گروه شهری: ازدیاد گردشگران نوروزی در تخت‌جمشید و فشاری که به این بنا آمده است در کنار ادامه ساخت و‌ساز در جوار این میراث‌باستانی بار دیگر نگرانی کارشناسان و ناظران در مورد این بنا را برانگیخته است.

به گفته مدیر پایگاه پارسه و پاسارگاد، امسال حدود روزانه ۵۰ تا ۶۰ هزار نفر از تخت جمشید در نوروز بازدید کردند. این حجم بازدید‌کننده می‌تواند فشار غیرقابل جبرانی را به مجموعه وارد کند و کارشناسان معتقدند شاید چنین حجمی از بازدید، رونق گردشگری را نوید دهد اما در عمل به از بین رفتن اثر منجر می‌شود.

در همین حال مدیر پایگاه پارسه و پاسارگاد سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری در گفت‌وگو با همشهری بر وقوع کمترین تخریب در نوروز و همین‌طور حفظ حریم این مجموعه تاکید کرد اما میراث‌خبر گزارش داده است یک واحد آموزشی بدون توجه به ضوابط میراث فرهنگی اقدام به پی‌کنی‌های عمیق و ساخت و ساز با ارتفاع بیش از 4 متر در حریم تخت جمشید کرده است.

محمد حسن طالبیان، مدیر پایگاه پارسه و پاسارگاد دراین‌باره گفت: این ساخت و سازها از ۱۰ سال قبل آغاز شده و در یک مورد که ضوابط و حریم را رعایت نکرده بودند، منجر به شکایت شد ولی در حال حاضر براساس قواعد حاکم بر رعایت حریم بناهای تاریخی، حق ساخت بیش از ۴.۵ متر در ارتفاع وجود ندارد.

وی همچنین به پیگیری مسئول اداره میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری دراین‌باره اشاره کرد و افزود: تخت‌جمشید جزء بناهایی است که ما به خوبی و در عین سخت‌گیری ضوابط مربوط به حریم آن را اجرا کرده‌ایم و پیگیری شکایت منجر به کاهش ارتفاع در ساخت‌و سازهای پیشین شد.

مازیار کاظمی، سرپرست داخلی مجموعه جهانی تخت جمشید به میراث‌خبر دراین‌باره گفته بود: یک واحد آموزشی در حریم درجه ۲ تخت‌جمشید قرار گرفته است و اکنون که مسئولان آن قصد گسترش این واحد را دارند، به ضوابط میراث فرهنگی در این محدوده توجهی ندارند، در حال حاضر پی‌کنی‌های عمیقی در آن منطقه انجام شده است و از سوی دیگر ساختمان‌هایی با ارتفاع بیش از ۴ متر در حال ساخت است.

طالبیان در این‌باره به همشهری توضیح داد: حریم درجه ۲ تخت‌جمشید از میدان شهرک مهدیه تا بخشی از مرودشت را شامل می‌شود که در آن باید ارتفاع ۴.۵ متر رعایت شود ولی می‌توان در زیرزمین به ساخت و ساز پرداخت.

وی همچنین در مورد حجم گسترده بازدید‌کنندگان تخت‌جمشید گفت: امسال ما کمترین آسیب را داشته‌ایم ولی باید تدارکی ببینیم که گردشگران در منطقه توزیع شوند و ما با هجوم یکباره مواجه نشویم.

کد خبر 51428

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز