شنبه ۱۴ اردیبهشت ۱۳۸۷ - ۰۹:۲۸
۰ نفر

همشهری آنلاین: جمهوری سیشل مجمع‌الجزایری در اقیانوس هند است که تا سال‌ها مستعمره انگلیس بود و پس از استقلال هم چندین کودتای نظامی در آن روی داد.

سیشل

سیشل مجموعه‌ای از 155 جزیره در اقیانوس هند است که برخی آنها از جنس گرانیت سخت هستند. این جزایر در نزدیکی ماداگاسکار، موریس و کومور قرار گرفته‌اند.

جزیره ماهه بزرگترین جزیره این کشور است که 90 کیلومتر طول دارد و پایتخت این کشور و 80 درصد از جمعیت را در درون خود جای داده است.

این کشور کم‌جمعیت‌ترین کشور قاره آفریقا است. به دلیل قرار گرفتن در سر راه تجارت آفریقا و آسیا برای مدتی در قرن 17 میلادی پایگاه دزدان دریایی بود. بعد از مدتی فرانسه کنترل این جزایر را در دست گرفت و دزدان این جزایر را ترک کردند.

در فاصله سال‌های 1794 تا 1812 انگلیس در کنار فرانسه جزیره را کنترل می‌کرد و سرانجام در سال 1812 کنترل کامل جزیره را در دست گرفت. سیشل در سال 1976 از انگلیس مستقل شد.

سیاست در سیشل

رئیس جمهور در سیشل هم رئیس حکومت است و هم رئیس دولت. او با رای مردم برای دوره‌ای پنج ساله انتخاب می‌شود. او وزرای کابینه را انتخاب می‌کند.

مجلس ملی این کشور 34 کرسی دارد که 25 نفر از آنها با رای مستقیم مردم و 9 نفر دیگر از طرف احزاب انتخاب می‌شوند. مدت نمایندگی در این کشور پنج سال است.

اقتصاد در سیشل

تولید ناخالص داخلی در این کشور 655/1میلیارد دلار است. 39 هزار نفر نیروی کار این کشور را تشکیل می‌دهند.

نرخ بیکاری در این کشور دو درصد است. در سال 2007 نرخ تورم در این کشور 9/2درصد اعلام شد.

محصولات صادراتی این کشور شامل کنسرو ماهی تن، ماهی یخ‌زده، پوست دارچین، مغز نارگیل و محصولات نفتی است که به شکل ترانزیت از آن صادر می‌شود. این محصولات به کشورهای انگلیس (5/25 درصد)، فرانسه (5/17 درصد)، ایتالیا (9/11 درصد)، موریس5/8درصد، ژاپن (2/8 درصد) و هلند (3/4درصد) ارسال می‌شود.

محصولات وارداتی آن شامل ماشین‌آلات و تجهیزات، مواد غذایی، محصولات نفتی و مواد شیمیایی است که از کشورهای عربستان سعودی (7/17 درصد)، آفریقای جنوبی (7/9درصد)، اسپانیا (1/8درصد)، فرانسه (8/7 درصد)، سنگاپور (2/7 درصد)، ایتالیا (8/4درصد) و انگلیس (4 درصد) وارد می‌شود.

مردم سیشل

جمعیت این کشور حدود 82 هزار نفر با میانگین سنی 29 سال است. امید به زندگی برای زنان 78 و برای مردان 67 سال است.

مردم این کشور تلفیقی از نژادهای فرانسوی، آفریقایی، هندی، چینی و عرب است.

82 درصد از مردم پیرو کلیسای کاتولیک رم هستند. حدود یک درصد از مردم هم مسلمانند. زبان رسمی در این کشور انگلیسی است.

سیشل در یک نگاه

مساحت 455 کیلومتر مربع
جمعیت 82،247 نفر
پایتخت ویکتوریا
واحد پول روپیه
دامنه اینترنتی sc.
پیش شماره 248+
کد خبر 50680

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز