جمعه ۷ مهر ۱۳۸۵ - ۱۵:۱۰
۰ نفر

مهتاب صفرزاده خسروشاهی: ایدز، هیولای قرن حاضر، هر روز تعداد بی‌شماری از انسان‌های بی‌گناه را به کام خود فرو می‌برد.

 عده‌ای از آنها بی‌هیچ فرصتی از پا افتاده و گروهی دیگر پس از اندکی تقلا، جان می‌سپارند؛ که در این بین کودکان، جوانان و نوجوانان شاخص‌ترین و البته مظلوم‌ترین قربانیان هستند.

نشست اخیر سران یونیسف در ژنو سوئیس (4 سپتامبر 2005) گامی دیگر در جهت نجات جان قربانیان ایدز است.آنچه در پی می‌آید، نگاهی است به این نشست و آگاهی از برنامه‌های جدید یونیسف برای مبارزه با ایدز تا سال 2010 میلادی.

آخرین آمار ارایه شده توسط یونیسف، طی 5 سال پژوهش در زمینه ایدز و مبتلایان به ویروس HIV، وضعیت کنونی جهان را به این شرح تشریح می‌کند؛

- براساس این آمار، هر روز نزدیک به هزار و هشتصد کودک و نوجوان زیر 15 سال به جمع مبتلایان به ایدز افزوده می‌شود که عمده‌ترین شیوه انتقال این بیماری از مادر به جنین بوده است.

- هر روز هزار و چهارصد کودک و نوجوان زیر 15 سال به دلیل ابتلا به ویروس ایدز و کاهش شدید مقاومت سیستم ایمنی بدنشان در مقابل بیماری‌ها، با ابتلا به ساده‌ترین بیماری‌ها جان می‌سپرند.

- روزانه بیش از 6 هزار جوان و نوجوان پانزده تا بیست وچهار ساله به جمع بیماران مبتلا به ایدز یا ناقلان ویروس HIV یا همان HIV مثبت می‌پیوندند.

جهان در بیست سال آینده

اگر وضعیت امدادرسانی به بیماران مبتلا به ایدز و شیوه اطلاع‌رسانی برای جلوگیری از ابتلا به ایدز به همین منوال پیش برود، بیست سال بعد جهان،  در این جایگاه خواهیم بود؛

- کمتر از 10 درصد از مادران باردار از امکانات مناسب جهت جلوگیری از انتقال ویروس HIV به جنین یا نوزاد خود بهره‌مند خواهند بود و 90 درصد باقی‌مانده حتما ویروس  HIVرا به فرزندانشان منتقل می‌کنند.

- چیزی کمتر از 10 درصد از کودکان بی‌بضاعت و یا کودکان متعلق به خانواده‌های کم درآمد و بسیار فقیر، می‌توانند از حمایت‌های سازمان‌های خیریه‌ای چون یونیسف بهره‌مند شوند و مابقی در شرایط بسیار سخت و با وضعی اسف‌بار خواهند مرد.

- کمتر از یک سوم از دختران جوان در رده سنی پانزده تا بیست و چهار سال ساکن آفریقا آموزش‌های لازم جهت جلوگیری از ابتلا به ویروس ایدز را دریافت کرده و می‌توانند خود را در مقابل ابتلا به ویروس ایدز محافظت کنند و دوسوم باقی مانده حتما به طریقی به ویروس HIV آلوده می‌شوند؛ چرا که هیچ اطلاعاتی در زمینه راههای جلوگیری از ابتلا ندارند.

با مروری به این آمار تکان دهنده درمی‌یابیم میلیون‌ها کودک، جوان و نوجوان در معرض آلودگی با ویروس HIV و ابتلا به بیماری ایدز قرار دارند، که به این ترتیب همه گیر شدن (pandemic) بیماری ایدز در رده سنی جوان و نوجوان به ویژه دختران جوان دور از انتظار نیست.

برای بسیاری از کودکان، جوانان و نوجوانان جهان، ایدز معنایی بسیار گسترده‌تر و تلخ‌تراز یک عبارت دارد؛ ایدز برای آنها یعنی محروم شدن از حقوق حقه آنها، محروم شدن از زندگی شاد و آرام، از دست دادن سلامتی، عشق و محبت والدین به دلیل مرگ والدین و یا دوری والدین از آنها به جهت بیماری‌شان، مرگ عزیزان و دوستان و آموزگاران؛ محروم شدن از درس و تحصیل و قرار گرفتن در مسیر آینده‌ای دردناک، گنگ و نامعلوم و مرگ در گوشه‌ای تاریک...

یونیسف و مبارزه با مرگ

یونیسف با تکیه بر آمارها، چهار هدف را به عنوان اصلی‌ترین اهداف خود برای بهبود آینده کودکان، جوانان و نوجوانان به ویژه دختران جوان تا سال 2010 میلادی به این شرح اعلام کرده است:

1 – حمایت از کودکان متأثر از ایدز؛ تا سال 2010 میلادی چیزی حدود 25 میلیون کودک حداقل یکی از والدینشان را به دلیل ابتلا به ایدز از دست خواهند داد. پیش از مرگ والد یا والدین، کودکان – به ویژه دختران- جانشین والد یا والدین خود می‌شوند و به این ترتیب نگهداری از والد یا والدین بیمار، سرپرستی از خواهرها و برادرهای کوچک‌تر، تامین مخارج منزل و پرداخت هزینه درمان بیمار یا بیماران تحت سرپرستی و تهیه خوراک و در نهایت پوشاک خانواده به عهده آنها گذاشته می‌شود. ترک تحصیل اولین راه برای کاهش مخارج منزل و کمک‌رسانی بیشتر به وضع نابسامان خانواده است. 

نهادهای مسئولی چون یونیسف تصمیم دارند تا سال 2010 میلادی، حداقل 80 درصد از این کودکان و خانواده‌های آنها را تحت پوشش خدمات خود قرار دهند.

2 - پیشگیری؛ جوانان و نوجوانان بین پانزده تا بیست و چهار سال، نیمی از افراد مبتلا به ایدز و یا حامل ویروس HIV را تشکیل می‌دهند که براساس آمار، هر روز نیز بر تعداد آنها افزوده می‌شود؛ که دلیل اصلی این امر ناآگاهی آنها از راههای پیشگیری از ابتلا به ایدز و در نتیجه ناتوانی آنها در محافظت از خویش در مقابل آلودگی به ویروس HIV است.

 یونیسف تصمیم دارد تا سال 2010 میلادی برنامه‌های آموزشی فراگیر و متمرکزی را برای رده سنی جوان و نوجوان در سراسر جهان به ویژه کشورهای آفریقایی و آسیایی  به اجرا بگذارد. براساس این برنامه، میزان ابتلا در این رده سنی از بیش از 50 درصد در حال حاضر به کمتر از 25 درصد تا سال 2010 میلادی خواهد رسید.

3 – پیشگیری از انتقال ویروس یا بیماری از مادر به جنین؛ براساس آمار هر سال نزدیک به نیم میلیون کودک زیر 15 سال به دلیل ابتلا به ایدز و یا آلودگی با ویروس HIV به کام مرگ فرو می‌روند؛ که این تعداد قربانی، بیماری را از مادر خود دریافت کرده و می‌کنند.

براساس پیش‌بینی‌های انجام شده تا سال 2010 میلادی، 80 درصد از مادران مبتلا، تحت کنترل و نظارت قرار می‌گیرند تا به این ترتیب آمار انتقال بیماری و ویروس HIV از مادر به جنین یا از مادر به نوزاد به کمتر از 5 درصد کاهش یابد.

اکنون تنها 10درصد از مادران مبتلا، تحت سرپرستی و کنترل سازمان‌های مسئول هستند و مابقی به شیوه‌های مختلف، بیماری را به فرزندشان منتقل می‌کنند؛ که رایج‌ترین شیوه انتقال، انتقال مادر به جنین و یا مادر به نوزاد است.

4 – درمان و جلوگیری از همه‌گیر شدن بیماری؛ آمارها نشان می‌دهد چیزی کمتر از 5 درصد کودکان HIV مثبت، موفق به دریافت نیازهای درمانی – تغذیه‌ای خود می‌شوند. این کودکان حتی ناتوان از مصرف داروهای بسیار ارزان قیمت بوده و از جهت تغذیه‌ای در بدترین شرایط به سر می‌برند.

 یونیسف در نظر دارد تا سال 2010 میلادی تا حد امکان این کودکان را تحت پوشش درمان دارویی و تغذیه‌ای قرار دهد، تا این کودکان در اثر سوءتغذیه و عدم مصرف دارو در بدترین شرایط ممکن از بین نروند.مسئولان یونیسف  معتقدند دستیابی به این اهداف بی‌تردید نیازمند بسیج عمومی و در گام نخست یاری خواستن از سازما‌های فعال در زمینه حقوق بشر و کشورهای توسعه یافته و غنی است.

 یونیسف هم‌اکنون در تلاش برای تامین بودجه و جمع‌آوری نیرو جهت اجرای طرح خویش از ابتدای سال 2006 میلادی است. این برنامه برای اجرا به مدت چهار سال، در مرحله نخست در نظر گرفته شده است، که البته تاکنون بخشی از این برنامه به صورت آزمایشی در حال اجرا است.

 http://www.unicef.org

کد خبر 5006

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز