سه‌شنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۳۸۷ - ۲۰:۰۴
۰ نفر

روزنامه عرب‌زبان الحیات چاپ لندن در گزارشی با اشاره به خاطرات صدام حسین که در زندان آمریکایی‌ها نوشته‌است، خبر داد که او به شدت از مبتلا شدن به ایدز در این زندان نگران و بیمناک بوده‌است.

به گزارش نشریه آمریکایی نیوزویک، الحیات به بخشی از یادداشت‌های خاطرات صدام دست یافته که در اختیار آمریکایی‌ها بوده‌است. ارتش آمریکا هم این موضوع و صحت یادداشت‌ها را تایید کرده‌است.

براساس این گزارش، وقتی صدام دریافته که لباس‌هایش در یک خشکشویی با لباس محافظان و زندان‌بانان آمریکایی‌اش شسته می‌شود، خواستار توقف این کار شده است.

صدام در خاطراتش نوشته‌است: به آنها اعتراض کردم که شما جوان هستید و ممکن است بیماری‌های جوانان را داشته‌باشید. نگرانی اصلی من هم احتمال ابتلا به ویروس‌هایی مانند اچ‌‌ای وی در این سلول است. اما سربازان آمریکایی به این خواسته توجهی نمی‌کنند. یکی از سخنگویان نظامی آمریکا در عراق با اشاره به این خبر گفت که صدام هزاران صفحه خاطرات و یادداشت در زندان نوشته‌است.

صدام در 13 دسامبر سال 2003 یعنی 8ماه بعد از سرنگونی رژیمش در بغداد توسط نظامیان آمریکایی دستگیر شد. او پس از محکوم شدن به جنایت علیه بشریت، در روزهای آخر سال 2006 به دار آویخته شد.

صدام در یکی از یادداشت‌های زندان خود نوشته‌است که در گفت‌وگو با زندانبانان و به ویژه پزشک مخصوص زندان، زبان انگلیسی‌اش بسیار تقویت شده است. به اعتقاد او زبان عربی بسیار زیبا و شیواتر از زبان انگلیسی‌ است.

دیکتاتور سابق عراق در بخش دیگری نوشته‌است: برایم بسیار سخت است که چیزی از زندانبانان درخواست کنم چون این اولین بار در زندگی‌ است که از کسی چیزی درخواست می‌کنم.

روزنامه عرب زبان الحیات همچنین بخشی از یکی از شعرهایی را که صدام در زندان سروده بود به چاپ رسانده ‌است.

صدام و ماجرای زندگی و مرگ و دوران حبس او در زندان نظامیان آمریکایی از موضوعاتی است که هنوز زوایای پنهان بسیاری دارد که تنها خود آمریکایی‌ها از آن باخبرند. شاید آمریکا قصد دارد این زوایای پنهان را تنها در انحصار خود بگیرد و در سال‌های آینده آن را برای جهان بازگو کند.

کد خبر 51073

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز