چهارشنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۳۸۷ - ۱۹:۱۰
۰ نفر

شاهین فرهت: هیچ گاه در طول تاریخ کشورمان، با موسیقی فاخر دشمنی وجود نداشته است

آثار آهنگسازان بزرگی مانند بتهوون، چایکوفسکی، باخ، شوپن و دیگران کسانی که آثارشان روح و فکر انسان را جلا می‌دهد و انسان را به سوی حقانیت رهبری می‌کنند، بی‌شک بدون هیچ مشکلی بارها و بارها در ایران اجرا و پخش شده است. موسیقی ما هم جزئی از فرهنگ ماست.

اگر با موسیقی مخالفت می‌شود، منظورموسیقی‌های سبک ومبتذل است که من هم به‌عنوان یک آهنگساز و موسیقی‌دان و خادم این کشور از دوران نوجوانی‌ام که به امر موسیقی در این کشور مشغول بوده‌ام با این جنس موسیقی مبتذل مخالف بوده و مبارزه هم کرده ام.

بنابراین باید گفت که موسیقی خوب، همواره قسمتی از زندگی مردم بوده و هست. من به دفعات با آقای صفار هرندی صحبت کرده ام و ایشان هم به موسیقی فاخر اشاره داشتند. موسیقی فاخر به زعم ایشان موسیقی‌ای است که دارای ارزش هنری باشد. مانند آثار آهنگسازان بزرگی که تاریخ بر آنها صحه گذاشته ونیز کارهایی که به ردیف دستگاهی ایران مربوط می‌شود و آنچه کلاً تفکر انسانی و عالی هنری در آن به چشم می‌آید.

اما به‌هرحال موسیقی امروز در کشور ما دچار مشکلاتی است. اگر همه مؤسسات و متولیان مرتبط با موسیقی دست به دست هم بدهند و برای رفع مشکلات ریشه‌ای و اساسی موسیقی اقدام کنند، خواهند توانست به نتایج خوبی برسند و موسیقی ما را درجهت درستی قرار دهند. ما موسیقی‌دانان برای رسیدن به این هدف، همواره آمادگی خودمان را اعلام کرده‌ایم.

امید هم داریم که طرح سند راهبردی هم که توسط آقای پیریایی و دیگر شخصیت‌ها و مدیران مسئول در امر موسیقی عنوان می‌شود، با همکاری مدیران و آهنگسازان و موسیقی‌دانان هرچه زودتر محقق شود.به زعم من، امروز موسیقی در کشور ما محروم نیست؛ کما اینکه می‌بینید موسیقی پاپ در همه جای این کشور رواج دارد.

متأسفانه امروز ما از موسیقی خوب محرومیم و این موسیقی خوب است که محروم مانده است، موسیقی خوب ما که باید از مرزها بگذرد و افتخار ایران باشد، محروم مانده است؛ موسیقی‌دان باید بدود و تلاش فراوانی انجام دهد تا کارش اجرا شود. چندین سال است که ارکستر سمفونی ما دچار مشکلات اساسی است و با وجود اینکه خرج زیادی هم ندارد همین‌طور با مشکلات عدیده اش رها شده است.

اما موسیقی‌های آنچنانی در شهر پراکنده است و به هر کجا می‌رویم رد و جای پا و اثرشان در میان مردم دیده می‌شود؛ موسیقی‌هایی که اساساً غیرقابل تحمل هستند و این موسیقی غریب متأسفانه در داخل کشور خودمان ساخته شده‌اند. این مسئله تأسف‌بار است که دست آهنگسازان در ارکستر سمفونی‌ها بسته است اما امکانات در اختیار افراد ناشناخته با موسیقی مبتذل و سبک قرار دارد.

کد خبر 50506

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز