دوشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۳۸۷ - ۲۰:۲۴
۰ نفر

مصطفی دلشاد تهرانی: معمولاً اگر قرار است بنایی را خراب کنیم، باید چاله آن را از قبل کنده باشیم.

در مورد حذف یارانه کاغذ هم باید پیش از این اقدام، بسترسازی می‌شد؛ به‌طوری که باعث افزایش ناگهانی قیمت کتاب نشود.

به هر حال تا کنون شاهد چاپ کتاب با کاغذ یارانه‌ای بوده‌ایم  و بنابراین هزینه‌های آن برای مخاطب پایین بوده است، درحالی که اگر چنین اتفاقی بیفتد و کتاب به طور کامل با کاغذ بدون یارانه منتشر شود، قیمت‌های بالا به شدت باعث افت بازار کتاب خواهد بود.

به این ترتیب اگر مسئولان برای این تصمیم، جایگزینی را در نظر گرفته‌اند که از افت بازار کتاب پیشگیری کند، می توانیم نسبت به آینده و نتیجه‌اش خوشبین باشیم؛یعنی اگر این یارانه برای همه و همه جوره حذف شود، کار درستی است و در چنین حالتی قانون برای همه یکسان خواهد بود و ناشرین هم به قیمت درست کتاب نزدیک خواهند شد.

تجهیز کتابخانه‌ها و توزیع بن کتاب می‌تواند راه‌هایی برای حمایت از مخاطب باشد، اما کافی نیست. افراد زیادی هستند که اهل کتابند و به کتابخانه هم می‌آیند، اما هیچ کدامشان دانشجو، محقق و نویسنده نیستند و بالطبع از دریافت بن کتاب محرومند. بنابراین از این افراد باید با ملاحظات دیگری حمایت شود.

اما خارج شدن ناشران غیرحرفه‌ای از گردونه رقابت، یکی از محاسن چنین تصمیمی است. به هر حال باید شرایطی فراهم می‌شد که زمینه سوء استفاده از برخی سودجویان در بازار کتاب مهیا نشود تا گروهی که کتاب‌های بی ارزش منتشر می‌کنند، از دور خارج شوند.

این کارها که اساساً کارهای بی‌ارزشی به لحاظ محتوا و کیفیت و کمیت هستند، فقط چون یارانه کاغذ می‌گیرند و کتاب‌هایشان را به دولت می‌فروشند و از این طریق پولی به جیب خودشان می‌رسانند، قدرت انتشار دارند و از این رو، این تصمیم درباره ناشران غیرحرفه ای عملی کاملاً پسندیده است.

ولی در این میان باید ملاحظات آن هم صورت بگیرد، یعنی ما اگر چیزی را حذف می کنیم باید جایگزین‌های مناسب را برایش در نظر بگیریم .

به هر حال ناشران در ایران به دلیل پایین بودن تیراژ کتاب و وضعیت کتابخوانی در کشور دچار مشکل‌اند. اگر تیراژ کتاب بالا باشد،  در صورتی که حمایتی از ناشر نشود، باز هم این مشکل مرتفع نمی‌شود اما امروز تیراژ کتاب‌های مذهبی 2000 نسخه است و این نشان از مشکلات ما در امر کتاب و کتابخوانی و نشر دارد.

به همین دلیل اعتقاد من بر این است که باید مجموع عوامل در کار دیده شود و نمی‌توان با نگاه به بخشی از این مشکل برای آن تصمیم‌گیری کرد. باز هم تاکید می‌کنم که اگر ملازمات کار دیده شود، این تصمیم گیری و سیاستگذاری امری پسندیده و مثبت است؛ به طوری که بسیاری از ناشران حرفه‌ای از آن استقبال کرده‌اند.

کد خبر 50983

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز