یکشنبه ۸ اردیبهشت ۱۳۸۷ - ۱۹:۳۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: ناهار محمد در خانه خشتی یک اتاقه‌اش در سرحد شمالی افغانستان مانند بقیه وعده‌های غذایی‌اش است : نان تلیت‌شده در چای.

او می‌گوید: "ما زندگی‌مان را از راه جمع کردن این گیاهان دارویی می‌گذرانیم." و به توده‌ای از ریشه‌ها اشاره می‌کند که بر کف اتاق دودگرفته‌اش ریخته است.

به گزارش خبرگزاری رویترز بدخشان در مرز با تاجیکستان در شمال، از میدان جنگ‌ با طالبان در جنوب افغانستان دور است، اما هنوز یکی از فقیرترین ایالت‌های این کشور محسوب می‌شود. آنهایی که در کوه‌ها زندگی می‌کنند، جایی که بیش از شش ماه در سال با برف پوشیده شده است، زندگی بدتری دارند.

به گفته امدادگران در مناطق دورافتاده این ایالت مانند راجستان، خویستان و درواز زمین‌های زراعی چندانی وجود ندارد و مردم با خوردن توت و سایر میوه‌های وحشی به حیات خود ادامه می‌دهند.

آنها تعداد کمی گوسفند، بز و گاو دارند که از گوشت وشیر آنها استفاده می‌کنند، اما زمستان امسال به خصوص توان‌فرسا بود.

رونا اعظمیان هماهنگ‌کننده آموزش مامایی در فیض‌آباد، شهر اصلی ایالت بدخشان می‌گوید: "سوءتغذیه بسیار وخیم است؛ آنها میوه یا سبزی نمی‌خورند. حتی خوردن غذاهای عادی مانند نان هم برای آنها مشکل است."

به علت سوءتغذیه، بسیاری از زنان در هنگام زایمان می‌میرند و بسیاری از کودکان به پنج‌سالگی نمی‌رسند. در افغانستان به ازای هر 100000 تولد زنده 1600 زن به علت عوارض زایمان می‌میرند، که یکی از بدترین میزان‌ها در جهان به حساب می‌آید.

سوء‌تغذیه باعث کم‌خونی و تضعیف سلامت عمومی فرد می‌شود و او را به عفونت‌ها و بیماری‌هایی مانند سل آسیب‌پذیر می‌کند. کودکان دچار سوء‌تغذیه از رشد باز می‌مانند.

در افغانستان به علت فقر و ناآگاهی، زنان بیش از  سایر اعضای خانواده در معرض سوءتغذیه هستند. کریمه مایار، سرپرست گروه در یک واحد تتظیم خانواده در وزارت بهداشت عمومی افغانستان می‌‌گوید: "در فرهنگ ما، زنان گرایش دارند که غذاهای خوب مانند گوشت، تخم‌ مرغ، پنیر و سایر لبنیات را به شوهرشان، بعد پسران‌شان، بعد دخترانشان بدهند و در آخر خودشان غذا بخورند."

او می‌افزاید: "بنابراین مادران به شدت کم‌‌خون هستند، و به نوزادانی کم وزن، کم‌خون و دچار سوء‌تغذیه به دنیا می‌آورند. این نوزادان در مغرض ابتلا به اسپاینا بیفیدا هستند."
اسپاینا بیفیدا بیماری است که در آن نخاع به طور کامل شکل نمی‌گیرد و میان مهره‌ها بیرون می‌زند، و در صورت عدم درمان به فلج منجر می‌شود.

اسید فولیک، ویتامینی که در حبوبات و سبزی‌های بر‌گ‌دار و میوه‌‌ها یافت می‌شود، می‌تواند به پیشگیری از این عارضه کمک کند. [ مصرف کافی اسیدفولیک]

مایار می‌گوید: "به همین دلیل ما سعی می‌کنیم مردان را هم آموزش دهیم. ما به آنها می‌گوییم باید به همسران‌شان مقدار کافی غذا از جمله سبزی، تخم‌ مرغ، گوشت، حبوبات، ماست و نمک یددار بدهند."

او می‌افزاید که کمبود ید در ایالت‌های شمالی نیز شایع است و به گوآتر، اشکال در بینایی و مشکلات پوستی می‌انجامد.

سازمان‌های امدادرسانی به بدخشان کمک می‌رساند، اما راهبردهای توسعه‌ای درازمدت و راحل‌های دائمی برای حل مشکلات مورد نیاز است تا شیوه زیستن و نحوه گذران زندگی آنها را عوض کند.

کد خبر 50149

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز