یکشنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۳۸۷ - ۱۸:۰۹
۰ نفر

وزارت نیرو اعلام کرد با توجه به میزان بارش و تراز تولید و مصرف برق در تابستان امسال که پیش بینی‌می‌شود منفی باشد راهی به‌جز صرفه‌جویی در مصرف وجود ندارد، بنابراین همکاری گسترده مردم در این زمینه می‌تواند راهگشا باشد.

براساس برنامه وزارت نیرو با صرفه‌جویی و به‌کارگیری لامپ‌های کم‌مصرف و واردات از کشورهای همسایه کسری برق مورد نیاز در تابستان تامین می‌شود.

محمد احمدیان، معاون وزارت نیرو با اعلام این خبر افزود: این وزارت برای مقابله با قطعی برق و خاموشی‌های احتمالی، براساس مصوبه ستاد خشکسالی کشور، متعهد شده است میزان مصرف برق را با تمهیدات مختلف ۱۰ درصد کاهش دهد.

حدود ۵۰۰ مگاوات برق از طریق کاهش مصرف برق معابر و بخشی نیز از طریق صرفه جویی در استفاده انرژی الکتریکی در اداره‌ها پس از ساعت اداری جبران می‌شود.

به گزارش همشهری، معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی، واردات برق از کشورهای همسایه را از دیگر برنامه‌های وزارت نیرو برای جبران کمبود تولید در تابستان امسال اعلام کرد و توسعه استفاده از لامپ‌های کم مصرف و پربازده را از دیگر راهکارهای پیش‌بینی شده برای جبران تراز منفی تولید و مصرف برق در کشور برشمرد و گفت: امسال در این خصوص یک تریلیون ریال اعتبار منظور شده که پیش‌بینی می‌کنیم ۶۰ تا ۷۰ درصد آن اختصاص یابد.

 وی اظهار داشت: در این خصوص برای توزیع ۳۵‌میلیون شعله لامپ کم‌مصرف و پربازده در بازار با قیمت مناسب و یارانه‌ای برنامه‌ریزی شده و کارگروهی متشکل از وزارتخانه‌های نیرو، صنایع و معادن و بازرگانی و نیز معاونت راهبردی و برنامه‌ریزی ریاست‌جمهوری برای تعیین میزان دقیق یارانه هر شعله لامپ تشکیل شده‌است.

 معاون وزیر نیرو  افزود: از مجموع ظرفیت 6 هزار و ۵۰۰ مگاواتی نیروگاه‌های برقا بی کشور، فقط حدود 4 هزار مگاوات فعال است که این میزان در مقایسه با سال گذشته بیش ازیک‌‌هزار مگاوات کاهش یافته است. با تشدید گرما و خشکسالی پیش‌بینی می‌شود میزان تولید نیروگاه‌های برقا بی در ماه‌های تیر و مرداد امسال به کمتر از هزار مگاوات نیز کاهش یابد.

توان تولید نیروگاه‌های حرارتی کشور حدود ۳۳‌هزار مگاوات و میزان مصرف برق کشور در شرایط جاری ۳۱ هزار مگاوات است. درصورت تشدید گرما پیش‌بینی می‌شود در روزهای آینده، مصرف برق کشور در تابستان امسال به ۳۷ هزار تا ۳۸ هزار مگاوات افزایش یابد.

معاون وزارت نیرو  تاکید کرد: در این شرایط تراز تولید و مصرف برق در تابستان امسال احتمال منفی شدن دارد و باید این کسری را جبران کرد. بخش مهمی از این امر با همکاری مردم عملی است.

کد خبر 50861

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز