌های اطلاعاتی موجود استفاده کنیم. ما باید فن‌آوری‌ها را تحت کنترل درآوریم و در چگونگی استفاده از آن‌ها نوآور باشیم.

اگر کار ما برقراری رابطه با مشتریان، موسسان، اعضا، رای دهندگان و سرمایه‌گذاران باشد باید با آن‌ها در هر جایی که هستند از طریق وسایل ارتباط جمعی و فن‌آوری‌هایی که مورد استفاده قرار می‌دهند، ارتباط برقرار نماییم.

در زبان امروز گفتار نباید طولانی باشد و ترجیح بر آن است که محتوای پیام تا حد امکان شفاف باشد. کاربران دارای مکان ثابت نیستند و نسبت به گذشته بیشتر جوان هستند؛ لذا من موضوع همایش شما را تحسین می‌کنم و امیدوارم که مقالات و سخنان شما گیرا و سازنده باشد.

ما در دنیایی زندگی می‌کنیم که سوء تفاهم و تفاوت‌های مختلفی وجود دارد. هر چند به عنوان هم نوع در مورد زندگی جمعی در صلح با یکدیگر تشابه نظر داریم، ما به عنوان مردم دنیا در ارزش‌های مشترک و خواسته‌هایمان برای زندگی صلح آمیز با هم شریک و سهیم هستیم. روابط عمومی هنر ارتباطات است و ارتباطات ریشه درک و فهم است. ما از طریق ارتباطات می‌توانیم ساز و کاری برقرار کنیم و اختلافات فرهنگی و میراث جهانی را محترم بشماریم.

همچنانکه حرفه‌ی روابط عمومی در ایران رشد و شکوفایی دارد، ایمان دارم که با حمایت و پشتیبانی IPRA، انجمن جهانی روابط عمومی، شالوده و بنیان موفقیت شما را شاهد خواهیم بود».

اما کمیته علمی سومین همایش روابط عمومی الکترونیک پس از دو مرحله ارزیابی، مقالات برتر را در این همایش معرفی کرد.

دکتر محمد سلطانی‌فر - رییس کمیته‌ی علمی همایش - با اعلام این مطلب گفت: بر اساس این ارزیابی‌ها سه مقاله "اعتماد و اعتبار پیمایش‌های الکترونیک در روابط عمومی" نوشته مشترک محمدرضا رسولی، عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی و حسین امامی کارشناس ارشد تحقیق در ارتباطات، "مخاطبان ایرانی و لابیرنت‌هایی به نام پرتال‌های اطلاع‌رسانی" نوشته مشترک فرزانه بنی‌هاشم‌نژاد، فارغ‌التحصیل کارشناسی ارتباطات دانشگاه علامه طباطبایی و مهدی احمدی از دانشجویان این دانشگاه و مقاله "تکنیک‌های داده کاوی در روابط عمومی الکترونیک" نوشته مشترک محسن رضوانی، مرتضی زاهدی و والا علی روحانی" از اعضای هیات علمی دانشکده کامپیوتر و فن‌آوری اطلاعات دانشگاه صنعتی شاهرود برگزیده شدند.

وی با بیان اینکه مقالات فوق از میان 47 مقاله برگزیده شدند، افزود: مقالات رسیده به دبیر خانه سومین همایش نسبت به سال گذشته رشد 35 درصدی داشته است.

دکتر علی زارعی نجفدری - مشاور رییس جمهور - هم در سومین همایش روابط عمومی الکترونیک اظهار کرد: انتخاب و گنجاندن روز 27 اردیبهشت‌ماه به عنوان روز روابط عمومی در تقویم رسمی کشور نشان دهنده جایگاه و اهمیت ویژه‌ای است که دولت برای روابط عمومی ها قایل است.

وی با تبریک این روز به استادان و فعالان حرفه‌ی روابط عمومی افزود: روابط عمومی‌ها باید به معنای واقعی مرکز تعامل و ارتباط با افکار عمومی بوده و همواره با بهره‌گیری از تکنولوژی‌ها و ابزار روز در سریع‌ترین زمان ممکن به حل مشکلات سازمان‌ها و مردم بپردازند.

زارعی نجفدری با اشاره به محورهای کاربردی سومین همایش روابط عمومی الکترونیک اظهار کرد: استمرار فعالیت‌های علمی و عملی دبیرخانه دایمی همایش روابط عمومی الکترونیک حکایت از پویایی و حرکت رو به رشد آن در جهت استقرار نظام روابط عمومی الکترونیک در کشور دارد.

او بر لزوم معرفی الگوهای موفق در حوزه روابط عمومی الکترونیک برای بهره‌مندی نسل جوان از تجارب و دانش اساتید تأکید و با اهدای هدیه‌ای انتخاب دکتر سعیدرضا عاملی را به عنوان استاد پیشگام روابط عمومی الکترونیک تبریک گفت.

در ادامه دکتر سعیدرضا عاملی، استاد پیشگام روابط عمومی الکترونیک، با ارایه مقاله‌ای با عنوان "آینده شاخص‌های دوفضایی شده روابط عمومی و روابط عمومی هوشمند و مؤثر" تأکید کرد: روابط عمومی هوشمند و موثر از متغیر مهمی در عرصه ارتباطات سخن می‌گوید که هوشمند بودن آن منعکس کننده وجود "حس ارتباطی ماشینی" و "تعامل اتوماتیک ماشین‌ها" و موثر بودن آن بیانگر، موفق بودن این صنعت در "هدف گرفتن و اثر گذاردن" بر مخاطب با سه خصوصیت "کوتاه بودن فرایند کار"، "به حداقل رساندن زمان" و "معطوف به علایق و خواسته های مخاطب بودن" است.

وی با اشاره به اینکه روابط عمومی موثر، روابط عمومی‌ای است که هدف ارتباطی را تحت تاثیر قرار می‌دهد و به نوعی اهداف ارتباطی، مورد اصابت مؤثر و مثبت قرار می گیرند افزود: از سوی دیگر روابط عمومی موثر، روابط عمومی‌ای است که هم در ناحیه ارتباطگر یا فرستنده و هم در ناحیه ارتباط گیر یا دریافت کننده و هم به لحاظ روند و پیام‌های ارتباطی موضوع "بهره وری کار، زمان و خواست کاربر" را در کانون اصلی توجه و عمل قرار می‌دهد.

استاد پیشگام روابط عمومی الکترونیک "آموزش" را مهم‌ترین رکن ارتقای روابط عمومی دانست و خواستار توجه جدی به این موضوع شد.

پس از آن دکتر یونس شکرخواه نیز تندیس استاد پیشگام روابط عمومی الکترونیک را به دکتر سعیدرضا عاملی اهداء کرد.

[دکتر شکرخواه استاد پیشگام روابط عمومی الکترونیک شناخته شد]

همچنین با حضور خانواده‌ی مرحوم محمد هنردوست از خدمات و تلاش‌های قائم مقام فقید رسانه‌ی ملی تجلیل شد و نیز یاد و خاطره احمد بورقانی گرامی داشته شد.

در این مراسم اساتیدی همچون پروفسور کاظم معتمدنژاد، پدر علوم ارتباطات ایران، پروفسور کمالی‌پور، دکتر مهدی محسنیان‌راد و جمع کثیری از استادان، مدیران کل روابط عمومی‌های وزارتخانه‌ها و سازمان‌ها و کارشناسان و دانشجویان روابط عمومی حضور داشتند.

کد خبر 51998

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار رسانه و روزنامه‌نگاری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز