یکشنبه ۹ مهر ۱۳۸۵ - ۱۰:۱۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: احساس افسردگی می‌کنید؟ خنده به لبتان نمی‌آید و هیچ چیز خوشحال‌تان نمی‌کند؟

همه ما در طول هفته شاید چند بار احساس کنیم که از همه چیز خسته شده‌ایم. هیچ موضوعی ما را به هیجان نمی‌آورد و حتی حوصله حرف زدن و یا درددل کردن با نزدیکترین دوستانمان را هم نداریم.

در این طور مواقع اکثر ما ترجیح می‌دهیم که خود را با خوابیدن زیاد درمان کنیم و یا به قرصهای مختلف رو می آوریم. راههای متعدی وجود دارند که می‌توانند احساس افسردگی گذرای شما را بهبود ببخشند.

به یاد داشته باشید که اگر  احساس افسردگی در شما طول کشیده باشد باید حتما به پزشک مراجعه کنید و کمک بگیرید.

توصیه می‌کنیم اگر احساس کسالت می کنید راههای زیر را امتحان کنید:

- در موردش صحبت کنید:

‌معمولا  وقتی که ما احساس افسردگی می‌کنیم خود را از دیگران جدا می‌سازیم. این دقیقا کاری است که حال شما را اصلا بهتر نمی کند. اگر احساس افسردگی می کنید و یا موضوعی رنجتان می دهد تنها نمانید. یک دوست صمیمی و یا هم حرفتان را ببینید و یا یکی از بستگانتان را به صرف چای دعوت کنید. سعی کنید از احساساتتان حرف بزنید تا کمتر احساس تنهایی کنید. صحبت کردن با روانشناسان و مشاورها بهترین کمک برای شماست.

-از خانه بیرون بروید:

اگر افسردگی در خانه شما را زده است نباید او را راه دهید. اگر احساس می کنید که به افسردگی دچار شده اید بهترین کار بیرون زدن از خانه است. ماندن در خانه و تخت خواب حالتان را اصلا بهتر نمی  کند. ورزش کردن به طور منظم هورمونهای سرخوشی را آزاد می کنند. ورزشهای ایروبیک و یا ورزشهایی که ضربان قلب را بالا می برند از بهترین‌ راههای مبارزه با افسردگی هستند. اگر نمی‌توانید هیچ ورزشی انجام دهید لا اقل چند روز در هفته به مدت 20 دقیقه پیاده روی کنید.

-از روزمرگی بیرون بیایید:

معمولا زمانی دچار افسردگی می شویم که همه چیز برایمان یکنواخت شود. رفتن به یک سفر خوب معمولا بسیار مفید است اما به یاد داشته باشید که فرار کردن مشکلی را از شما حل نمی کند آنچه مهم است آن است که بتوانید در مورد آنچه در ذهنتان می‌گذرد فکر کنید و به درک دقیق از مشکلاتتان برسید.

-تغذیه خوب داشته باشید:

وقتی استرس دارید از خوردن غذاها و یا خوراکی های پرکالری یا با مقدار قند بالا پرهیز کنید. از غذاهای کم کالری با فیبر پایین استفاده کنید.

-احساساتتان را بپذیرید:

اکثر ما زمانی دچار افسردگی می شویم که نمی توانیم احساسات منفی خود همچون ناراحتی را قبول کنیم. سعی کنید احساسات خودتان را درک کنید و به آنها فکر کنید.

-خوب استراحت کنید:

کسانی که احساس افسردگی می‌کنند یا دچار کم خوابی و یا پر خوابی می شوند که هر دو، افسردگی را تشدید می کند. اگر دچار پر خوابی شده اید ساعت را کوک کنید تا شما را بیدار کند و با این حالت خود بجنگید. اگر کم خوابی گرفته اید از خوردن مواد کافئین دار بپرهیزید و قبل از خواب چای گیاهی و یا یک لیوان شیر بنوشید.

-مشکلاتتان را بنویسید:

در مورد نوشتن بیشتر فکر کنید. نوشتن ترسها و احساساتتان باعث می شود با این موضوعات بهتر کنار بیایید.

-بخندید:

کاملا مشخص است که زمانی که احساس افسردگی می کنید نمی خواهید بخندید اما به یاد داشته باشید که خندیدن دوای درد شماست. فیلم های خنده دار تماشا کنید و با آدمهای شاد رفت و آمد کنید.

-کمک بگیرید:

اگر خانمی هستید که تازه بچه دار شده اید بدانید که این موضوع طبیعی است . برای بر آمدن از پس کارهای بچه کمک بگیرید. اگر هم از قرصهای ضد بارداری استفاده می کنید با پزشکتان تماس بگیرید.

-به دکتر مراجعه کنید:

اگر چند هفته از احساس افسردگی شما گذشت و نتوانستید با این روشها خود را درمان کنید و اگر فکرهایی همچون خودکشی به مغزتان رسید فورا به پزشک روانشناس و یا مشاور مراجعه کنید. افسردگی اگر در شما پیشرفت کند می تواند بسیار خطرناک شود پس آن را جدی بگیرید.

کد خبر 5129

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز